Pensamiento crítico en Fals Borda: hacia una filosofía de la educación en perspectiva latinoamericana
Critical thinking in Fals Borda: towards a philosophy of education in Latin American perspective
Resumen (es)
En este ensayo, argumento las razones por las cuales hay que considerar algunas obras del sociólogo colombiano Orlando Fals Borda, como una “teoría crítica contemporánea” que pretende hacer, ver y poner al descubierto algunas problemáticas que giran en torno al elevado aprecio por el conocimiento científico europeo y norteamericano, para el autor no siempre este conocimiento es el más pertinente para explicar y comprender las realidades sociales, culturales y naturales de las sociedades latinoamericanas como la colombiana, por ende, la fundamentación
Resumen (en)
In this essay, is argued the reasons why some of the works of Colombian
sociologist Orlando Fals Borda, have to be considered as a “contemporary
critical theory” that aims to do, see and expose some issues
that revolve around the high appreciation for the European and North
American scientific knowledge, for the author not always this knowledge
is the most appropriate to explain and understand the social, cultural
and natural realities of Latin American societies like Colombian, hence,
the author’s critical foundation provides valuable elements to think
the problem generated by the application of these knowledge in the
context of our society, but often its application is contradictory and
harmful, likewise, this article, aims to relate and bring closer together
part of the approaches of this author with some critical stance of some
representatives from the Frankfurt School, expressing some value
judgements concerning them.
Keywords: Critical theory, scientific knowledge, Latin America, philosophy
of education.
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