Published
2025-10-24

Evaluación de un modelo docencia-servicio en psicología: componentes del programa y competencias de los practicantes

Evaluation of a Teaching-Service Model in Psychology: Program Components and Practitioners Competencies

DOI: https://doi.org/10.15332/22563067.9988
Mónica Roncancio-Moreno https://orcid.org/0000-0001-6936-9840
Katherine Díaz Upegui https://orcid.org/0000-0001-7745-0171
Arcadio de Jesús Cardona Isaza https://orcid.org/0000-0002-3981-2917

Abstract (en)

Law 1090 of 2006 in Colombia establishes that psychology falls within the scope of health, requiring psychology programs to integrate health training practices and implement them according to the teaching-service model. This study aims to evaluate the components of the teaching-service program under the progressive delegation model and analyse students' perceptions of their general and clinical skills. The study uses an evaluative research design with a descriptive quantitative approach, involving psychology students in a practicum program at a public Colombian university during the 2023-2 semester. We evaluated (1) the achievement of the program's objectives, (2) internal and external conditions, (3) general competencies, and (4) the clinical skills of the Practitioners.  The results show that most students in the teaching-service practicum have a positive perception of the program, mainly in terms of job preparation and the strengthening of general and clinical skills, as well as the alignment between the program activities and the training content. The findings of this study can be useful for evaluating teaching-service programs in psychology and contributing to the training of professionals who attend to populations with mental health problems.

Keywords (en): teaching-service, competencies, psychology practices, program evaluation, clinical supervision

Abstract (es)

La Ley 1090 de 2006 en Colombia establece que la psicología se encuentra dentro del ámbito de la salud, por lo cual los programas de psicología deben integrar prácticas formativas en salud e implementarlas según el modelo docencia-servicio. El objetivo de este estudio se centra en evaluar los componentes de un programa de prácticas docencia-servicio bajo el modelo de delegación progresiva y analizar la percepción de los estudiantes sobre sus habilidades generales y clínicas. Se trata de un estudio con un diseño de investigación evaluativa con enfoque cuantitativo descriptivo, en el que participaron estudiantes de psicología vinculados a un programa de prácticas en una universidad pública colombiana durante el semestre 2023-2. Se evaluaron (1) el logro de los objetivos del programa, (2) las condiciones internas y externas, (3) las competencias generales y (4) las habilidades clínicas de los practicantes.  Los resultados evidencian que la mayoría de los estudiantes en práctica docencia-servicio tienen una percepción positiva del programa, principalmente para la preparación laboral y el fortalecimiento de habilidades clínicas y generales, así como la alineación entre las actividades del programa y los contenidos formativos. Los aportes del estudio pueden ser útiles para evaluar programas docencia-servicio en psicología y contribuir en la formación de profesionales que atienden poblaciones con problemas de salud mental.

Keywords (es): competencias, docencia-servicio, evaluación de programa, prácticas en psicología, supervisión clínica

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How to Cite

Roncancio-Moreno, M. ., Díaz Upegui, K. ., & Cardona Isaza, A. de J. (2025). Evaluation of a Teaching-Service Model in Psychology: Program Components and Practitioners Competencies. Diversitas, 21(1), 60-79. https://doi.org/10.15332/22563067.9988