Análisis de la emisora escolar como propuesta pedagógica y experiencia estudiantil
Analysis of the school radio as teaching proposal and student experience
Abstract (en)
The following article analyzes the school radio project of an educational institution in Cali. In order to account why it has remained for ten years despite not being established as a professional communication media and which has been its impact on the educational community. The study analysis was performed under the theoretical perspectives of the use of the school radio in the classroom, the research methodology is qualitative, information sources were interviews, analysis and participant observation, followed by stages of research in which the categories of study that reflect the questions above problems, the principal basis is that literature teacher posicionate the school radio as a teaching tool to improve argumentative and expository skills of their students through music. To finalize the results, analysis of results and the conclusions are given developed.Abstract (es)
References
Acevedo Zapata, S. (2014). Inclusión digital y educación inclusiva. Aportes para el diseño de proyectos pedagógicos con el uso de tecnologías de la comunicación. Revista De Investigaciones UNAD, 13(1), 41-57. doi:http://dx.doi.org/10.22490/25391887.1130
Amaya Balaguera, Y. (2015). Guía metodológica ágil, para el desarrollo de aplicaciones móviles “AEGIS-MD”. Revista De Investigaciones UNAD, 14(1), 97 - 113.
Barrios, G. (junio de 2014). La Radio escolar como experiencia educativa para construir ciudadanía en las escuelas oficiales del Distrito de Cartagena. Castillo, M. 2º Congreso Internacional de Periodismo Digital SEAP CHILE. Ponencia llevada a cabo en el segundo congreso de periodismo digital, Santiago de Chile, Chile.
Jiménez Mendoza, W., Luciano Alipio, R., & Soto Carrión, C. (2014). Influencia de las fuentes de financiamiento externo en el crecimiento y desarrollo de las empresas agroindustriales del distrito de Abancay Apurímac Perú (periodo 2012- 2013). Revista De Investigaciones UNAD, 13(1), 261-273. doi:http://dx.doi.org/10.22490/25391887.1141
Jiménez Mendoza, W., Soto Carrión, C., & Urrutia Huamán, R. (2015). Relación entre modelo PIHEM y gestión educativa en instituciones educativas del nivel inicial en el distrito de Abancay Apurímac Perú, 2014. Revista De Investigaciones UNAD, 14(1), 81-95. doi:http://dx.doi.org/10.22490/25391887.1347
Marín, O. (2005). La radio. En: Rodríguez. J, Comunicación y escuela: orientaciones para la incorporación, usos y apropiación de los medios de comunicación en las instituciones educativas de Bogotá (pp. 77 – 91) Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Moreno, I. M., & Rosell, M. D. M. R. (2013). La radio como recurso didáctico en el aula de infantil y primaria: los podcast y su naturaleza educativa. Tendencias pedagógicas, 29-46.
Puertas. L. (1989). La radio, instrumento motivador para el aprendizaje del Euskera: una experiencia realizada en 3º de EGB. Comunicación, Lenguaje y Educación. 1 (3-4), 64.
Quintana, R. (2001). El lenguaje de la radio y sus posibilidades educativas. Comunicar, 9 (17), 97-101.
Régio, L., Egry, E., & Apostólico, M. (2015). Consideraciones acerca de la importancia del estudio de saberes necesarios para el afrontamiento de la violencia infantil en la atención primaria de salud.. Revista De Investigaciones UNAD, 14(2), 137-149. doi:http://dx.doi.org/10.22490/25391887.1463
Rodríguez, D. (2001). Radio-escuela, una apasionante aventura de comunicación y educación. Comunicar, 9 (17), 97-101.
Rodríguez, H. (2006). Emisoras escolares y ciudadanías. Pereira J.M y Villadiego M, Entre miedos y goces, comunicación, vida pública y ciudadanía. (pp. 274 - 294). Bogotá:Pontifica Universidad Javeriana.
Rojas Mesa, J., & Leal Urueña, L. (2014). Entre flujos y fronteras: la educación superior mediada tecnológicamente vista a través de una perspectiva etnográfica. Revista De Investigaciones UNAD, 13(2), 9-27. doi:http://dx.doi.org/10.22490/25391887.1143
Silva Carreño, W., & Beltrán Martin, J. (2015). El rol de género como fundamento humanista de la formación para la ciudadanía. Revista De Investigaciones UNAD, 14(1), 7 - 17. doi:http://dx.doi.org/10.22490/25391887.1343
How to Cite
License
- Regarding copyrights, once the article is accepted and published in the Journal of Inter-American Research, Education and Pedagogy-RIIEP, authors assign to the journal the economic rights, remaining moral rights in the author(s).