Educación, semiología y narrativa
Education, semiology and narrative
Educação, semiologia e narrativa
Abstract (en)
Approaching language as a fundamental element of communication does not separate systemic relations that exist between the various types of signs. Overall, the communicative universe marks the human being and, of course, leads to build relationships, grasp reality, and try to make others understand it. In the ongoing game of messages are established levels, orderings and rules of life that make those that possess some cognitive experience try to give it to others. The teachers, apprentices, media that carry the same message constitute several systems, among them the educational. The teacher as sender varies his role and sometimes becomes an uninterested teacher, others as a person seeking a job to survive, and others as a researcher that racks in pursuit of new knowledge, or, as a business organizer that conceives the institution as a special institution: a teacher that adapts to contextual, scientific and technological changes, inserted in multiple database, endless information highways, with management and access to information and knowledge in its multiple facets.Abstract (es)
Abstract (pt)
References
Barthes R. (2004). El susurro del lenguaje: el profesor. Barcelona: Paidós.
Bernal, H. y Rivera, B. (2010). Responsabilidad social universitaria: aportes para el análisis de un concepto. En El Pensamiento Universitario (n.o 21). Bogotá: Asociación Colombiana de Universidades.
Bourdieu, P. (2003). El oficio de científico. Barcelona: Anagrama.
Brontë, C. (2004). El profesor. Barcelona: RBA Coleccionables.
Comenio, J. A. (s. f.). Orbis sensualim pictus. Recuperado
de www.uned.es/manesvirtual/Historia/Comenius/OPictus/OPictusAA.htm
Eco, U. (2005). La misteriosa llama de la reina Loana. Barcelona: Lumen.
Eco, U. (2008). Decir casi lo mismo. Barcelona: Random House Mondadori.
Eco, U. (2009). Apocalípticos e integrados. Barcelona: Lumen y Tusquets.
Eco, U. (2011). Confesiones de un joven novelista. Barcelona: Random House Mondadori.
Faure, E. (1975). Aprender a ser. Madrid: Alianza.
Fals Borda, O. (1979). El problema de cómo investigar
la realidad para transformarla. Bogotá: Tercer Mundo.
Hoyos, G. (2009). Responsabilidad social empresarial y responsabilidad social universitaria. En Cerda Gutiérrez, H. et al. La responsabilidad ética y social universitaria: mito o realidad. Bogotá: Editorial Universidad Cooperativa de Colombia.
Mayer, F. (1967). Historia del pensamiento pedagógico. Buenos Aires: Kapelusz.
Moreno, A. (2006). El aro y la trama: Episteme, modernidad y pueblo. Caracas: Centro de Investigaciones Populares.
Morris, T. (2006). Si Harry Potter dirigiera General Electric. Buenos Aires: Planeta.
Ortega y Gasset, J (2001/1930). Misión de la Universidad. Con indicación y notas para los cursos y conferencias de Raúl J.A. Palma. Buenos Aires. Recuperado de www.esi2.us.es/~fabio/
mision.pdf
Segovia de Cabrales, R. (2010). ¡Basta de esa “RSE”! La nota económica. Bogotá.
Stenhouse, L. (2010). Investigación y desarrollo
del curriculum. Madrid: Morata.
How to Cite
License
Hallazgos Journal is under license Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)





