Published
2017-01-01

Comunidad de aprendizaje con el uso de MOOC sobre CSC en la formación permanente de profesores

Community of learning with the use of MOOC on CSC in the permanent formation of professors

DOI: https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2017.0001.10
María Alejandra Beltrán Penagos https://orcid.org/0000-0003-4546-8224
Leonardo Fabio Martínez Pérez https://orcid.org/0000-0001-8884-8847
Jorge Enrique Ramírez Martínez https://orcid.org/0000-0002-1171-9710

Abstract (en)

It is presented the systematization of the pilot experience of a MOOC in which 38 teachers participated in different training levels in order to address the Socio-Scientific Questions (CSC) as a didactic strategy in their pedagogical practices. The systematization is developed according to Mejía (2012), making a categorization of five aspects of transversal analysis: pedagogical practice / professional updating; strategies / teachinglearning resources; CSC approach; context / everydayness; and citizen education. For the discussion of the results, it starts from the interpretation of the information elaborated by the participating professors during the development of the MOOC and of the knowledge of the literature that is brought to the inquiry. Weaknesses were found regarding the platform, technological skills, autonomy, teacher-student communication, and evaluation. The opportunities analyzed make reference to virtual spaces for teaching-learning and the moments of participation. As for the strengths, they were evident in a virtual scenario, sequentiality and the role of students. Finally, some of the threats of the experience at a general level are analyzed in terms of adaptation to a networked society and the use of social networks in education.

Keywords (en): MOOC, CSC, teachers’ training, systematization of experiences, ICT

Abstract (es)

Se presenta la sistematización de la experiencia piloto de un MOOC en el que participaron 38 profesores en diferentes niveles de formación con el fin de que aborden las Cuestiones Sociocientíficas (CSC) como estrategia didáctica en sus prácticas pedagógicas. La sistematización se desarrolla según los planteamientos de Mejía (2012), haciendo una categorización de cinco aspectos de análisis transversales: práctica pedagógica/actualización profesional; estrategias/recursos de enseñanza-aprendizaje; abordaje de CSC; contexto/cotidianidad; y formación ciudadana. Para la discusión de los resultados, se parte de la interpretación de la información elaborada por los profesores participantes durante el desarrollo del MOOC y del conocimiento de la literatura que se trae a la indagación. Se encontraron debilidades en cuanto a la plataforma, a las habilidades tecnológicas, a la autonomía, a la comunicación profesor-estudiante, y a la evaluación. Las oportunidades analizadas se refieren a los espacios virtuales para la enseñanza-aprendizaje y a los momentos de participación. En cuanto a las fortalezas, se evidenciaron respecto a un escenario virtual, a la secuencialidad y al rol de los estudiantes. Finalmente, se analizan algunas de las amenazas de la experiencia a nivel general en cuanto a la adaptación a una sociedad en red y al uso de las redes sociales en educación.

Keywords (es): MOOC, CSC, formación de profesores, sistematización de experiencias, TIC

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How to Cite

Beltrán Penagos, M. A., Martínez Pérez, L. F., & Ramírez Martínez, J. E. (2017). Community of learning with the use of MOOC on CSC in the permanent formation of professors. Revista Interamericana De Investigación Educación Y Pedagogía RIIEP, 10(1), 231-254. https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2017.0001.10