Primeras palabras para el estudio performático del freestyle rap: la dimensión poética
An introduction to analyze the performance of freestyle rap: the poetic dimension
Abstract (en)
This paper proposes a multidisciplinary analysis method for freestyle rap performance. The first part suggests the study of four dimensions of freestyle rap: the poetic, the linguistic, the musical and the performance dimensions. To enrich this proposal, in the second part, a case study is presented: the analysis of the poetic dimension of a freestyle performance by the Argentine rapper Acru, as well as an analysis of some aspects of Parry & Lord’s oral-formulaic theory. This will shed light on some of the poetic resources used by the freestyler in the immediate context of its verbal art.
Abstract (es)
Este artículo plantea un método de análisis multidisciplinario para el rap improvisado. En su primera parte se sugiere el estudio de cuatro dimensiones del freestyle rap: la dimensión poética, la lingüística, la musical y la del performance. Para enriquecer esta propuesta, en la segunda parte, se presenta un estudio de caso: el análisis de la dimensión poética de un freestyle del rapero argentino Acru, así como un análisis de algunos aspectos desde la teoría oral-formulaica propuesta por Parry y Lord. Esto arrojará luz sobre algunas de las herramientas poéticas de las que hace uso el freestyler en el contexto inmediato de ejecución de su arte verbal.
References
Aristóteles. (1974). Poética. (Trad. García Yebra, V.). Editorial Gredos.
Bauman, R. (1975). Verbal Art as Performance1. American Anthropologist, 77(2), 290-
https://anthrosource.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1525/aa.1975.77.2.02a00
Bascom, W. (1955). Verbal Art. The Journal of American Folklore, 68(269), 245-252.
https://www.jstor.org/stable/536902
Chang, J. (2014). Generación Hip-Hop. Caja Negra.
Clavijo Martínez, A. (2012). La música rap como manifestación cultural urbana en la
ciudad de Pereira [Tesis de pregrado, Universidad Tecnológica de Pereira].
Repositorio Universidad Tecnológica de Pereira.
http://repositorio.utp.edu.co/dspace/bitstream/11059/2872/1/781649C617.pdf
Dávalos, F. (2018). El rap es la poesía moderna. Festival de Poesía en Voz Alta. Casa del
lago UNAM.
https://casadellago.unam.mx/nuevo/wpcontent/uploads/2018/09/Cata%CC%81l
ogo_PVA-2018.pdf
Dávila Trejo, A. (2019). Las batallas de rap como estrategia de reconocimiento, consumo
y tensión en la escena: aportes y discusiones con raperos en Ciudad Juárez,
Chihuahua. [Tesis de maestría, Universidad Nacional Autónoma de México].
Dirección Nacional de Bibliotecas, Universidad Nacional Autónoma de México.
http://132.248.9.195/ptd2019/noviembre/0798597/Index.html
Díaz-Pimienta, A. (2014). Teoría de la Improvisación Poética. Scripta Manent Ediciones.
Gainsford, P. (2010). Homer and Hip-Hop: Improvisation, Cultural Heritage, and
Metrical Analysis. Melbourne Historical Journal, 38, 5-17.
analysis.%20MHJ%2038.%205-17.pdf?download=1
Lanmo Mx. (septiembre 1, 2016). Aczino, Danger AK y Alexis Díaz Pimienta: cierre del I
Encuentro de Improvisadores [completo] [Vídeo]. YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=8GoOIl9E9xI
Liu, S., Chow, H., Xu, Y., Erkkinen, M., Swett, K., Eagle, M., Rizik-Baer, D. y Braun, A.
(2012). Neural Correlates of Lyrical Improvisation: An fMRI Study of Freestyle
Rap. Scientific Reports, 2(834). https://doi.org/10.1038/srep00834
Martínez Cantón, C. (2010). Innovaciones en la rima: poesía y rap. Rhytmica, VIII(8), 67-
http://revistas.uned.es/index.php/rhythmica/article/view/13095/12074
Nach. (2008). Efectos Vocales [Canción]. En Un día en Suburbia. Universal Music.
Nach. (2011). Tres Siglas [Canción]. En Mejor que el silencio. Universal Music.
Orejuela, F. (2015). Rap and hip hop culture. Oxford University Press.
Pihel, E. (1996). Homer and Hip Hop. Oral Tradition Journal, 11(2), 249-269.
https://journal.oraltradition.org/wpcontent/uploads/files/articles/11ii/8_pihel.pdf
Proudyyy. (2013). ACROBACIA LÍRICA [Vídeo]. Way Back Machine.
https://web.archive.org/web/20210723233947/https://www.youtube.com/watch?
v=4JSVfmKVd5k
Pujante Cascales, B. (2009). La retórica del rap. Análisis de las figuras retóricas en las
letras de Violadores del Verso. Tonos digital: Revista de estudios filológicos, 17(0).
https://www.um.es/tonosdigital/znum17/secciones/estudios-15.htm
Santos Unamuno, E. (2001). El resurgir de la rima: los poetas románicos del rap. Atti del
XIX Convegno [Associazione ispanisti italiani], 2, 235-242.
https://cvc.cervantes.es/literatura/aispi/pdf/14/14_239.pdf
Shakur, T. (1996). Hit ‘Em Up [Canción]. En All Eyez on Me. Death Row/Interscope.
TwentyFingaz Lab. (2014). Cypher/ Female Flava/ D.F [ Vídeo]. YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=9K7TvEgQJ1s
Urban Roosters. (noviembre 9, 2015). ACRU freestyle con The Urban Roosters #41
[Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=_lDYhg7T6RU
How to Cite
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).




