Memoria del dolor, deconstrucción y reconstrucción del sujeto
Memory of pain, deconstruction and reconstruction of the subject
Abstract (en)
This reflection on the memory of pain is made based on the particular narrative and fictional proposal of the work La carroza de Bolívar (Bolivar’s chariot) by the writer Evelio José Rosero Diago, intends to deconstruct the mythical subject, embodied in the apparent Latin American hero Simon Bolivar; from a reading different from the official ones, dramatic events occurred in southern Colombia during the nineteenth century are brought to the present: the Battle of Bomboná and the so-called Black Christmas. Likewise, the reconstruction of the collective subject is visible, from the ironic vision of thedescendants of the victims, highlighted in the Blacks and White’s Carnival. Beyond the recreation and historical interpretation, it invites to question the manipulation of a subject that combines a series of interests and games of power. In order to unravel the hidden and to bring out a new vital consciousness, reading and deconstructivist strategy help to emphasize the importance that represents for the health of the people, not only the critical vision of their memory, but also the disintegration of the lie. In the novel the invention of the carnival is the event that allows to purge hatreds and create a reconciled consciousness of life; thus the author manages to demonstrate the greatness of a people, capable of healing physical and cultural wounds through non-oblivion and Dionysian irony.
Abstract (es)
Esta reflexión sobre la memoria del dolor se realiza con base en la particular propuesta narrativa y ficcional de la obra La carroza de Bolívar del escritor Evelio José Rosero Diago, Se pretende deconstruir al sujeto mítico, encarnado en el aparente héroe latinoamericano Simón Bolívar; desde una lectura diferente de la oficial se traen al presente hechos dramáticos ocurridos en el sur de Colombia durante el siglo XIX: la batalla de Bomboná y la llamada Navidad Negra. Así mismo, se visibiliza la reconstrucción del sujeto colectivo, desde la visión irónica de los descendientes de las víctimas, puesta de manifiesto en la fiesta de Blancos y Negros.
Más allá de la recreación e interpretación histórica, se invita a cuestionar la manipulación de un sujeto que conjuga una serie de intereses y juegos de poder. Para desentrañar lo oculto y para que aflore una nueva conciencia vital, la lectura y la estrategia deconstructivista, ayudan a resaltar la importancia que representa para la salud del pueblo, no sólo la visión crítica de su memoria sino también, la desestructuración de la mentira. En la novela la invención de lo carnavalesco es el acontecimiento que permite depurar odios y crear una conciencia reconciliada de la vida; así el autor logra demostrar la grandeza de un pueblo, capaz de sanar heridas físicas y culturales a través del no olvido y la ironía dionisiaca.
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