Published
2025-02-24

Redescubriendo a Bartolomé de las Casas: tesis filosóficas de una educación del tercer milenio

Rediscovering Bartolomé de las Casas: Philosophical Theses on a Third Millennium Education

DOI: https://doi.org/10.15332/
Sergio Chaparro-Arenas https://orcid.org/0000-0002-1827-884X

Abstract (en)

This article revisits and reinterprets the controversial figure of Bartolomé de las Casas, the rebellious Dominican, highlighting his educational and philosophical relevance for the third millennium and the future of civilization. The first thesis emphasizes his distinctly modern approach to education, rooted in affectivity towards others, rational argumentation, and agency. The second thesis explores education amidst the modern catastrophe of Conquest, violences and resistances, employing a counterfactual logic of uchronia and memory as tools to address contingency and necessity within the philosophy of history and education. The third thesis examines the problem of difference and live-with-others, both in Bartolomé’s life and in the neo-Lascasian dilemmas of modernity’s crisis and the civilizational future of sciences, technologies, and societies (STS).

Keywords (en): Bartolomé de las Casas, contemporary education, crisis of modernity, otherness, rational reasoning, agency, civilizational future

Abstract (es)

El artículo actualiza y redescubre la figura controversial de Bartolomé de las Casas, el dominico rebelde, su relevancia educativa y filosófica en el tercer milenio y el futuro civilizatorio. La primera tesis es su modo sustancialmente moderno de educar signado en la afectividad por el otro, la argumentación racional y la agencia. La segunda tesis es educar en la catástrofe moderna de la conquista, las violencias y resistencias, con cierto uso de la lógica contrafáctica de la ucronía y las memorias, como oportunidades para abordar lo contingente y necesario en la filosofía de la historia y la educación. La tercera tesis es el problema de la diferencia y del vivir-con-otros, tanto en la vida de Bartolomé como en los dilemas neolascasianos de crisis de la modernidad y el futuro civilizatorio de las ciencias, tecnologías y sociedades (CTS). 

Keywords (es): Bartolomé de las Casas, educación contemporánea, crisis de la modernidad, alteridad, argumentación racional, agencia, futuro civilizatorio
Sergio Chaparro-Arenas, Universidad Nacional de Colombia

Latin American professor, independent researcher and philosopher. Degree in Philosophy from the Universidad del Rosario (UR). Master's degree in Social Studies of Science from the Universidad Nacional de Colombia (UNAL). Interested in arranging a doctoral project in philosophy that explores the socio-scientific controversy of a metabolic theory of the crisis of civilization proposed by Karl Marx and Friedrich Engels in the MEGA/MECW and Das Kapital.

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How to Cite

Chaparro-Arenas, S. (2025). Rediscovering Bartolomé de las Casas: Philosophical Theses on a Third Millennium Education. Cuadernos De Filosofía Latinoamericana, 46(132). https://doi.org/10.15332/