Evita: cuerpo escrito e histórico novelado
Dreams of appropriate letters A recollection and memory exercise
Sonhos letras apropriadas Um exercício de recolha e memória
Abstract (en)
This reflection is constructed by base in the hermeneutic-interpretive qualified investigation: The historical personage in the literature. Eve Perón’s case, proposed for the thesis of the doctorate Vanguardia y Postvanguardia en España e Hispanoamérica, Universidad de Salamanca. Given the dimensions of the literary corpus shaped around the Evita figure, we select the kind it writes novels with the purpose of knowing, of understanding and evaluating the writings that Evita generates in the area of the Argentine and Latin-American literature. The followed methodology has allowed the postulation of the different topics, and subsubjects, as well as to infer the context. The reading, interpretation, analysis and investigation of novels since Santa Evita, La pasión según Eva, as well as of more recent productions where also one presents EP’s body, since El cuerpo de Evita and La furia de Evita. On having read, these texts reveal the multiplicity You avoid this way how they have been in preparation. The paradigmatic corporeidad remains represented by the biographical body of Evita; sometimes, extracted from the magazines of the heart that photographed her when it was the suction one to actress and, later, when it it was in the radionovelas that allowed him to live early through his own history of love, which to posteriori the first lady of the nation would do.Abstract (es)
Abstract (pt)
References
Aguinis, Marcos. (2013). La furia de Evita. Buenos Aires: Radon House Mondadori S.A.
Arlt, R. (1958). Los siete locos. Buenos Aires: Losada.
Arfuch, L. (2007). El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Asqueta, M. C. (2010). Evita, la más escrita. Representaciones de amor y de odio en la literatura biográfica e histórica. Conjeturas, 9, 145-157. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
Avellaneda, Andrés. (2002) “Evita: cuerpo y cadáver de la literatura”. En: Navarro, Marysa. Evita, Mitos y representaciones. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, pp. 101-141.
Bajtín, M. (1993). Problemas de la poética de Dostoievski. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.
Barthes, R. (1993). La aventura semiológica. Barcelona: Paidós.
Copi (1970). Eva Perón. En http://literaturaanimada.files.wordpress.com/2014/03/6761400- copi-eva-peron.pdf[04/05/2014]
Copi (2000). Eva Perón. Buenos Aires: Grafinor. Dill, H. O. (1997). El siglo de las luces, de Alejo Carpentier: primerísima auténtica novela histórica latinoamericana. En K. Kohut (Ed.). La invención del pasado. La novela histórica en el marco de la postmodernidad. Madrid: Iberoamericana.
Dujovne Ortiz, A. (2002). Eva Perón. La biografía. Madrid: Santillana.
Eagleton, T. (1994). Una introducción a la teoría literaria. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.
Eco, U. (1992). Conjeturas sobre mundos.En De los espejos y otros ensayos. Buenos Aires: Lumen.
Eco, U. (2002). Sobre literatura.Barcelona: RqueR.
Eco, U. (2005). Tratado de semiótica general. México: RandomHouseMondadori.
García, G. V. (2003). La literatura testimonial latino¬americana. En La literatura testimonial latinoamericana. (Re)presentación y (auto)construcción del sujeto subalterno. Madrid: Pliegos.
García, F. D., Labado, A., y Vázquez, E. C. (comps.) (1997). Evita. Imágenes de una pasión. España: Celeste Ediciones y Continente.
Genette, G. (1976). Fronteras del relato. En Análisis estructural del relato(pp. 193-208). Buenos Aires: Niebla.
Giardinelli, M. (1991). Santo oficio de la memoria. Bogotá: Norma.
Giardinelli, M. (1997). Historia y novela en la Argentina de los 90. En K. Kohut (Ed.). La invención del pasado. La novela histórica en el marco de la postmodernidad. Madrid: Ibero americana.
Goffman, E. (2006). Estigma. La identidad deteriorada. Buenos Aires: Amorrortu.
González Zaraza, H. (1999). Relaciones entre campo intelectual y campo del poder en la narrativa argentina contemporánea. Litterae, 8.
Greimas, A. J. (1976). Semántica estructural. Investigación metodológica. Madrid: Gredos.
Guebel, Daniel. (2012). La carne de Evita. Buenos Aires: RandonHouseMondadori S.A.
Iser, W. (2005). Rutas de la interpretación. México: Fondo de Cultura Económica.
Jitrik, N. (2002). Discursividad, discurso, análisis. En Línea de flotación. Ensayos de incesancia (pp. 169-180). Mérida, Venezuela: Karol.
Jitrik, N. (1999). Historia crítica de la literatura argentina. Buenos Aires: Emecé.
López Badano, C. (2010). La novela histórica latinoamericana entre dos siglos. Santa Evita, cadáver exquisito de paseo por el canon. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Lukács, G. (2005). La novela histórica y el drama histórico. En Teorías literarias del siglo xx. Madrid: Cofás.
Maresca, S. (2002). Presentación. En R. Baschetti. Eva Perón: Bibliografía 1944-2002(pp. 3-5). Buenos Aires; Biblioteca Nacional.
Maceiras, M. (2000). Presentación a la edición española. En Tiempo y narración I. Configuración del tiempo en el relato histórico. México: Siglo XXI.
Martínez, C. D. (1968). Nacimiento de la novela. José Mármol. En Historia de la literatura argentina
(pp. 265-288). Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.
Martínez Fernández, J. E. (2001). La intertextualidad literaria. Madrid: Cátedra.
Martínez, T. E. (1997). Santa Evita. Colombia: Planeta.
Miguens, S. (2004). Eva Perón. No llores por mí. Bogotá: Panamericana.
Moraña, M. (2004). Crítica impura. Madrid: Iberoamericana.
Muñoz Molina, A. (2007). El gusto de saber la vida privada de los otros. En Relaciones (pp.308-309). Montevideo: s. e.
Navarro, M. (2007). Evita. Buenos Aires: Edhasa.
Navarro, M. (comp) (2002). Evita. Mitos y representaciones. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Perón,E. (1952). Clases de Eva Perón. En Mundo peronista. Buenos Aires: Escuela Superior Peronista.
Perón, E. (1997). La razón de mi vida y otros escritos (Evita por ella misma). Colombia: Planeta.
Pichel, V. (1993). Evita íntima. Los sueños, las alegrías, el sufrimiento de la mujer más poderosa de la tierra. Buenos Aires: Planeta.
Piglia, R. (2001). Crítica y ficción. Barcelona: Anagrama.
Posse, A. (1994). La pasión según Eva. Barcelona: Emecé.
Plotnik, V. P. (2003). Cuerpo femenino, duelo y nación. Un estudio sobre Eva Perón como personaje literario. Buenos Aires: Corregidor.
Ricœur, P. (1999). Teoría de la interpretación. Discurso y excedente de sentido. México: Siglo XXI.
Ricœur, P. (2000). Tiempo y narración I. Configuración del tiempo en el relato histórico. México: Siglo XXI.
Ricœur, P. (2008). La memoria, la historia, el olvido. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Rössner, M. (1997).De la búsqueda de la propia identidad a la desconstrucción de la “historia europea”. Algunos aspectos del desarrollo de la novela histórica en América Latina entre Amalia (1855) y Noticias del imperio (1987). En K. Kohut (Ed.). La invención del pasado. La novela histórica en el marco de la postmodernidad. Madrid: Iberoamericana.
Sacca, Z. (2003). Eva Perón, de figura política a heroína de novela. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar y AbyaYala.
Saccomanno, G. (1989). Roberto y Eva. Buenos Aires: Legasa.
Sarlo, B. (2003). La pasión y la excepción. Buenos Aires: Siglo XXI.
Sarlo, B. (2007). Una modernidad periférica. Buenos Aires 1920-1920. Buenos Aires: Nueva Visión.
Susti González, A. (2007). Seré millones. Eva Perón: melodrama, cuerpo y simulacro. Argentina: Beatriz Viterbo Editora.
Van Dijk, T. (2004). Discurso y dominación. En Grandes conferencias en la Facultad de Ciencias
Humanas (n.o 4). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Valentino, M. (1979). Evita. Argentina lloró por ella. La vida novelada de Eva Perón. Barcelona: Martínez.
Viñas, D. (1963). La señora muerta. En Las malas costumbres. Buenos Aires: Jamcana.
Viñas, D. (1982). Literatura argentina y realidad política. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.
Viñas, D. (1996). Literatura argentina y política II. De Lugones a Walsh, Buenos Aires: Sudamericana.
How to Cite
License
Hallazgos Journal is under license Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)





