Formación, cultura e imagen
Formation, culture and image
Abstract (en)
The context of teaching and learning supposes addressing the topics provided by the environment and lead to the teacher placing himself/herself on a level from where he/she can understand the students’ speech and generate new didactics for the formation of a critical thinking. To dare use a language parallel to the word, as the image, demands planning and an insert of a reference that will be then analyzed, criticized and accepted or rejected by the student. This article is placed in the area of analog hermeneutical method, as it turns to a literary review and an interpretation of the concept of culture and practical mediation from the forms of narrative expression given by the image, specifically the movies, and takes on the path of hermeneutical interpretation and contemplation of representative authors to give a polysemic message and a framework of possible practical application in the formation of a hyperactive or interactive subject.
Abstract (es)
El contexto de enseñanza y aprendizaje supone abordar los temas que brinda el medio y llevan a que el profesor se sitúe en un plano desde el cual pueda entender el discurso del estudiante y generar nuevas didácticas para la formación de un pensamiento crítico. Atreverse a utilizar un lenguaje paralelo a la palabra, como la imagen, exige una planeación y una inserción en un referente que luego será analizado, criticado y aceptado o rechazado por el estudiante. Este artículo se ubica en el ámbito del método hermenéutico analógico, en tanto acude a una revisión literaria y a una interpretación del concepto de cultura y de mediación práctica desde las formas de expresión narrativa dadas por la imagen, en particular el cine, y asume el sendero de la interpretación y de la contemplación hermenéutica de autores representativos para brindar un mensaje polisémico y un marco referencial con posibles aplicaciones prácticas en la formación de un sujeto hiperactivo e interactivo.
References
Adorno, T. W. (1968). La industria cultural. Buenos Aires: Galerna.
Ander-Egg, E. (1995). Diccionario del trabajo social. Buenos Aires: Lumen.
Badiou, A. (2005). Imágenes y palabras. Buenos Aires: Manantial.
Barrios, H., Parra, O., y Sicciliani, J. (2014). Educación y ágora digital: retos y horizontes para la formación humanística. El Ágora, 15(1). Medellín: Universidad de San Buenaventura.
Beuchot, M. (2000). Tratado de hermenéutica analógica. México: Itaca.
Beuchot, M. (2008). Breve exposición de la hermenéutica analógica. Revista Teología, 45(97), 491-502.
Catmull, E. (2014). Creatividad S. A. Barcelona: Penguin Randmon House.
De Ugarte, D. (2011). El poder de las redes. Manual ilustrado para ciberactivistas. Disponible en Biblioteca de las Indias. Recuperado el 19 de julio de 2015 de http://lasindias.org/el-poder-de-las-redes/
Eco, U. (2005). La misteriosa llama de la reina Loana. Barcelona: Lumen.
Finkel, D. (2008). Dar clase con la boca cerrada. Valencia: Publicaciones de la Universidad de Valencia.
Fuentes, C. (2013). Reflexiones de la enseñanza de las humanidades en la universidad. Praxis & Saber, 4(7), 201-219.
Gardner, H., y Davis, K. (2014). La generación APP. Barcelona: Espasa Libros.
Genova, L. (2015). Siempre Alice. Buenos Aires: Ediciones B.
Kuhn, T. S. (2006). La estructura de las revoluciones científicas. México: Fondo de Cultura Económica.
Maya, F. (2010). Adorno y la industria cultural: de la escuela de Frankfurt al
internet. Revista Nexos, 7. Cali: Universidad del Valle.
Parra, M. L. (2014). Cine y cinco expertos. Medellín: Universidad de Medellín.
Solís, S. C. (2000). Una revolución del siglo XX en la estructura de las revoluciones científicas de Thomas S. Kuhn. México: Fondo de Cultura Económica.
Vega, C. (2014). El lenguaje mercantil, se impone en la Educación universitaria. El Ágora, 15(1). Medellín: Universidad de San Buenaventura.
Vilches, L. (2009). La migración digital. Barcelona: Gedisa.
How to Cite
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).




