Estilos de aprendizaje y motivación, la clase de inglés en séptimo grado
Styles of learning and motivation, english class in seventh grade
Abstract (en)
In the seventh grade English advanced class, many difficulties were observed in most of the students’ accomplishment and performance. Because of that, an observation exercise was started in order to identify the students’ learning styles and motivation in English class. Based on those learning styles, an action plan based on action research methodology was designed with the purpose of developing a better motivation, accomplishment and performance in English class. As a result of the research process, there was an improvement of the students’ motivation from the self-recognition of their learning styles, a professional improvement of the teacher in the way the class was designed and also, in her observation, reflection and searching of solutions to class situationsAbstract (es)
References
Arias Gallegos, W., Zegarra Valdivia, J., y Justo Velarde, O. (2014). Estilos de aprendizaje y metacognición en estudiantes de psicología de Arequipa. Liber, 20(2), 267-279. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272014000200008&lng=es&nrm=iso
Barboza Mogollón, Y. & Galván Cabrera, M. (2013). Estilos de aprendizaje y estilos de enseñanza: una relación necesaria en la comprensión lectora en inglés. (Tesis de Maestría). Recuperado de http://ayura.udea.edu.co:8080/jspui/bitstream/123456789/239/1/PC0717.pdf
Bausela, E. (1992). La docencia a través de la investigación acción. Revista Iberoamericana de Educación. Recuperado de http//:www.rieoei.org/deloslectores/682Bausela.PDF
Beltrán, L. (2015) Influencia cultural en la motivación para el aprendizaje del inglés como lengua extranjera. En Revista Interamericana de Investigación en Educación y Pedagogía, 8(2), 341 -371. Recuperado de http://revistas.usta.edu.co/index.php/riiep/article/view/2879
Camargo A., M. (2015) La triangulación. Universidad de la Sabana. Especialización en Pedagogía e Investigación en el aula.
Carretero, M. (1997). ¿Qué es el constructivismo? Desarrollo cognitivo y aprendizaje. En Constructivismo y educación (pp. 39-71). México: Progreso.
Cisneros, A. (Eds) (2004) Manual de Estilos de Aprendizaje. Secretaría de Educación Pública. Subsecretaría de Educación Media Superior. Dirección de Coordinación Académica. Recuperado de http://edu.jalisco.gob.mx/cepse/sites/edu.jalisco.gob.mx.cepse/files/cisneros_a._2004_manual_estilos_de_aprendizaje.pdf
Coloma, C. y Tafur, R. (2000). Sobre los estilos de enseñanza y de aprendizaje.Educación, IX(17), 51-79.
De Moya, M., Hernández, J.A., Hernández, J.R. y Cozar, R. (2009). Un estilo de aprendizaje, una actividad. Diseño de un plan de trabajo de trabajo para cada estilo. Revista Estilos de Aprendizaje, 4(4). Recuperado de http://www.uned.es/revistaestilosdeaprendizaje/numero_4/Artigos/lsr_4_articulo_10.pdf
Díaz Barriga, A.F. y Hernández, R.G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México: McGraw Hill.
Hadriana, M. y Arif, M. (2003). The Relationship between Motivations and Self-Learning and the English Language Achievement in Secondary High School Students. Asian Social Science, 9(12). Recuperado de http://www.ccsenet.org/journal/index.php/ass/article/viewFile/30032/17789
Labatut Portillo, E. M. (2012). Educación Infantil, una mirada para los estilos de aprendizaje y la metacognición. Revista de Estilos de Aprendizaje, 10(10), 21-29. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4322277
Loaiza, N. y Galindo, A. (2014). Estilos de aprendizaje de segundas lenguas y formación bilingüe consecutiva en educación primaria, secundaria y superior: hacia un estado del arte. Lenguaje, 42(2), 291-314. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/leng/v42n2/v42n2a04.pdf
Lurán Rivero, A., Buenahora Tobar, M., & Vargas Granados, C. (2015). Perspectiva del aprendizaje tradicional y del aprendizaje con comunicación bidireccional en actividades educativas. Revista De Investigaciones UNAD, 14(1), 253-262. doi:http://dx.doi.org/10.22490/25391887.1468
Martín, N., Martín, V. y Trevilla, C. (2009) Influencia de la motivación intrínseca y extrínseca sobre la transmisión de conocimiento. El caso de una organización sin fines de lucro CIRIEC-España. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, (66), 187- 211. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17413043009
Ministerio de Educación Nacional (1999). Idiomas extranjeros. Lineamientos curriculares. Santafé de Bogotá: Enlace Editores.
Navarro, M. (2001) Estilos de aprendizaje en alumnos de primaria. CAUCE Revista de Filología y su Didáctica, 24, 565-582. Recuperado de http://cvc.cervantes.es/literatura/cauce/pdf/cauce24/cauce24_34.pdf
Navarro, M. (2001) Estilos de aprendizaje en alumnos de primaria. CAUCE Revista de Filología y su Didáctica, 24, 565-582. Recuperado de http://cvc.cervantes.es/literatura/cauce/pdf/cauce24/cauce24_34.pdf
Parra, C. (2002) Investigación acción y desarrollo profesional. Educación y educadores, 5. Recuperado de http://virtual.unisabana.edu.co/pluginfile.php/29943/mod_resource/content/2/LR%20%20%20%20Investigacion_accion_y_desarrollo_profesionalParra_C.pdf
Quiroga, L. (2010) Estilos de aprendizaje y motivación. Un estudio en el ambiente universitario. Revista Actualidades Pedagógicas. (55), 203-210. Recuperado de revistas.lasalle.edu.co/index.php/ap/article/download/874/782
Restrepo, B. (2004) La investigación-acción educativa y la construcción del saber pedagógico. En Educación y Educadores, Universidad de La Sabana, Cundinamarca Colombia.http//:educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/548
Sánchez M, L.A. (2009) La identidad del docente, una cuestión de vocación, un compromiso social o un reto constante ante la vida. En Revista Interamericana de Investigación en Educación y Pedagogía RIIEP, 2(2), 13-18. Recuperado de http://revistas.usta.edu.co/index.php/riiep/article/download/1295/1493
Valle, A., Rodríguez, S., Núñez, J., Cabanach, R., González-Pineda, J. y Rosario, P. (2010) Motivación y aprendizaje autorregulado. Interamerican Journal of Psychology, 44(1), 86-97. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28420640010
Zabalza, M. (2000). Estrategias didácticas orientadas al aprendizaje. Revista Española de Pedagogía. LVIII (217), 459-490. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/23765821?seq=1#page_scan_tab_contents
How to Cite
License
- Regarding copyrights, once the article is accepted and published in the Journal of Inter-American Research, Education and Pedagogy-RIIEP, authors assign to the journal the economic rights, remaining moral rights in the author(s).




