Prácticas pedagógicas en el contexto de la cultura digital para generar aprendizajes significativos en los estudiantes
Pedagogical practices in the context of digital culture to generate significant learning in students
Abstract (en)
In this article presents the results of research based on understanding the pedagogical practices of teachers of secondary education in the context of digital culture, in two official institutions of primary and secondary education in the departments of Cesar and Santander. In this work the process described implementation, use and appropriation of technologies in educational work, under a phenomenological gaze of the subjects involved. It was substantial depth knowledge of what happens daily in the pedagogical work of teachers when they make use of technology, their successes and difficulties in order to know what kind of training and technological tools required, and what support should be offered to strengthen this type of processes that affect the quality of education.Abstract (es)
References
Acevedo Zapata, S. (2014). Inclusión digital y educación inclusiva. Aportes para el diseño de proyectos pedagógicos con el uso de tecnologías de la comunicación. Revista De Investigaciones UNAD, 13(1), 41-57. doi:http://dx.doi.org/10.22490/25391887.1130
Acevedo Zapata, S. (2015). La formación de profesionales desde la reflexión en la acción con elementos fundamentales de la pedagogía crítica. Revista De Investigaciones UNAD, 14(1), 151 - 169. doi:http://dx.doi.org/10.22490/25391887.1350
Amaya Balaguera, Y. (2015). Guía metodológica ágil, para el desarrollo de aplicaciones móviles “AEGIS-MD”. Revista De Investigaciones UNAD, 14(1), 97 - 113. doi:http://dx.doi.org/10.22490/25391887.1348
Ausubel, D. P. (1976). Psicología Educativa, un punto de vista cognoscitivo. México: Editorial Trillas.
Burgos, J. (2011) Hacia la dinamización del currículo: necesidad de la escucha, la sospecha y la renovación. Disponible en: http://revistas.usta.edu.co/index.php/riiep/article/view/1313
Congreso de la República. Ley 1341 (30, julio, 2009). Por la cual se definen Principios y conceptos sobre la sociedad de la información y la organización de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones -TIC-, se crea la Agencia Nacional del Espectro y se dictan otras disposiciones. Disponible en: http://www.mintic.gov.co/portal/604/w3-article-3707.html
Flores, A. (2014) Las tic en el aprendizaje universitario, según la edad. Disponible en: http://revistas.usta.edu.co/index.php/riiep/article/view/1326
Lévy, P. (1998). ¿Qué es lo virtual? Barcelona: Editorial Paidós.
Lévy, P. (2004). Inteligencia colectiva. Por una antropología del ciberespacio. Disponible en: http://inteligenciacolectiva.bvsalud.org/public/documents/pdf/es/inteligenciaColectiva.pdf
Lévy, P. (2007). Cibercultura. Informe al Consejo de Europa. Barcelona: Anthropos.
Moreira, M. A. (2010). ¿Al final, qué es aprendizaje significativo? (abril, 2010). Lección Inaugural del Programa de Posgrado en Enseñanza de las Ciencias Naturales. Instituto de Física de la Universidad Federal de Mato Grosso, Cuiabá. Disponible en: http://moreira.if.ufrgs.br/alfinal.pdf
Régio, L., Egry, E., & Apostólico, M. (2015). Consideraciones acerca de la importancia del estudio de saberes necesarios para el frontamiento de la violencia infantil en la atención primaria de salud.. Revista De Investigaciones UNAD, 14(2), 137-149. doi:http://dx.doi.org/10.22490/25391887.1463
Sabogal Padilla, A. (2014). Retos de la pedagogía en el siglo XXI. Revista De Investigaciones UNAD, 13(2), 143-148. doi:http://dx.doi.org/10.22490/25391887.1154
Scolari, C. A. (2008). Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Barcelona: Gedisa.
Zuluaga, O. L. (1987). Pedagogía e historia. Bogotá: Ediciones Foro Nacional por Colombia.
Zuluaga, O. L., Echeverri, A., Martínez, A., Restrepo, S., & Quiceno, H. (1988). Pedagogía, didáctica y enseñanza. Educación y cultura, 14, 10-11
How to Cite
License
- Regarding copyrights, once the article is accepted and published in the Journal of Inter-American Research, Education and Pedagogy-RIIEP, authors assign to the journal the economic rights, remaining moral rights in the author(s).