Gestalt y Heterodoxia: un cambio proactivo aplicable en la praxis investigativa universitaria
Gestalt and Heterodoxy: a proactive applicable change in university research praxis
Abstract (en)
The research that gives rise to this article is supported on personal experience in the area of human systems, specifically in the study of research activities and management of the Latin American university knowledge. From that previous experience, the premise is clear: the changing context requires answers to universities based on an avant-garde approach to understanding and interpreting social and natural facts. The objective underlying this report is to propose creative strategies for action in the research work for recycling research methods, and thus generate a proactive, gestalt and heterodox practice. The methods used were documentary research and hermeneutical reflection. A purposive sample was taken and interviews were conducted with key informants from various universities and institutes of Latin American research and are affiliated with one of these networks: 1) Network for Scientific Dissemination and Humanistic heterodoxies and 2) Network of Organizational Studies in Latin America, the Caribbean and Ibero-America. As a technical support, there is a reflection based on the gestalt constructs (Perls, 1977, Moreau, 1999; Vázquez-Badin, 2010) and heterodoxy (Savater and Villena, 1989; Carvajal, 2010a). It is concluded that proactive change applicable in university research praxis assumes responsibility, commitment and leadership of the university researcher as transformational agent, which leads to the revaluation of the university-productive sector partner and demand innovation bonding, creativity and permanent recreation of the research methods used to understand and interpret reality from heterodoxy and totality.Abstract (es)
La pesquisa que da origen a este artículo, está soportada en la propia experiencia en el área de sistemas humanos, específicamente en el estudio del quehacer investigativo y la gestión del conocimiento universitario latinoamericano. De esa experiencia previa, se desprende la premisa: el contexto cambiante exige a las universidades respuestas basadas en un enfoque vanguardista para comprender e interpretar los hechos sociales y naturales. El objetivo que fundamenta este reporte es proponer estrategias de acción creativas en el quehacer investigativo para el reciclaje de los métodos de investigación, y así, generar una praxis proactiva, gestáltica y heterodoxa. Los métodos aplicados fueron la investigación documental y la reflexión hermenéutica. Se tomó una muestra intencional y se realizaron entrevistas a informantes clave proveniente de diversas universidades e institutos de investigación latinoamericanos y que están afiliados a una de estas redes: 1) Red para la Difusión Científica y Humanística Heterodoxias y 2) Red de Estudios Organizacionales en América Latina, el Caribe e Iberoamérica. Como soporte teórico se reflexiona con base en los constructos de Gestalt (Perls, 1977; Moreau, 1999; Vázquez-Badin, 2010) y de Heterodoxia (Savater y Villena, 1989; Carvajal, 2010a). Se concluye que el cambio proactivo aplicable en la praxis investigativa universitaria, supone la responsabilidad, el compromiso y el liderazgo del investigador universitario como agente transformacional, lo cual
conlleva a la revalorización de la vinculación universidad-sector socio productivo, y demanda la innovación, la creatividad y la recreación permanentemente de los métodos de investigación usados para comprender e interpretar la realidad desde la heterodoxia y la totalidad.
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