Estrategias pedagógicas que favorecen el aprendizaje de niñas y niños de 0 a 6 años de edad en Villavicencio- Colombia
Teaching strategies to enhance learning in children from 0 to 6 years at Villavicencio Colombia
Abstract (en)
Education in the early years of life is a continuous and integral process, product of multiple experiences that the school provides to children, through interaction with society and the environment, being the basis of comprehensive education of the human being. One of the many tools or pedagogical strategies are play, performing arts, painting and reading, which are transformed into playful pedagogical strategies that favor the integral development of the child. This bibliographic review aims to present the results of several researches that contain a plurality of methodological tools that teachers can use in the classroom to develop better learning in the child. There is a variety of strategies implemented by teachers in educational institutions; however, there is no research that produces and integrates the different pedagogical tools that guide the educational agents, to favor the learning process in children from 0 to 6 years of age, as is the case of the city of Villavicencio, where it can be established that there is not some type of research that presents these tools.Abstract (es)
References
Ángeles, M., Gómez, M. & García, I. (2013). Diseño de un recurso educativo multimedia basado en la Metodología Doman para mejorar la enseñanza de la lectura en el nivel preescolar. Revista DIM. Nº 27. Disponible en: http://dim.pangea.org/revistaDIM27/docs/AR27lecturapreescolarMAangeles2.pdf
Aragón, M., & Jiménez, M. (2012). Diagnóstico de los estilos de aprendizaje en los estudiantes: Estrategia docente para elevar la calidad educativa. CPU-E, Revista de Investigación Educativa, 0(9), 23-43. Disponible en: http://revistas.uv.mx/index.php/cpue/article/view/73/148
Atorresi, A., Bengochea, R., Bogoya, D., Burga, A., Castro, M., García, F., Jurado, F. Martínez, R. & Pardo, C. (2010). Escritura. Un estudio de las habilidades de los estudiantes de América latina y el Caribe. Santiago: Unesco-Orealc.
Alvarado & Suárez. (2009). Formación en valores y ciudadanía: Una perspectiva desde la socialización política. En: Rodríguez, G. I. (2009). Formación en valores y ciudadanía desde una perspectiva cotidiana. (pp. 14-27). Bogotá: Idie-Editorial Delfín.
Backer, B. (2003). Actividades didácticas para la etapa preescolar. Andalucía:. Editorial Edic / Ceac.
Capacho, Y. & Durán, Z. (2006). Diseño de talleres para la enseñanza musical en el grado preescolar. El Artista, 3,161-169. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87400312
Castellano, Y. Lozano, T. & Osorio, M. (2015). La literatura infantil como estrategia pedagógica para generar aprendizajes significativos en los procesos de lectura. Trabajo de grado. Ibagué: Universidad del Tolima.
Figueres, C. y Pujol, M. (2006). Propuestas de aprendizaje, leer y escribir en edades tempranas. Barcelona, CEAC.
Frade, L. (2007). Desarrollo de competencias en educación: Desde prescolar hasta bachillerato. México: Inteligencia Educativa
Franco, C. (2008). Relajación creativa, creatividad motriz y autoconcepto en una muestra de niños de educación infantil. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 6 29-50. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=293121940003
Fuentes, A. (2006). El valor pedagógico de la danza. Tesis doctoral, Valencia: Universidad de Valencia.
Fundación Infancia y Apredizaje. (2007). Infancia y Aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/revista/702/A/2007
García, R. (2013). Enseñar y aprender en Educación Infantil a través de proyectos. Santander: Editorial Universidad Cantiabra.
Gassò, A. (2005). La Educación infantil: métodos, técnicas y organización. Barcelona: Editorial Ceac.
Gervilla, A. (2006). Didáctica básica de la educación infantil: Conocer y comprender a los más pequeños. Madrid: Editorial Narcea.
González, M. & Delgado, M. (2009). Rendimiento académico y enseñanza-aprendizaje de la lectoescritura en Educación Infantil y Primaria: un estudio longitudinal. Infancia y Aprendizaje, 32(3), 265- 276.
Holguín, K., Sierra, G. & Quiñones, S. (2012). Estrategias metodológicas empleadas por los docentes de educación preescolar del municipio de San Sebastián de Mariquita (Tolima) en la enseñanza de la lectura. Revista Logos Ciencia & Tecnología Vol 3(2). DOI: http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v3i2.151
Ibáñez, C. (2006). Proyecto de educación infantil y su práctica en el aula. Madrid: Editorial La Muralla.
Jiménez Mendoza, W., Soto Carrión, C., & Urrutia Huamán, R. (2015). Relación entre modelo PIHEM y gestión educativa en instituciones educativas del nivel inicial en el distrito de Abancay Apurímac Perú, 2014. Revista De Investigaciones UNAD, 14(1), 81-95. doi:http://dx.doi.org/10.22490/25391887.1347
Klimenko, O. (2008). La creatividad como un desafío para la Educación del siglo XXI. Educación y Educadores. Vol. 11(2). Disponible en: http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/740/1717
Lanfrancesco, G. (2003). La educación integral en el preescolar: Propuesta pedagógica.Bogotá, D.C: Editorial Magisterio.
Lurán Rivero, A., Buenahora Tobar, M., & Vargas Granados, C. (2015). Perspectiva del aprendizaje tradicional y del aprendizaje con comunicación bidireccional en actividades educativas. Revista De Investigaciones UNAD, 14(1), 253-262. doi:http://dx.doi.org/10.22490/25391887.1468
Martínez, S. (2009). Arteterapia con niños en edad preescolar. Arteterapia. Papeles de Arteterapia y Educación Artística para la Inclusión Social. Vol. 4, 159 - 175. Disponible en: http://revistas.ucm.es/index.php/ARTE/article/view/9637
Maya, A. (2005). El taller educativo. Lima: Universo S.A.
Morrison, G. (2005). Educación infantil. Madrid: Editorial Pearson.
Moya, E. (2009). Programación didáctica para educación infantil. Sevilla: Editorial Cultiva libros.
Ochoa, S., Aragón, L., Correa, M., & Mosquera, S. (2008). Funcionamiento metacognitivo en niños escolares en la escritura de un texto narrativo antes y después de una pauta de corrección conjunta.11 (2), 77-88. Acta Colombiana de Psicología.
Pérez, S. (2012). Didáctica de la Expresión Musical en Educación Infantil. Valencia: Editorial Psylicom.
Rabazo, M. J., & Moreno, J.M. (2007). Teoría de la mente: la construcción de la mente mediante los cuentos de hadas. Enseñanza e Investigación en Psicología, 12 (1), 179- 201.
Ramírez, M. & Burgos, J. (2010). Recursos Educativos Abiertos en Ambientes Enriquecidos con Tecnología. Madrid: Editorial Rústica.
Requena, D. & Sainz, P. (2010). Didáctica de la educación infantil. México: Editorial Editex.
Rollano, D. (2004). Educación plástica y artística en educación infantil: desarrollo de la creatividad: Métodos y estrategias. Madrid: Editorial Ideas Propias.
Salido, E. & Salido, M. (2013). Materiales didácticos para educación infantil: Cómo construirlos y cómo trabajar con ellos en el aula. Madrid: Editorial Narcea.
Sanchidran, C. & Ruiz, J. (2010). Historia y perspectiva actual de la educación infantil. Barcelona: Editorial Graó.
Sierra, D. & Guédez, C. (2006). Juego y aprendo a calcular. Caracas: Fe y Alegría.
Solana, F. (2006). Educación: visiones y revisiones. México: Editorial Siglo XXI.
Sugrañes, E. & Monserrat, N. & Casal, S. & Castrillo, C. & Medina, N. & Yuste, M. (2012). Observar para interpretar: Actividades de vida cotidiana para la educación. Barcelona: Editorial Graos.
Tourtet, L. (2003). Lenguaje y pensamiento escolar. Madrid: Editorial Narcea.
How to Cite
License
- Regarding copyrights, once the article is accepted and published in the Journal of Inter-American Research, Education and Pedagogy-RIIEP, authors assign to the journal the economic rights, remaining moral rights in the author(s).