Posmodernidad. Elementos sociales vinculados con los jóvenes
Postmodernity. Social elements related to young people
Abstract (en)
Nowadays we are living in the Postmodernity. This period is recognized by its complexity, its disorder, the (its) difficulties and uncertainties. These aspects or elements are fixed in all the social and cultural structure and so they can’t be though as related only with an specific context. The social real life does not exist as separated contexts without connections and evolution, on the contrary, they are all closely related. Young people today get also an important influence from their cultural and social scene. In this article we will show the context and settings that cause (fix, determine) the identity of young people. Without going through directly the topic we will approach it gradually. We will display some relevant historical events and the necessary theoretic elements to understand the changes that took place (happened). This tangential information is essential to understand the social evolution (processes) during last years.
Abstract (es)
Actualmente estamos instalados en la Posmodernidad. Este periodo se caracteriza por la complejidad, el desorden, las dificultades, las incertidumbres… Estos elementos están incrustados en toda la estructura social y cultural y no pueden reducirse a un ámbito específico. La realidad social no se presenta en compartimentos estancos, sino que todos los sectores están estrechamente relacionados. También los jóvenes reciben una influencia importante del entorno, y es este hecho en particular el que aborda este artículo, en orden a evidenciar el contexto y lo periférico que determina la identidad de los jóvenes. Sin presentarlo de forma directa, nos iremos acercando progresivamente al objeto de estudio, en relación con el cual se precisan algunos acontecimientos históricos relevantes y los elementos teóricos necesarios para comprender las transformaciones acaecidas. Esta información aparentemente tangencial se hace imprescindible para entender los procesos sociales seguidos de los últimos años.
References
Baigorri, A., y Fernández, R. (2004). Botellón. Un conflicto postmoderno. Barcelona: Icaria editorial.
Baudrillard, J. (1992). El sistema de los objetos. México: Siglo XXI.
Baudrillard, J. (1993). Cultura y simulacro. Barcelona: Kairós.
Baudrillard, J. (2000). Pantalla total. Barcelona: Anagrama.
Baudrillard, J. (2001). La Guerra del Golfo no ha tenido lugar. Barcelona: Anagrama.
Bauman, Z. (2003). Modernidad líquida. México: Fondo de Cultura Económica.
Bauman, Z. (2006). Vida líquida. Barcelona: Paidós.
Bauman, Z. (2007). Els reptes de l’educació en la modernitat líquida. Barcelona: Arcadia.
Bauman, Z. (2008). Vida de consum. Barcelona: Viena.
Bazarra, L., y García, J. (2004). Ser profesor y dirigir profesores en tiempos de cambio. Madrid: Narcea.
Beck, U. (1998). La sociedad del riesgo: hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós.
Beck, U. (2002). La sociedad del riesgo global. Madrid, España: Siglo XXI Editores.
Beck, U. (2007). Un nuevo mundo feliz: la precariedad del trabajo en la era de la globalización. Barcelona: Paidós.
Castells, M. (1997). La era de la información: economía, sociedad y cultura. Barcelona: Editorial UOC.
Castells, M. (2001). La galaxia internet. Barcelona: Plaza & Janés.
Castells, M. (2005). La sociedad del conocimiento. Barcelona: Editorial UOC.
Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Madrid: Alianza.
Elzo, J. (2000). El silencio de los adolescentes: lo que no cuentan a sus padres. Madrid: Temas de hoy.
Elzo, J. (2004). La educación del futuro y los valores. Barcelona: UOC. [Versión en línea] Disponible en http://www.uoc.edu/dt/esp/elzo/elzo0704.pdf
Elzo, J. (2006). Los jóvenes y la felicidad: ¿Dónde la buscan? ¿Dónde la encuentran? Madrid: PPC.
Feixa, C. (2008). De jóvenes, bandas y tribus. Barcelona: Ariel.
García, A., y Sánchez, A. M. (2005). Drogas, sociedad y educación. Murcia: Universidad de Murcia.
Garí, M. (comps.) (2008). 1968: El mundo pudo cambiar de base. Madrid: Los libros de la Catarata.
Giddens, A. (2000). Un mundo desbocado: los efectos de la globalización en nuestras vidas. Madrid: Taurus.
Gomis, J. (2001). Un sueño de igualdad. Madrid: Los libros de la Catarata. Iglesias de Ussell, J. (comps.) (2005). Leer la sociedad: una introducción a la sociología general. Madrid: Tecnos.
Lyotard, J. F. (1994). La condición postmoderna: informe sobre el saber. Madrid: Cátedra.
Marcuse, H. (1990). El hombre unidimensional: ensayo sobre la ideología de la sociedad industrial. Barcelona: Ariel.
McLuhan, M. (1985). Guerra y paz en la aldea global. Barcelona: Planeta-Agostini.
McLuhan, M. (1998). La galaxia Gutenberg. Barcelona: Círculo de Lectores.
McLuhan, M. (2005). La aldea global: transformaciones en la vida y los medios de comunicación mundiales en el siglo XXI. Barcelona: Gedisa.
Postman, N. (1993). Divertim-nos fins a morir. El discurs públic a l’época del “Show
Business”. Badalona: Llibres de l’índex.
Roberts, J. M. (2009). Historia universal. Tomo IV: de la Primera Guerra Mundial a la actualidad. Barcelona: RBA.
Tahull, J., y Montero, I. (2013). Fundamentos de la Posmodernidad. Limitaciones de la educación. Revista Arena de Argentina, 3(1).
Tahull, J., y Montero, I. (2013, septiembre). Reflexionando sobre el concepto de autoridad. Revista de la Asociación de sociología de la Educación, 6(3).
Vinyamata, E. (2009). Derechos humanos, nuevas realidades. Barcelona: UOC.
How to Cite
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).