Bad Bunny y Bach: Mitos e imaginarios culturales
Abstract (en)
This paper explores the notion of myth and collective imaginary as manifested in the figures of Bad Bunny (1994-) and Johann Sebastian Bach (1685-1750). Bad Bunny has been identified as the depositary of an imaginary that situates reggaeton as a musical genre that marks the moral decadence of the culture. Bach, on the other hand, leads the canon of composers who make classical music a paradigm of cultured and elaborated Musical Art. The discussion suggests that both representations are part of a mythology that hides complex issues such as class discrimination and violent cultural hegemonies. The conclusions point to the demystification of both musicians as a strategy to not only appreciate their music in a more balanced way, but also to address social issues, without the fanaticism that both musical communities promote in their myths.
Abstract (es)
Este artículo explora la noción de mito e imaginario colectivo, según se manifiestan en las figuras de Bad Bunny (1994-) y de Johann Sebastian Bach (1685-1750). Bad Bunny ha sido identificado como el depositario de un imaginario que sitúa al reggaetón en tanto género musical que marca la decadencia moral de la cultura. Bach, por el contrario, encabeza el canon de compositores que hacen de la música clásica un paradigma de Arte musical culto y elaborado. La reflexión sugiere que ambas representaciones son parte de una mitología que esconde problemáticas complejas como discriminación de clase y hegemonías culturales violentas. Las conclusiones señalan la desmitificación de ambos músicos como una estrategia para, no solo apreciar de manera más equilibrada su música, sino para atender problemáticas sociales, sin los fanatismos que ambas comunidades musicales promueven en sus mitos.
References
Allen, W. D. (1962). Philosophies of music history. Dover.
Ardila, H. (2009). Johann Sebastian Bach y el Disteismo. Giordano Bruno Editores y
Ediciones Veramar.
Asimov, I. (1981). Las palabras y los mitos. Laia.
Barthes, R. (1999). Mitologías (12.ª ed.). Siglo XXI Editores.
Becker, J. (1986). Is Western Art Music Superior? The Musical Quarterly, 72(3), 341-359
Boyd, M. (1986). Bach. Salvat.
Bueno, G. (2008). El mito de la derecha. Temas de Hoy.
Campbell, J. (1991). El poder del mito. Emecé editores.
Carlyle, T. (2011). On Heroes, Hero-Worship, and the Heroic in History. Barnes y Noble.
Carretero, A. (2006). La persistencia del mito y de lo imaginario en la cultura
contemporánea. Política y Sociedad, 43(2), 107-126.
Clark, S. y Rehding, A. (eds.). (2001). Music theory and natural order from the
Renaissance to the early twentieth century. Cambridge University Press.
Cortés, J. (2015). 50 años de programación musical de la Sala de Conciertos de la
Biblioteca Luis Ángel Arango. En Si las paredes hablaran: 50 años de música en la
Biblioteca Luis Ángel Arango. (pp. 102-132). Banco de la República.
Daddy Y. (2004). El Barrio Fino (CD audio). El Cartel Records. Universal Music Latino.
De Toro, X. (2011). Métele con candela pa’ que todas las gatas se muevan. Identidades de
género, cuerpo y sexualidad en el reggaetón. Revista Punto Género, 1, 81-102.
E.L.B. (1970). Beethoven on Bach: Excerpts from Letters. Bach, 6-8.
Eliade, M. (1968). Mito y realidad. Guadarrama.
Fernández, S. (2010). Mitos e imaginarios colectivos. FRAME, 6, 265-284.
Fubini, E. (2005). La estética musical desde la Antigüedad hasta el siglo XX (2.ª ed.).
Alianza.
Hennion, A. (2003). Music and Mediation: Toward a New sociology of Music. En M.
Clayton, T. Herbert y R. Middleton. (Eds). The Cultural Study of Music. (pp. 79-90).
Routledge.
Horkheimer, M. y Adorno, T. (1998) Dialéctica de la Ilustración (3.ª ed.). Trotta.
López Cano, R. (2000). Música y Retórica en el Barroco. Universidad Nacional
Autónoma de México.
Marshall, W., Rivera, R. y Pacini, D. (2010). Los circuitos socio-sónicos del reggaetón.
Trans. Revista Transcultural de Música, (14), 1-9.
Martínez, D. (2014). Música, imagen y sexualidad: el reggaetón y las asimetrías de género.
El cotidiano, 186, 63-67.
Mendívil, J. (2016). En contra de la música. Herramientas para pensar, comprender y
vivir las músicas. Gourmet Musical.
Meynell, E. (1994). La pequeña crónica de Ana Magdalena Bach. Editorial Juventud.
Pedrosa, D. (2012) El efecto Bach como estrategia que contribuye al liderazgo y la
creatividad. Dimensión Empresarial, 10(1), 78-86.
Penagos, Y. (2012). Lenguajes del poder. la música reggaetón y su influencia en el estilo
de vida de los estudiantes. Plumilla educativa, 10(2), 290-305.
Restall, M. (2004). Los siete mitos de la conquista española. Paidós.
Rojas, J. (2009). Mito, rito y territorio: un modelo para entender la regulación en y entre
los sistemas culturales. Análisis, 74, 53-70.
Samponaro, P. (2009). “Oye mi canto” (“Listen to My Song”): The History and Politics of
Reggaetón. Popular Music and Society, 32(4), 489-506.
Shepherd, J. (2003). Music and Social Categories. En M. Clayton, T. Herbert y R.
Middleton. (eds.). The Cultural Study of Music (pp. 68-78). Routledge
Tepper, J. (2020). El mito del capitalismo: Los monopolios y la muerte de la
competencia. Roca Editorial.
Wiley, C. (2015). Musical Biography and the Myth of the Muse. En V. Kurkela y M.
Mantere. (Eds.). Critical Music Historiography: Probing Canons, Ideologies and
Institutions (pp. 251-262). Routledge.
How to Cite
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).




