Published
2017-01-01

Percepción de los niveles personal, familiar, educativo, social y afectivo en internos de la penitenciaria de Acacias, Meta

Perception of the personal, family, educational, social and emotional levels of the Acacias penitentiary, Meta

DOI: https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2017.0001.08
Fernanda Ballen
Ana María Reyes
Francy Rodríguez

Abstract (en)

In this article presents the results of research based on understanding This study aimed to identify, identify and describe the perception of the inmates of Hall 4 of the Acacias-Meta penitentiary on personal, family, educational, social and affective levels according to the ecological model.

To begin with, the theory of the ecological model postulated by Brofenbrenner (1987) consists in the scientific study of the progressive mutual accommodation between an active human being in development and the changing properties of the immediate environments in which the person lives (systems) (p .40), which is the "interrelationship of different elements, whether objects, situations or elements, processes, variables, in an organized way which always have a certain function" (p.7).

In this way, the situation of incarceration is an experience difficult to assimilate for the person deprived of liberty and their families, at least in the first moments of prison, which generates in these people a constant adaptive effort that, as a consequence , Generates a series of affective, emotional, cognitive and perceptive distortions (Altimirano, 2013), since there are restrictions such as emotional isolation and frustration (Arroyo, 2011); There are also factors that impact on the individual, and which are associated with the same condition of internment, such as deprivation of freedom, withdrawal from social and family networks, withdrawal from working life, cognitive stress associated with concerns By family situation, overcrowding, lack of privacy, among others (Ruiz, 1999).

It has as a general objective To know the perception of the inmates of Hall 4 of the penitentiary of Acacias-Meta on the levels of the systems of the ecological model (family, educational, social and affective).

As for the methodology was a qualitative approach, phenomenological design, a sample of 22 inmates of ward 4 between the ages of 19 to 44 years; For data collection an in-depth interview was applied. Finally, the analysis of information was carried out through the Atlas Ti program, which is a flexible tool that allows analyzing several aspects and therefore greatly facilitates the organization, management and interpretation of qualitative data (Cuevas and Méndez, 2012).

Keywords (en): ecological model, penitentiary, perception, imprisonment, inmates

Abstract (es)

En este artículo se presentan los resultados de la investigación realizada en la penitenciaría de Acacías – Meta, con la cual se pretendió conocer, identificar y describir la percepción de los internos del pabellón 4 de dicho penal, sobre los niveles personal, familiar, educativo, social y afectivo de acuerdo a los sistemas del modelo ecológico. Para comenzar, la teoría del modelo ecológico postulada por Brofenbrenner, consiste en el estudio científico de la progresiva acomodación mutua, entre un ser humano activo en desarrollo y las propiedades cambiantes de los entornos inmediatos en los que vive la persona (sistemas) (1987, p. 40), lo cual es la “interrelación de diferentes elementos ya sean objetos, situaciones o elementos, procesos, variables, de manera organizada los cuales siempre tienen determinada función” (p. 7). De esta manera, la situación de encarcelamiento es una experiencia difícil de asimilar para la persona privada de la libertad y sus familias, al menos en los primeros momentos del ingreso en prisión, la cual genera en estas personas un esfuerzo adaptativo constante que, como consecuencia, le genera una serie de distorsiones afectivas, emocionales, cognitivas y perceptivas (Altamirano, 2013), puesto que existen restricciones, como el aislamiento emocional y la consecuente frustración (Arroyo, 2011); así mismo existen factores que impactan en el individuo, y los cuales se encuentran asociados a la misma condición de internamiento,  como la privación de libertad, el alejamiento de las redes sociales y familiares, el abandono de la vida laboral, estrés cognitivo asociado a las preocupaciones por la situación de la familia, el hacinamiento, la falta de privacidad, entre otros (Ruiz, 1999). Se tiene por objetivo general conocer la percepción de los internos del pabellón 4 de la penitenciaria de Acacias- Meta sobre los niveles de los sistemas del modelo ecológico (familiar, educativo, social y afectivo). En cuanto a la metodología realizada fue de enfoque cualitativo, diseño fenomenológico, una muestra de 22 internos del pabellón 4 entre las edades de 19 a 44 años; para la recolección de datos se aplicó una entrevista a profundidad.

Por último, se realizó el análisis de información por medio del programa Atlas Ti, el cual es una herramienta flexible que permite analizar varias vertientes y por lo tanto facilita en gran parte la organización, manejo e interpretación de datos cualitativos (Cuevas y Méndez, 2012).

Keywords (es): modelo ecológico, penitenciaria, percepción, encarcelamiento, internos

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How to Cite

Ballen, F., Reyes, A. M., & Rodríguez, F. (2017). Perception of the personal, family, educational, social and emotional levels of the Acacias penitentiary, Meta. Revista Interamericana De Investigación Educación Y Pedagogía RIIEP, 10(1), 197-208. https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2017.0001.08