Systematic Review on the Role of Centers of Interest in Strengthening Assertive Communication
Revisión sistemática sobre el papel de los centros de interés en el fortalecimiento de la comunicación asertiva
Revisão sistemática sobre os centros de interesse como estratégia para fortalecer a comunicação assertiva em contextos escolares entre 2009 e 2025
Abstract (en)
Objective: To conduct a systematic review to identify research on assertive communication in school settings.
Method: Application of the PRISMA methodology to filter and analyze 18 studies published between 2009 and 2025, complemented by bibliometric analysis. Results: A recent increase in assertive communication research in Latin America was observed, with international visibility concentrated in multicenter studies published in Q1–Q2 journals. Students’ interest in reading fosters active social behavior and improves communication skills, while emotions and motivation strengthen personal relationships and assertive classroom communication. Conclusion: Assertive communication is crucial for consolidating learning, as it facilitates knowledge feedback and interaction between students and their educational environment.
Abstract (es)
Objetivo: Realizar una revisión sistemática para identificar investigaciones sobre la comunicación asertiva en entornos escolares. Método: Aplicación de la metodología PRISMA para filtrar y analizar 18 estudios publicados entre 2009 y 2025, complementada con un análisis bibliométrico. Resultados: Se observó un incremento reciente en la investigación sobre comunicación asertiva en América Latina, con mayor visibilidad internacional en estudios multicéntricos publicados en revistas Q1–Q2. El interés de los estudiantes por la lectura favorece un comportamiento social activo y mejora las habilidades comunicativas, y las emociones junto con la motivación fortalecen las relaciones personales y la comunicación asertiva dentro del aula. Conclusión: La comunicación asertiva es esencial para consolidar el aprendizaje, ya que facilita la retroalimentación del conocimiento y la interacción entre estudiantes y su entorno educativo.
Abstract (pt)
Objetivo: Realizar uma revisão sistemática para identificar pesquisas sobre comunicação assertiva em ambientes escolares. Método: Aplicação da metodologia PRISMA para filtrar e analisar 18 estudos publicados entre 2009 e 2025, complementada por análise bibliométrica. Resultados: Observou-se um aumento recente nas pesquisas sobre comunicação assertiva na América Latina, com visibilidade internacional concentrada em estudos multicêntricos publicados em revistas Q1–Q2. O interesse dos estudantes pela leitura promove comportamento social ativo e melhora as habilidades comunicativas, enquanto as emoções e a motivação fortalecem as relações pessoais e a comunicação assertiva em sala de aula. Conclusão: A comunicação assertiva é essencial para consolidar a aprendizagem, pois facilita o retorno do conhecimento e a interação entre os estudantes e o ambiente educativo.
References
Abbasi, N., Gholami, S., & Shokouhi, B. (2023). Appraising systematic reviews: a comprehensive guide to ensuring validity and reliability. Frontiers in Research Metrics and Analytics, 8, 1268045. https://doi.org/10.3389/frma.2023.1268045
Ávila, S., Berumen, E., & Villegas, H. (2025). Impacto de la falta de comunicación eficaz y asertiva en los estudiantes del Instituto Tecnológico Superior de Jerez (ITSJ). Latam, Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 6(2). https://latam.redilat.org/index.php/lt/article/view/3829
Avşar, F., & Ayaz Alkaya, S. (2017). The effectiveness of assertiveness training for school-aged children on bullying and assertiveness level. Journal of Pediatric Nursing, 36, 186–190. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2017.06.020
Barquero, W. G. (2022). Análisis PRISMA como metodología para revisión sistemática: una aproximación general. Saúde em Redes, 8(sup1), 339–360. http://revista.redeunida.org.br/ojs/index.php/rede-unida/article/view/3317/864
Barrera, P., Espinoza, P., & Chamorro, N. (2023). La comunicación asertiva en el proceso del desarrollo de habilidades comunicativas en las niñas y niños de educación inicial. Dominio de las Ciencias, 9(1), 1126–1142. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3226
Becerra, H., & Vinces, R. (2025). La comunicación asertiva en la gestión directiva de la Escuela Sgto. Ángel Dávila Chamba, período lectivo 2024–2025. Sapiens in Education, 2(1), 1–17. https://doi.org/10.71068/v4yen434
Bernal, Á., Cañarte, C., Macías, T., & Ponce, M. (2022). La comunicación asertiva y su aporte en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Revista Polo del Conocimiento, 7(4), 682–695. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/3850
Bravo, O., Palomeque, F., & Gómez, C. (2024). Asertividad: Comunicación asertiva en el ámbito académico entre docentes y estudiantes de la carrera Mercadotecnia y Publicidad. https://www.pedagogia.edu.ec/public/docs/d70974958e0ddd4bb5d66aab14701600.pdf
Calua, M. R., Delgado, Y. L., & López, Ó. (2021). Comunicación asertiva en el contexto educativo: Revisión sistemática. Revista Boletín Redipe, 10(4), 315–334. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i4.1274
Carrión, M. U., Luzuriaga, K. B., Sinche, K. P. Z., & Palomeque, K. E. G. (2024). Comunicación asertiva y desempeño laboral como estrategia para mejorar la educación. Revista Venezolana de Gerencia: RVG, 29(106), 745–759. https://doi.org/10.52080/rvgluz.29.106.18
Castillo, M. (2021). La comunicación asertiva en estudiantes de grado quinto de educación básica primaria, a través de estrategias lúdicas [Tesis de especialización, Fundación Universitaria Los Libertadores]. Repositorio Institucional Libertadores. https://repository.libertadores.edu.co/server/api/core/bitstreams/9fe9cafe-9b15-43f4-ade3-22c59834667e/content
Cervetti, G. N., Barber, J., Dorph, R., Pearson, P. D., & Goldschmidt, P. G. (2012). The impact of an integrated approach to science and literacy in elementary school classrooms. Journal of Research in Science Teaching, 49(5), 631–658. https://doi.org/10.1002/tea.21015
Cornejo, L., & Sanz, O. (2024). Estrategia educativa para el desarrollo de la comunicación asertiva en los estudiantes de bachillerato. Mikarimin Revista Científica Multidisciplinaria, 10(2), 161–183. https://doi.org/10.61154/mrcm.v10i2.3501
Cueva, M. R. C., Hernández, Y. L. D., & Regalado, Ó. L. (2021). Comunicación asertiva en el contexto educativo: Revisión sistemática. Boletín Redipe, 10(4), 315–334. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i4.1274
Dávila, D., Barba, C., & Nieto, K. (2022). Design opportunities from the weaknesses in the development of assertive communication and social skills in children. Universidad Ciencia y Tecnología, 26(115), 146–156. https://doi.org/10.47460/uct.v26i115.628
de la Torre, G. G., Ramallo, M. A., Gonzalez-Torre, S., Mora Prat, A., Rueda-Marroquin, A., Sallago-Marcos, A., Toro-Barrios, Z., & Garcia, M. A. (2021). Communication styles and attention performance in primary school children. Behavioral Sciences, 11(12), 172 https://doi.org/10.3390/bs11120172
Dogan, B., & Kaya-Tosun, D. (2020). An effective method in improving social skills: Literature circles. International Journal of Educational Methodology, 6(1), 199–206. https://doi.org/10.12973/ijem.6.1.199
Fabiana, E. F., & Vega, J. O. (2022). La motivación en el aprendizaje de la lectura en los estudiantes. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 26 (Extraordinario), 476–493. https://doi.org/10.46498/reduipb.v26iExtraordinario.1641
Fletcher, A., Bonell, C., Sorhaindo, A., & Hill, J. (2022). The role of school connectedness in the prevention of youth depression and anxiety: A systematic review with youth consultation. BMC Public Health, 22, 14364. https://doi.org/10.1186/s12889-022-14364-6
Fernández-Sánchez, H., King, K., & Enríquez-Hernández, C. B. (2020). Revisiones sistemáticas exploratorias como metodología para la síntesis del conocimiento científico. Enfermería Universitaria, 17(1), 87–94 https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2020.1.697
Ghanbaripour, A. N., Talebian, N., Miller, D., Tumpa, R. J., Zhang, W., Golmoradi, M., & Skitmore, M. (2024). A systematic review of the impact of emerging technologies on student learning, engagement, and employability in built environment education. Buildings, 14(9), 2769. https://doi.org/10.3390/buildings14092769
Hoyos, Y. (2024). La convivencia escolar como apoyo a la administración de las instituciones educativas de Montería. Southern Perspective/Perspectiva Austral, 2(60). https://doi.org/10.56294/pa202460
Joyal-Desmarais, K. (2024). Understanding prosocial and antisocial behaviours: The roles of self-focused and other-focused motivational orientations. European Journal of Social Psychology, 54(7), 1610–1643. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/ejsp.3110
Lima, S. L. P. D., Simeão, S. D. S. S., Silva, W. A. D., & Galdino, M. K. C. (2024). Adolescent Assertiveness Assessment Scale: Evidence of content validity. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 40, 1-13. https://doi.org/10.1590/0102.3772e40403
Milenović, Ž. M., Lapat, G. S., & Jeremić, B. S. (2024). Procjene odgojitelja i roditelja o socijalnim vještinama djece predškolske dobi. Magistra Iadertina, 19(1), 73–94.
Mohamed, R., Ghazali, M., & Samsudin, M. A. (2020). A systematic review on mathematical language learning using PRISMA in Scopus database. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(8), em1868. https://doi.org/10.29333/ejmste/8300
Núñez, I. (2019). Educación para el desarrollo sostenible: Hacia una visión sociopedagógica. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, 11(19), 291–314. https://www.redalyc.org/journal/5886/588661549016/html/
Özel, D., & Sümer, Z. (2024). Cultivating coexistence: Culturally responsive peace education in refugee-receiving schools. In Proceedings of the XII International Conference on Critical Education (pp. 3–6). Ankara University https://www.researchgate.net/publication/381956484
Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., Shamseer, L., Tetzlaff, J. M., Akl, E. A., Brennan, S. E., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J. M., Hróbjartsson, A., Lalu, M. M., Li, T., Loder, E. W., Mayo-Wilson, E., McDonald, S., … Moher, D. (2022). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviewsDeclaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. Revista panamericana de salud publica [Pan American journal of public health], 46, e112. https://doi.org/10.26633/RPSP.2022.112
Pahmiah, N., Hasanati, S., & Salsabila, S. (2024). Intervention to improve assertive behavior in the educational world: A literature review. Journal of Scientific, Research, Education, and Technology, 3(4), 152–160. https://doi.org/10.58526/jsret.v3i4.618
Parmaksız, I. (2019). doi International Journal of Instruction, 12(4), 131–148. https://doi.org/10.29333/iji.2019.1249a
Paucar, A., Llacsa, L., & Meleán, R. (2024). Hábito de lectura en estudiantes de educación primaria. Aula Virtual, 5(11), 29–43. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2665-03982024000100029
Peiró, S. (2014). Types of factors in educational peaceful-coexistence. American Journal of Educational Research, 2(2), 84–96. https://pubs.sciepub.com/education/2/2/4/
Posada-Hernández, G. J., López-Bonilla, M., Uribe-Suarez, D. A., Gómez-Ceballos, V., & Cardona-Palacio, L. F. (2025). Estimating the added value of critical reading competence in college students using statistical modeling. Revista de Investigación Desarrollo e Innovación, 15(1), 67–86. https://doi.org/10.19053/uptc.20278306.v15.n1.2025.18823
Puspitawati, D., Yudana, I. M., Gede, A. A., & Merta, N. (2022). Student's reading interest and satisfaction of reading texts during studying at home. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 13(5). https://jett.labosfor.com/index.php/jett
Rodríguez, A. D. (2023). ¿Revisiones sistemáticas en educación? Revista de Ciencias Sociales, 29(4). https://doi.org/10.31876/rcs.v29i4.41273
Ross, C. S. (2009). Reading interests. In M. J. Bates & M. N. Maack (Eds.), Encyclopaedia of Library and Information Sciences (3rd ed.). CRC Press. https://doi.org/10.1081/E-ELIS3
Santurio, J. (2025). Efectos de una intervención de aprendizaje autorregulado en Educación Primaria sobre la responsabilidad, la motivación y la autorregulación. Revista Fuentes, 27(1), 1–14. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2025.25958
Santos, L., García, S., & de la Cruz, N. (2022). La comunicación en el aula y su influencia en las relaciones interpersonales: Un estudio de caso. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 10(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200023&lng=es&tlng=es
Ullauri, M., Benítez, K., Zambrano, K., & Gálvez, K. (2024). Comunicación asertiva y desempeño laboral como estrategia para mejorar la educación. Revista Venezolana de Gerencia, 29(106), 745–759. https://doi.org/10.52080/rvgluz.29.106.18
UNESCO. (2023). Comunicación e información. https://www.unesco.org/es/communication-information
Valdez, W., & Pérez, M. (2021). Las competencias comunicativas como factor fundamental para el desarrollo social. Polo del Conocimiento, 6(3), 433–456. https://doi.org/10.23857/pc.v6i3.2380
Valle, D., & Gil, J. (2022). Tecnologías emergentes en gobiernos locales: Una revisión sistemática de literatura con la metodología PRISMA. Revista Mexicana de Análisis Político y Administración Pública, 11(21), 9–28. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9540034
Vélez, R., Sanz, O., & Bolívar, O. (2021). Estrategia metodológica para el desarrollo de la comunicación asertiva en el proceso de enseñanza en estudiantes de bachillerato. Revista Cognosis, 6(4), 55–70. https://doi.org/10.33936/cognosis.v6i4.3151
Vieira, N. S. C., Prette, Z. A. P., Oliveira, A. M., Ribeiro, D. F., Silva, S. F., Raimundo, E. M., & Guerra, L. B. (2020). Effects of a preventive intervention of emotional regulation in the school context. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 36, e3639. https://dx.doi.org/10.1590/0102.3772e3639
Wang, F., King, R., & Zeng, L. (2024). Cooperative school climates are positively linked with socio-emotional skills: A cross-national study. British Journal of Educational Psychology, 94(2), 309-328. https://dx.doi.org/10.1111/bjep.12670
Wang, M.-T., & Degol, J. L. (2016). School climate: A review of the construct, measurement, and impact on student outcomes. Educational Psychology Review, 28(2), 315–352. https://doi.org/10.1007/s10648-015-9319-1
Omura, M., Levett-Jones, T., & Stone, T. E. (2019). Evaluating the impact of an assertiveness communication training programme for Japanese nursing students: A quasi-experimental study. Nursing Open, 6(2), 463–472. https://doi.org/10.1002/nop2.228
Zhao, M., Zhang, R., Liu, H., Zhang, X., & Wang, Y. (2023). A study on the spatial‑temporal evolution and problem area identification of high‑quality urban development in the central region. Sustainability, 15(14), 11098. https://doi.org/10.3390/su151411098
Zhou, S., Dong, Z., Wang, H. H., & Chiu, M. M. (2025). A meta-analysis of STEM integration on student academic achievement. Research in Science Education, 55(5), 1273–1302. https://doi.org/10.1007/s11165-024-10216-y
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Regarding copyrights, once the article is accepted and published in the Journal of Inter-American Research, Education and Pedagogy-RIIEP, authors assign to the journal the economic rights, remaining moral rights in the author(s).




