¿Qué nos revela la producción científica brasileña y chilena sobre las relaciones entre abuelos/as y nietos/as?
What does the scientific production of Brazil and Chile show us about the relationships between grandparents-grandchildren?
Abstract (en)
This article presents the results of a review of the scientific production on the relationship between grandfathers, grandmothers, grandsons, and granddaughters published between 2000 and 2022 in Brazil and Chile. A survey and analysis of research published in various repositories and databases were carried out. The categories of analysis were dominant presence of grandmothers; the complexity of being a caregiver grandparent; exchanges and intergenerational support; and relationships between grandparents and school. The results reveal commonalities between the two countries, such as the development of relationships based on support, affection, and two-way learning between generations, but also overload and stress, particularly in the case of grandmothers who are caregivers in more impoverished families.
Abstract (es)
Este artículo presenta los resultados de una revisión de la producción científica sobre la relación entre abuelos, abuelas, nietos y nietas publicada entre los años 2000 y 2022 en Brasil y Chile. Se realizó un relevamiento y análisis de investigaciones publicadas en diferentes repositorios y bases de datos. Las categorías de análisis fueron: presencia dominante de las abuelas; la complejidad de ser abuelo o abuela cuidador/a; intercambios y apoyo intergeneracional; y las relaciones entre abuelos/as y escuela. Los resultados revelan comunalidades entre ambos países, como la construcción de relaciones basadas en el apoyo, cariño y aprendizaje bidireccional entre generaciones, pero también sobrecarga y estrés, particularmente en el caso de las abuelas cuidadoras en familias más empobrecidas.
References
Araújo, M. R. G. L. y Dias, C. M. D. S. B. (2002). Papel dos avós: apoio oferecido aos netos antes e após situações de separação/divórcio dos pais. Estudos de Psicologia, 7(1), 91-101. https://doi.org/10.1590/S1413-294X2002000100010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2002000100010
Attias-Donfut, C. y Segalen, M. (2007). Grands-parents: La famille à travers les générations. Odile Jacob.
Azambuja, R. M., Rabinovich, E. y Ramos, N. (2018). Avós e Interculturalidade: o que ensina e aprende com os netos? En R. Xypas, E. M. Costa-Fernández y C. M. Laurendon (Eds.), Comunicación e Interculturalidad. Educación, Nuevas Tecnologías y Lenguas (pp. 353-371). Ed. UFPE. https://repositorioaberto.uab.pt/handle/10400.2/9751.
Beltrán-Véliz, J. C., Klenner Loebel, M., Gálvez-Nieto, J. L. y Tereucán Angulo, J. (2022). Fuentes del conocimiento mapuche: contribuciones epistémicas para una educación intercultural en contextos mapuche, región de la Araucanía. Diálogo Andino, 67, 20-30. https://dx.doi.org/10.4067/S0719-26812022000100020. DOI: https://doi.org/10.4067/S0719-26812022000100020
Bourdieu, P. (1983). Questões de sociologia. Marco Zero.
Bronfenbrenner, U. (2005). Making human beings human: Bioecological perspectives on human development. Sage Publications.
Camarano, A. A. (2020). Os dependentes da renda dos idosos e o coronavírus: órfãos ou novos pobres? Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea). https://www.scielo.br/j/csc/a/pgDTDv7hLHfHRtsvbFbsQqg/?lang=pt. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-812320202510.2.30042020
Cantó-Milà, N., Gonzàlez Balletbó, I., Martínez Sanmartí, R., Moncunill Piñas, M. y Seebach, S. (2021). Distanciamiento social y COVID-19: Distancias y proximidades desde una perspectiva relacional. Revista de Estudios Sociales, 78, 75-92. https://doi.org/10.7440/res78.2021.05. DOI: https://doi.org/10.7440/res78.2021.05
Casadei, G., Bennemann, R. M. y Lucena, T. (2019). Influência das redes sociais virtuais na saúde dos idosos. Enciclopédia Biosfera, 16(29), 1962-1965. https://doi.org/10.18677/EnciBio_2019A152. DOI: https://doi.org/10.18677/EnciBio_2019A152
Coelho, M. T. B. F. y Dias, C. M. S. B. (2016). Avós guardiões: Uma revisão sistemática de literatura do período de 2004 a 2014. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 32(4), 1-7. https://doi.org/10.1590/0102.3772e324214. DOI: https://doi.org/10.1590/0102.3772e324214
Coutrim, R.y Silva, P. Avós para Cuidar ou para Ensinar? Reflexões sobre a Relação entre o tempo de cuidado e o grau de envolvimento dos avós na escolarização dos netos. (2019). En: Rabinovich, E.P. et.al. (Org.). Envelhecimento e Intergeracionalidade: Olhares interdisciplinares. (pp 295-306). CRV.
Dias, C. M. S. B. y Silva, M. A. S. (2003). Os avós na perspectiva de jovens universitários. Psicologia em Estudo, 8, 55-62. https://doi.org/10.1590/S1413-73722003000300008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-73722003000300008
Exaltação Coutrim, R. M., de Figueiredo, A. M., Oliveira Jr. J. A. y Resende, A. (2018). O papel dos avós nos cuidados com a educação e a saúde das crianças. Revista de Estudos Aplicados em Educação, 3(5), 101-110.
https://doi.org/10.13037/rea-e.vol3n5.5092 DOI: https://doi.org/10.13037/rea-e.vol3n5.5092
Greciet-Moreno, C. y Miranda-Sandoval, A. (2015). Mujer, madre y abuela: la fusión de los roles. Rumbos TS. Un espacio crítico para la reflexión en Ciencias Sociales, 12, 48-68. https://revistafacso.ucentral.cl/index.php/rumbos/article/view/71.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2016). Síntese de indicadores sociais: Uma análise das condições de vida da população brasileira: 2016. IBGE.
Instituto Nacional de Estadística de Chile (INE). (2017). Censo de población y vivienda. Censo demográfico de Chile. INE. https://www.ine.cl/estadisticas/sociales/censos-de-poblacion-y-vivienda.
Lopes, E. S. L., Neri, A. L. y Park, M. B. (2005). Ser Avós ou ser pais: Os papéis dos avós na sociedade contemporânea. Textos sobre Envelhecimento, 8(2), 239-253.
Mannheim, K. (1982). O problema sociológico das gerações. En M. Foracchi (Org.), Karl Mannheim: Sociología (pp.67-95). Ática.
Marí-Klose, M. y Escapa, S. (2015). Solidaridad intergeneracional en época de crisis: ¿mito o realidad? Panorama Social, 22(2), 61-78. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/69077/1/656567.pdf.
Infância, adolescência, avós e a intergeracionalidade Marques, J. S., Gomes, L., Oliveira, M. L. C. y Silva, H, S, S. (2019). Atitudes sobre a velhice:. Revista de Psicologia da IMED, 11(2), 147-165. DOI: https://doi.org/10.18256/2175-5027.2019.v11i2.2954
Micolta-León, A. y Escobar-Serrano, M. C. (2010). Si las abuelas están dispuestas a cuidar, las madres y los padres pueden emigrar. Revista Venezolana de Estudios de la Mujer, 15(35), 91-115. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-37012010000200006&lng=es&nrm=iso.
Ortúzar-Lyon, C. (2018). Abuelas cuidadoras chilenas: las voces de los niños, niñas y abuelas que participan activamente en su crianza [Tesis de maestría] Pontificia Universidad Católica de Chile. https://repositorio.uc.cl/handle/11534/22364.
Morán, M. P. y Urrutia, V. G. (2019). Envejecimiento y género: Reconstruyendo los roles sociales de las personas mayores en los cuidados. Revista Rupturas, 9(2), 23-38. https://dx.doi.org/10.22458/rr.v9i2.2521. DOI: https://doi.org/10.22458/rr.v9i2.2521
Pinazo, S. y Montoro, J. (2004). La relación entre abuelos y nietos: Factores que predicen la calidad de la relación intergeneracional. Revista Internacional de Sociología, 62(38), 147–168. https://doi.org/10.3989/ris.2004.i38.257. DOI: https://doi.org/10.3989/ris.2004.i38.257
Ramos, N., Rabinovich, E. y Azambuja, R. M. D. M. (2020). Avós e netos frente às novas tecnologias no Brasil e em Portugal. Research, Society and Development, 9(8), 1-20. http://hdl.handle.net/10400.2/9902. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i8.5615
Rodríguez, M. C. y Vidal-Figueroa, C. (2015). Solidaridad intergeneracional: jóvenes y adultos mayores en estrecha colaboración. Prospectiva. Revista de Trabajo Social e Intervención Social, 20, 261–278. https://doi.org/10.25100/prts.v0i20.942. DOI: https://doi.org/10.25100/prts.v0i20.942
Romanowski, J. P. y Ens, R. T. (2006). As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo Educacional, 6(19), 37-50. http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2006000300004&lng=pt&tlng=pt.
Silva-Giraldo, E. J., Sánchez-Bohórquez, D. M., Carrillo-Villamizar, J. A. y Silva-Giraldo, C. A. (2020). Participación de los abuelos en el cuidado de las niñas y niños migrantes: una revisión. Revista de Investigación Científica, Empresarial y Tecnológica, 7. https://doi.org/10.34893/5415-zd68. DOI: https://doi.org/10.34893/5415-ZD68
Salgueiro, C. D. B. L., Dias, C. M. S. B. y Coelho, L. de S. (2015). A importância da pessoa idosa/avós na educação infantil: Estratégias e vivência exitosa de inclusão. Nuances: Estudos sobre Educação, 26(3), 174–189. https://doi.org/10.14572/nuances.v26i3.3475. DOI: https://doi.org/10.14572/nuances.v26i3.3475
Triadó, C., Villar-Posada, F., Pinazo, S., Solé-Resano, C., Montoro, J. y Celdrán, M. (2008). La relación entre abuelos/as y sus nietos/as adolescentes: comparación de perspectivas generacionales. Infancia y Aprendizaje, 31(3), 385-398. https://doi.org/10.1174/021037008785702938. DOI: https://doi.org/10.1174/021037008785702938
How to Cite
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Diversitas Journal is under license Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)