Publicado
2019-12-17

Governance of electoral preferences: consensus expectations and voting intention in students of a public university

DOI: https://doi.org/10.15332/25005421/5461
https://orcid.org/0000-0002-9364-6796
http://orcid.org/0000-0002-8915-0958

Resumen (es)

The objective of this work was to validate a predictive model of voting intention. An exploratory, cross-sectional and correlation study was carried out with an intentional sample of 253 students from a public university, considering the intensive use of electronic networks. Three factors were found that explained 70 % of the variance. Although the research design limits the results to the study sample, the extension of the model to other scenarios is suggested.
Palabras clave (es): governance, elections, preferences, expectations, intentions

Referencias

Abu, F., Yunus, A., Majid, I., Jabar, J., Sakidin, H. & Ahmad, A. (2014). Technology Acceptance Model (TAM): Empowering smart customer to participate in electricity supply system. Journal of Technology Management and Technopreneurship, 2(1), 85-94.

Ballesteros, R., Gil, M., Gómez, S. & Gil, B. (2010). Propiedades psicométricas de un instrumento de evaluación de la adicción al cibersexo. Psicothema, 22, 1048-1063.

Barrantes, H. A., Beltrán, J. E. P., & Pérez, F. A. R. (2016). Perfil del estudiante de pregrado de la Facultad de Estudios a Distancia de la Universidad Militar Nueva Granada. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, RIIEP, 9(2). DOI: https://doi. org/10.22490/25391887.1948

Carreón, J. (2016). Desarrollo humano: Gobernanza, Desarrollo Local y Emprendimiento Social. México: UNAM.

Chuo, Y., Tsai, C., Lan, Y. & Tsai, C. (2011). The effect of organizational support, self efficacy and computer anxiety on the usage intention of e–learning system in hospital. African Journal of Business Management, 5, 5518-5523.

Fenoll, V. (2011). Usuarios activos y pasivos. La interactividad de la audiencia en los medios digitales. Revista de Ciencias Sociales, 51, 1-26.

Fuente, A., Herrero, J. & Gracia, E. (2010). Internet y apoyo social: sociabilidad online y ajuste psicosocial en la sociedad de la información. Acción Psicológica, 7, 9-15.

Gamal, M. & Gebba, T. (2013). Mobile banking adoption: an examination of Technology Acceptance Model and Theory of Planned Behavior. International Journal of Business Research and Development, 2(1), 35- 50.

García, C. (2007). La percepción de utilidad del comercio electrónico. Enseñanza e Investigación en Psicología, 12(2), 409-420.

García, C. (2008). La brecha digital de las generaciones futuras. Entelequia, 8, 61-72.

García, C. (2011). Estructura del consumo electrónico. Psicología Política, 9(26), 74-82.

García, C. (2012). Estructura híbrida de los determinantes del consumo electrónico. Revista de Psicología Gepu, 3(2), 43-53.

García, C. (2013). Actitud hacia la utilidad y el riesgo en las redes sociales. Folios, 29, 91-103.

García, C., Carreón, J., Hernández, J., Bustos, J., Bautista, M., Méndez, A. & Morales, M. (2013). Confiabilidad y validez de un instrumento de medición de búsqueda en Internet. Revista de Psicología de la Universidad de Antioquia, 5(1), 27-34.

García, C., Carreón, J., Hernández, J., Bustos, J., Morales, M. & Limón, G. (2013). dimensiones utilitarista y eficientista del uso del uso de Internet. Visión Gerencial, 12(2), 281-292.

García, C., Carreón, J., Hernández, J., Limón, G., Montero, M. & Bustos, J. (2013). determinantes perceptuales de la intención de uso de Internet para el desarrollo del capital humano. Forum Empresarial, 18(1), 95-117.

García, C., Carreón, J., Hernández, J., Montero, M. & Bustos, J. (2012). Confiabilidad y validez de un instrumento que mide la percepción de eficiencia en el uso de Internet en una biblioteca pública de México, Distrito Federal. Invurnus, 7(2), 3-11.

Groshek, J. (2011). Media, instability, a democracy: examining the granger causal relationships of the 122 countries from 1943-2003. Journal of Communication, 61, 1161-1182.

Hee, D. & Mc Daniel, S. (2011). Using an extended Technology Acceptance Model in exploring antecedents to adopting fantasy sports league websites. International Journal of Sport Marketing & Sponsorships, 17, 240-253.

López, L. & López, J. (2011). Los modelos de adopción de tecnologías de información desde el paradigma actitudinal. Cuadernos Ebape, 9, 176- 196.

Mao, Y., Richter, M., Burns, K. & Chaw, J. (2012). Homelessness coverage, social reality, and media ownerships: comparing a national newspapers with to regional newspapers in Canada. Mass Communication & Journalism, 2, 1-7.

Nisbet, E., Stoycheff, E. & Pearce, K. (2012). Internet use and democratic demand: a multinational, multinivel model of Internet use and citizen attitudes about democracy. Journal of Communication, 62, 249-265.

Núñez, D., Ochoa, E., Vales, J., Fernández, M. & Paz, G. (2013). Actitudes y hábitos asociados al uso de las TIC’s en alumnos de psicología. Psicología para América Latina, 25, 91-114.

Orantes, S. (2011). Viabilidad del Modelo de la Aceptación de la Tecnología en las empresas mexicanas. Una aproximación a las actitudes y percepciones de los usuarios de las tecnologías de la información. Revista Digital Universitaria, 12, 1-15.

Ortiz, J. G., & Buitrago, H. (2017). La evaluación en la tradición educativa colombiana. Instrumento de clasificación social. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, RIIEP, 10(1), 145-171. DOI: https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2148

Phan, K. & Daim, T. (2011). Exploring technology acceptance for mobile services. Journal of Industrial Engineering and Management, 4(2), 339- 360.

Sandoval, R. & Saucedo, N. (2010). Grupos de interés en las redes sociales: el caso de Hi5 y Facebook en México. Educación y Humanidades, 4, 132-142.

Shrrof, R., Denenn, C. & Ng, E. (2011). Analysis of the Technology Acceptance Model in examining student’s behavioral intention to use an e-portfolio system. Australasian Journal of Educational Technology, 27, 600-618.

Simsek, A. (2011). The relationships between computer anxiety and computer self efficacy. Contemporary Educational Technology, 2, 177- 187

Teh, P., Chong, C., Yong, C. & Yew, S. (2010). Internet self–efficacy, computer self–efficacy, and cultural factor on knowledge sharing behavior. African Journal of Business Management, 4, 4086-4095.

Wong, K., Osman, R. & Goh, P. (2013). Understanding student teacher’s behavioral intention to use technology: Technology Acceptance Model (TAM) validation and testing. International Journal of Instruction, 6(1), 90-104.

Yaghoubi, N. & Bahmani, E. (2010). Factors affecting adoption of online banking. An integration Technology Acceptance Model and Theory of Planned Behavior. International Journal of Business and Management, 5(9), 159-165.

Dimensions

PlumX

Visitas

367

Descargas

Los datos de descarga aún no están disponibles.

Cómo citar

Cruz, Javier, & Jorge. (2019). Governance of electoral preferences: consensus expectations and voting intention in students of a public university. Revista Interamericana De Investigación Educación Y Pedagogía RIIEP, 13(1), 89-100. https://doi.org/10.15332/25005421/5461