El papel de las humanidades y las ciencias sociales desde la comprensión de la complejidad ambiental y la tradición espiritual oriental
The role of the humanities and social sciences from the understanding of environmental complexity and Eastern spiritual tradition
Abstract (en)
This article refers to the issue of environmental complexity, which focuses its criticism on the modern scientistic project in which certainty predominates, by introducing the indeterminacy, uncertainty and other logics in the field of knowledge and by including more sweeping epistemological positions in the social and humanistic areas. Similarly, reference to the contribution of some traditions of the Far East is done, with which the West shares the sciences of complexity, and the consideration of the relationship of the structure of the universe, the nature and the living things. In this relationship, the human being is conceived as a bio-psychosocial-transcendental complex component, so that his unique, particular,
open and transcendent dimension can be highlighted.
Abstract (es)
Este artículo hace referencia al tema de la complejidad ambiental, que centra su crítica en el proyecto moderno cientificista en el que predomina la certeza y la certidumbre, al introducir la indeterminación, la incertidumbre y otro tipo de lógicas en el campo del conocimiento y al incluir posturas epistemológicas más abarcantes en el plano social y humanístico. De la misma manera, se hace referencia al aporte de algunas tradiciones del Lejano Oriente, con las cuales comparten las ciencias de la complejidad la consideración de la interrelación de la estructura del universo, la
naturaleza y los seres vivos. En esta interrelación, el ser humano es concebido como un componente complejo bio-psico-social-trascendental, por lo que puede destacarse su dimensión singular, irrepetible, abierta y trascendente.
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