Freedom and liberation in Latin America: a reading from the thought of Kant and Leopoldo Zea
Libertad y liberación en América latina: una lectura desde el pensamiento de Kant y Leopoldo Zea
Abstract (en)
This article offers a critical examination of Kant’s thesis on practical and transcendental freedom, framed within the Third Antinomy of Pure Reason, to assess its philosophical relevance for liberation thought in Latin America. It posits that Kantian freedom, rather than metaphysical abstraction, serves as a conceptual tool capable of engaging with the historical and social challenges of the region. Through a reflective analysis grounded in primary and secondary sources, the study explores the philosophical specificity of freedom and its connection to principles of emancipation, justice, and autonomy. Findings indicate that, since the 1950s, Latin American philosophy has reinterpreted Kant’s legacy not merely as a theoretical framework but as a transformative praxis confronting epistemic exclusion and social inequality. The work also highlights Leopoldo Zea’s contributions as a bridge between European Enlightenment thought and the ethical imperatives of the Latin American context. In conclusion, the article argues that contemporary debates on ethical universalism and global justice continue to draw upon Kantian freedom as a foundational element for the development of emancipatory projects in Latin America.
Abstract (es)
Este artículo busca analizar el sentido y el alcance de la tesis kantiana de la libertad práctica y la libertad trascendental, en relación con la razón pura, y su relevancia para el pensamiento de la liberación en América Latina. Se plantea que la noción kantiana de libertad, lejos de ser un concepto abstracto, ofrece una base filosófica robusta para comprender los procesos de emancipación en contextos marcados por la injusticia estructural. A través de un análisis reflexivo sustentado en fuentes primarias y secundarias, se examina cómo la filosofía latinoamericana, especialmente desde la década de 1950, ha reinterpretado críticamente el legado kantiano para abordar las tensiones entre autonomía, justicia y universalismo ético. El estudio revela que esta corriente ha contribuido significativamente a la construcción de marcos teóricos que desafían las estructuras epistémicas hegemónicas, promoviendo una redistribución más equitativa del saber y fomentando la participación en la transformación social. Como conclusión, se destaca la articulación entre el pensamiento de Kant y el aporte de Leopoldo Zea como una vía fecunda para repensar los fundamentos filosóficos de la liberación en América Latina.
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