Un acercamiento a la experiencia espiritual de las beguinas: el caso de Matilde de Magdeburgo y Margarita Porete
An Approach to the Lived Spiritual Experience of the Beguines: The Case of Mechthild of Magdeburg and Marguerite Porete
Abstract (en)
This paper is an approach to the spiritual experience of the Beguine teachers Mechthild of Magdeburg and Marguerite Porete, from the systematic approach of Spiritual Theology proposed by Jesús Manuel García Gutiérrez. In this reflective exercise, we go through three moments: historical-phenomenological, hermeneutical-theological and practical-mystagogical. The purpose of this research is to synthesize the inner experience of these two medieval women from the parameters of Spiritual Theology, recognizing those characteristics that allow to evidence the mystical and mystagogical mood in them. These women represent a unique expression of female lay spirituality in the Middle Ages, a movement that, although originally spontaneous and without a rigid formal structure, developed into a significant spiritual and social force. Opting for a life of devotion without completely withdrawing from the secular world or submitting to monastic life, these women developed a way of life that combined religious contemplation with social action. They lived in autonomous communities, devoting themselves to prayer, manual labor, and caring for the sick and poor, thus exemplifying a spirituality embodied in the needs and challenges of their time.
Abstract (es)
Este artículo es un acercamiento a la experiencia espiritual de las maestras beguinas Matilde de Magdeburgo y Margarita Porete, desde el abordaje sistemático de la teología espiritual que propone Jesús Manuel García Gutiérrez. En este ejercicio reflexivo, se transita por tres momentos: histórico-fenomenológico, hermenéutico-teológico y práctico-mistagógico. El propósito de esta pesquisa es sintetizar la experiencia interior de estas dos mujeres medievales desde los parámetros de la teología espiritual, reconociendo aquellas características que permiten evidenciar el talante místico y mistagógico en ellas. Estas mujeres representan una expresión singular de la espiritualidad laica femenina en la Edad Media, un movimiento que, aunque en su origen fue espontáneo y sin una estructura formal rígida, se convirtió en una fuerza espiritual y social significativa. Estas mujeres, que optaron por una vida de devoción sin retirarse completamente del mundo secular ni someterse a la vida monástica, desarrollaron una forma de vida que combinaba la contemplación religiosa con la acción social. Vivieron en comunidades autónomas, dedicándose a la oración, el trabajo manual y el cuidado de los enfermos y pobres, ejemplificando así una espiritualidad encarnada en las necesidades y desafíos de su tiempo.
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