Desgaste Laboral, una revisión sistemática en el sector de servicios
Workplace burnout, a systematic review in the service sector
Desgaste no trabalho, uma revisão sistemática no setor de serviços
Abstract (en)
Burnout syndrome is a condition that has had an impact on people with jobs of high physical or emotional demand, people whose work involves attention to the public. Studies related to this syndrome have been carried out over time focused on specific areas. This systematic review research in the Scopus and Web of Science databases considered a total of 58 articles found, among other findings, he areas with the greatest number of investigations related to burnout in their workers focus on the human and social sciences, especially in the health sector. This research aims to identify current trends and areas that may be of research interest in the services sector and in which studies have not yet been developed, in order to serve as a reference for new research associated with the results found.
Abstract (es)
El síndrome de Burnout es una afección que ha tenido impacto en las personas con trabajos de alta demanda física o emocional, personas cuya labor involucra atención al público. Se han realizado estudios relacionados a este síndrome a través del tiempo orientados en áreas específicas. Esta investigación de revisión sistemática en las bases de datos de scopus Y Web of Science considerando en total 58 artículos encontrando, entre otros hallazgos, que las áreas con mayor número de investigaciones relacionadas al desgaste laboral en sus trabajadores se enfocan en las ciencias humanas y sociales, sobre todo en el sector de salud.
Esta investigación pretende identificar las tendencias actuales y las áreas que puedan ser de interés investigativo en el sector de servicios y en las cuales aún no se han desarrollado estudios, a fin servir como referente para nuevas investigaciones asociados a los resultados encontrados.
Abstract (pt)
A síndrome de burnout ou síndrome de esgotamento profissional é uma condição que tem causado impacto em pessoas com trabalhos física ou emocionalmente exigentes, pessoas envolvidas com o atendimento ao cliente. Estudos relacionados a essa síndrome foram realizados ao longo do tempo e se concentraram em áreas específicas. Essa pesquisa de revisão sistemática nos bancos de dados Scopus e Web of Science avaliou um total de 58 artigos e constatou, entre outros resultados, que as áreas com o maior número de pesquisas ligadas ao esgotamento profissional em seus funcionários estão concentradas nas ciências humanas e sociais, especialmente no setor de saúde. Esta pesquisa visa identificar as tendências atuais e as áreas que podem ser do interesse da pesquisa no setor de serviços e nas quais ainda não se desenvolveram estudos, a fim de servir de referência para novas pesquisas associadas aos resultados encontrados.
References
Abkhou T., & Jenaabadi H. (2015). Comparative Analysis of the Relationship between Job Burnout and General Health of Male and Female High School Teachers in Zabol. Natural Science. Vol 7. No. 8. https://www.scirp.org/journal/paperinformation.aspx?paperid=58594
Acosta J., Valdivia I, Marchena J; Montero D., Rodríguez M. (2021). Síndrome de desgaste profesional en médicos residentes de cuatro hospitales pediátricos de La Habana / Professional burnout syndrome in resident doctors from four pediatric hospitals in Havana. Rev. cuba. pediatr ; 93(3): e1066, 2021. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1347529
Acosta J., Morales L., Álvarez G., Pino Y., (2019). Síndrome de desgaste profesional en médicos del Hospital Docente Pediátrico Cerro. Rev haban cienc méd vol.18 no.2 La Habana mar.-abr. 2019. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2019000200336
Appiani FJ, Rodríguez Cairoli F, Sarotto (h) L, Yaryour C, et al. (2021). Prevalencia de estrés, síndrome de desgaste profesional, ansiedad y depresión en médicos de un hospital universitario durante la pandemia de COVID-19. Arch Argent Pediatr 2021;119(5):317-324.
Arquero J. y Donoso J. (2006) . Instrumento de medición del síndrome de quemarse en el trabajo (Burnout) en profesores univesitarios. Contabilidad y Auditoría. No. 23 (12). https://ojs.econ.uba.ar/index.php/Contyaudit/article/view/110
Arquero J., y Donoso J. (2013). Docencia, investigación y burnout: el síndrome del quemado en profesores universitarios de Contabilidad. Revista de Contabilidad. Vol 16, No. 2. Pp.94-105. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1138489113000083
Barona E. (2001). Una investigación con docentes universitarios sobre el afrontamiento del estrés laboral y el síndrome del “quemado”. Revista Iberoamericana de Educació. Vol. 25, Iss1. Pp. 1-22.
Barrios e Illada (2014). Efectos del Desgaste Laboral, como Riesgo psicosocial, en la Productividad. Tesis Doctoral. Universidad de Carabobo. http://mriuc.bc.uc.edu.ve/bitstream/handle/123456789/493/mbarrios.pdf
Cárdenas M., Méndez L. y González M. (2014). Evaluación del desempeño docente, estrés y burnout en profesores universitarios . Rev.Actual. Investigando. Educa [en línea] . 2014, vol.14, n.1, pp.93-114. ISSN 1409-4703.
Castañeda-Aguilera E., García-de-Alba-García J., (2020). Síndrome de desgaste profesional (burnout) en médicos cirujanos especialistas: prevalencia y factores de riesgo. Cirugía y Cirujanos 2020;88(3): 354-360. https://medes.com/publication/151760.
De Araújo T & Alchieri, J. (2014). Socioeconomic and demographic aspects related to stress and the burnout syndrome among Brazilian physiotherapists. Salud mental, 37(3), 233-238. Recuperado en 29 de septiembre de 2023, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252014000300007&lng=es&tlng=en.
De Araujo T., Costa J., da Costa F., de Brito X., Medeiros D., Souza E., (2020). Prevalencia y factores asociados al burnout entre profesores universitarios. Rev Bras Med Trab; 17 (2): 170-179. doi: 10.5327/Z1679443520190385.
Diaz M, Stimolo M, y Caro N.,(2010). Satisfacción Laboral y Síndrome de Desgaste Laboral en Enfermeros de Hospitales Públicos Córdoba–Argentina. Med. segur. trab. vol.56 no.218 Madrid ene./mar. 2010.
Friedman I. (1995). Measuring School Principal-Experienced Burnout. Educational and Psychological Measurement. Vol 55 (4). https://doi.org/10.1177/0013164495055004012
Garrido-Hermosilla A., Soto-Sierra M., Diaz-Ruiz M., Gutierrez-Sanchéz E., y Rodríguez-de-la-Rua, E. (2021). Síndrome de desgaste profesional o «burnout» en la oftalmología andaluzaSyndrome of professional wear and tear or «burnout» in Andalusian ophthalmology. Archivos de la Sociedad Española de Oftalmología. Vol 96. Issue 2., Pp. 63-68.
Gavín-Chocano, O, Molero, D & García-Martínez, I. (2020). Relationship between Life Satisfaction, Burnout and Emotional Intelligence among professionals who work directly with people with intellectual disabilities. Electronic Journal of Research in Educational Psychology. 18. 425-446. 10.25115/ejrep.v18i52.3080.
Gil-Monte, Pedro R.; Unda Rojas, Sara; Sandoval Ocaña, Jorge I. (2009). Validez factorial del «Cuestionario para la Evaluación del Síndrome de Quemarse por el Trabajo» (CESQT) en una muestra de maestros mexicanos Salud Mental, vol. 32, núm. 3, mayo-junio, 2009, pp. 205-214 Instituto Nacional de Psiquiatría Ramón de la Fuente Muñiz Distrito Federal, México
Gillespie, D.F. (1980). Correlates for active and passive Burnout types of Burnout. Journal of Social Service Research, 4(2), 1-16.
González G., Carrasquilla D., Latorrer G., Torres V., Villamil K., (2015). Síndrome de Burnout en docentes universitarios. Revista Cubana de Enfermería. Vol 31. No. 4.
González L., y Orta Yudit. (2016). La cultura organizacional y el síndrome de desgaste profesional en profesores universitarios. Chakiñan, Iss 1. Pp. 14-30.
Holland P., y Michael W (1993). The concurrent validity of the Holland Burnout Assessment Survey for a sample of Middle School teachers. Educa - tional and Psychological Measurement, 53, 1067-1077.
Ilaja, B y Reyes, C. (2016). Burnout y estrategias de inteligencia emocional en profesores universitarios: implicaciones en la salud laboral educativa Psicología desde el Caribe, vol. 33, núm. 1, january-april, 2016, pp. 31-46 Universidad del Norte Barranquilla, Colombia.
Jacobo-Galicia G. y Máynez A (2020 ). Diseño y validez de un cuestionario para medir factores de riesgo psicosocial y burnout. Dyna Colombia, 87 (214).pp.66-74. DOI: https://doi.org/10.15446/dyna.v87n214.85187
Jaller C y Bayona S. (2016). Prevalencia y factores asociados a Síndrome Burnout en docentes vs. personal administrativo pertenecientes a una universidad privada en Bogotá en el 2016. (Tesis de Especialización en Epidemiología). Universidad del Rosario. Colombia. http://repository.urosario.edu.co/handle/10336/12599?show=full
Jimenez L. y Arrieta M. (2017). Síndrome de Burnout y evaluación de desempeño en docentes de la Fundación Universitaria del área andina sede Valledupar. Escenarios 15(1), pp. 36-46. Doi: http://dx.doi.org/10.15665/esc.v15i1.1120
Jones, J. W. (1980). The Staff Burnout Scale For Health Professionals (SBS-HP). Park Ridge, Illinois: London House; 1980.
Lief, H. y Fox, R.C. (1963). Training for detached concern in medical students. En H.I. Lief, y N.R. Lief, (eds.). The psychological basis of medical practice(pp. 12-35). New Cork: Harper y Row.
Maslach, C. y Jackson, S.E. (1981). MBI: Maslach Burnout Inventory. Manual. Palo Alto, California: Consulting Psychologists Press.
Matajudíos, J & Muñoz C. (2021). Diagnosis and Intervention Program for Burnout Syndrome in Primary and Secondary Teachers at a School in Pereira. Universal Journal of Public Health. 9. 75-82. 10.13189/ujph.2021.090206.
Medina E., Londoño D., Pérez Á, Márquez M., Barrios M y Pulido A. (2023). Elementos de Ergonomía. Una discusión holística. Edit. Universidad El Bosque. Colombia. ISBN 978-958-739-301-9 (Impreso), ISBN 978-958-739-300-2 (E-Book).
Mesurado B. y Laudadio J. (2019). Experiencia profesional, capital psicológico y engagement. Su relación con el burnout en docentes universitarios. Revista Propósitos y Representaciones. Vol 7. No. 3. Pp.12-40.
Mӧller G., Oliveira J., Dal Pia D., azzolin K., Magalhaes A. Nursing practice environment in intensive care unit and professional burnout. Rev Esc Enferm USP. 2021;55:e20200409. doi: https://doi.org/10.1590/1980-220X-REEUSP-2020-00409
Montoya-Restrepo, L, Uribe-Arévalo, A, Uribe-Arévalo, A, Montoya-Restrepo, I, Rojas-Berrío, S. (2021). Burnout académico: Impacto de la suspensión de actividades académicas en el sistema de educación pública en Colombia. Revista Panorama, vol. 15, núm. 29, 2021 Politécnico Grancolombiano, Colombia Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=343967896012 DOI: https://doi.org/10.15765/pnrm.v15i29.2319.
Moreno B., Garrosa E & González J. (2000). Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones. Vol 16. No. 2. Pp.151-171. https://journals.copmadrid.org/jwop/files/63238.pdf
Moreno B., Oliver, C., y Aragoneses, A. (1993). Configuración específica del estrés laboral asistencial en el profesorado de Educación Media. Centro Nacional de Investigación Educativa (CIDE). Manuscrito no publicado.
Moreno B., Rodríguez A., Garrosa E., y Morante M., (2005). Breve historia del Burnout a través de los instrumentos de evaluación. Capítulo de libro. Quemarse en el Trabajo. 11 perspectivas del burnout. Egido Editorial España. Med. segur. trab. vol.56 no.218 Madrid ene./mar. 2010.
Palmer M, Prince V, Medina R, et al. (2016). Prevalencia del síndrome de Burnout en docentes de la Universidad Autónoma de Baja California, Mexicali, México. Revista Cubana de Salud y Trabajo. 2016;17 (3):36-40.
Plascencia-Campos A, Pozos-Radillo B, Preciado-Serrano M, Vázquez-Goñi M. (2019) Efecto del entrenamiento cognitivo-emocional en la satisfacción laboral y el desgaste ocupacional del personal de enfermería: un estudio piloto. Revista Ansiedad y Estrés. Vol. 25. Issue 1. Pp. 35-41. DOI: 10.1016/j.anyes.2019.04.002
Perdomo L., Acosta J., Molano A. (2019). Relación entre el síndrome de desgaste profesional, las creencias irracionales y el estilo docente: análisis multinivel. Revista Colombiana de Educación. DOI: https://doi.org/10.17227/rce.num76-4394
Pines, A., Aronson, E. y Kafry, D. (1981): “Burnout: From tedium to personal growth”, en C. CHERNISS (Ed.) Staff Burnout: Jon Stress in the human services. Nueva York. The Free Press.
Quispe Y. (2017). Sindrome de burnout en docentes de la escuela profesional de administración. Revista de Investigaciones: Escuela de Posgrado de la Universidad Nacional del Altiplano de Puno, ISSN-e 2077-8686, ISSN 1997-4035, Vol. 6, Vol. 1.
Ramos M., Alfonso I., Peñafiel K., Macias E., Labrada E., (2020) Síndrome de Burnout en docentes de dos universidades de Ecuador. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. Año VII.No.2. Artículo 74. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/20302087
Reyes-Oyala F., Palomino-Devia C., Apone-López N., (2019) Síndrome de desgaste profesional, índice de masa corporal y otros factores asociados con la labor de profesores de educación física de Ibagué, Colombia. Biomedica Vol 39.No3. DOI: https://doi.org/10.7705/biomedica.4282
Rodríguez A.; Sola T., Fernández M (2017) Impacto del Burnout en el desarrollo profesional del profesorado universitario. Una revisión de la investigación Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, vol. 20, núm. 3, 2017, pp. 161-178 Asociación Universitaria de Formación del Profesorado Zaragoza, España
Romero-González A, Aldrete-Velasco J, Pedraza-Chávez J, et al. Síndrome de desgaste en profesionales de la salud mexicanos. Médicos: ¿mártires o víctimas de su profesión?. Med Int Mex. 2021;37(3):343-358.
Seidman S & Zager J (1986). The teacher burnout scale. Education Research Quarterly. Vol 11 (1). Disponible en: ile:///C:/Users/emedi/Downloads/SeidmanZagerTeacherBOScaleArticle.pdf
Sutta, L, Roman N, & Huanca C. (2021). SARS-Cov-2 como detonante del síndrome de desgaste profesional en el personal de un centro de salud. Revista Cubana de Salud Pública, 47(2), e2589. Epub 30 de junio de 2021. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662021000200011&lng=es&tlng=es
Vargas J, Gaviria J, Saavedra G, & Galán R. (2021). Frecuencia del síndrome de desgaste profesional en un grupo de especialistas en Cirugía Plástica y estudiantes del posgrado en Colombia. Cirugía Plástica Ibero-Latinoamericana, 47(2), 217-226. Epub 02 de agosto de 2021.https://dx.doi.org/10.4321/s0376-78922021000200013
Yslado R., Ramírez E., Espinoa M., (2020). Burnout, docencia e investigación en profesores universitarios de la Facultad de Ciencias Empresariales de Perú y España. Educade: Revista de Educación en Contabilidad, Finanzas y Administración de Empresas, 11, 3-19.
Yslado R., Ramírez-Asis E., García-Figueroa M., Arquer J (2021). Clima laboral y burnout en profesores universitarios. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24 (3), 101-114. https://idus.us.es/handle/11441/126824
Zimbardo, P.G. (1970). The Human choice: Individuation, reason, and order versus individuation, impulse and chaos. En William J. Arnold y D. Levine, (eds.). Nebraska Symposium of Motivation(pp. 237-307).Lincoln: University of Nebraska Press.
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 SIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors keep the rights to the articles and therefore they are free to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the work under the following conditions:
To recognize the credits of the work in the way specified by the author or licensor (but not in a way that suggests that they have their support or that they support the use of their work).
SIGNOS is licensed under Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)

The Universidad Santo Tomás preserves the proprietary rights (copyright) of the published works, and favors and allows the reuse of the same under the aforementioned license.




