Published
2015-12-01

La interacción docente en un modelo blended learning

Preferences Teacher interaction in a blended learning model

Carlos Fernando Latorre Barragán

Abstract (en)

This article reflects the results of some experiences that the author has been working in recent years into the field of distance and virtual education, particularly in the process that is being developed at the Universidad Abierta y a Distancia Vicerectory (VUAD) from Santo Tomás University to strengthen and consolidate the pedagogical use of information and communications technology (ICT) as part of a combined or mixed model (blended-learning), to face new challenges of social, productive, economic, cultural and educational settings at local, regional, national and international level, making necessary to rethink and project both traditional distance education and e-learning, to new teaching practices, innovative methodological resources and more flexible and dynamic strategies in the context of a more interactive and dialogic teaching.
According to the aspects mentioned, the article discusses over threee main topics: the characteristics of distance education, the pedagogical use of ICT and interaction as the basis of the communication mediation in a dialogic teaching context in a blended-learning model.

Keywords (en): Virtual education, virtual mediations, blended learning, tutoring and virtual teaching, educational use of ICT

Abstract (es)

Este artículo- ponencia recoge el resultado de algunas de las experiencias que el autor ha venido trabajando en los últimos años, en el ámbito de la educación a distancia y de la educación virtual, particularmente en el proceso que se viene desarrollando en la Vicerrectoría de Universidad Abierta y a Distancia (VUAD), de la Universidad Santo Tomás, con el fin de fortalecer y consolidar el uso pedagógico de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC), en el marco de una modalidad combinada o mixta (blended-learning); para enfrentar los retos que plantean los nuevos escenarios sociales, productivos, económicos, culturales y educativos a nivel local, regional, nacional e internacional, los cuales hacen  necesario replantear y proyectar tanto la educación a distancia tradicional como el e-learning, a partir de nuevas prácticas pedagógicas, recursos metodológicosinnovadores y estrategias didácticas más flexibles y dinámicas en el marco de una docencia interactiva y dialógica. De acuerdo con lo anterior, se abordan tres ejes temáticos: las características de la educación a distancia, el uso pedagógico de las TIC y la interacción como base de la mediación comunicacional en el marco de la docencia dialógica en un modelo blended-Learning.
Keywords (es): educación virtual, mediaciones virtuales, blended-learning, tutoria y docencia virtual, uso pedagógico de las TIC
Carlos Fernando Latorre Barragán, Universidad Santo Tomás
Profesional en Análisis y Diseño de Sistemas de Computación, Especialista en Docencia Universitaria, Especialista en Informática aplicada a la Educación, Magíster en Educación. Rector de la Universitaria Virtual Internacional, decano de la Facultad de Ciencias y Tecnologías-VUAD período 2012-2015.

Visitas

149

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Latorre Barragán, C. F. (2015). Preferences Teacher interaction in a blended learning model. CITAS, 1(2), 28-37. https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/citas/article/view/5159

Most read articles by the same author(s)