Published
2017-09-15

Educación en derechos humanos a partir de la literatura infantil, en el colegio Nariño de Santiago de Cali: propuesta pedagógica

Education in human rights based on children’s literature at the Nariño school in Santiago de Cali: a pedagogical proposal

DOI: https://doi.org/10.15332/s0120-8454.2017.0091.04
Vanezza Andrea Lara Jiménez http://orcid.org/0000-0002-6293-1113
Norma Constanza Soto Chicangana
Luis Alfredo Pareja Santa http://orcid.org/0000-0002-6881-5279

Abstract (en)

This work is a research’s article made with fourth primary grade children in “Institución Educativa Nariño” located in Vallegrande neighborhood, comuna 21, Santiago de Cali city.

The idea is to emphasize the importance that the education in human rights has had in humans, especially in children who build the culture with critical thought on human rights, becoming in agents that reveal and protect them at home, in the school, in the Street, etc. For that reason it was developed an strategy consisting about children’s literature pedagogy, throughout tales, fable and others, allowing human rights teaching a pleasant and playful way. The impact of the present research was first to open the dialogue by the educational community in general on issues related to the promotion and defense of human rights and second fact was from the research, reforms were made To the Institutional Educational Project, concerning with transversal projects related to Human Rights.

Keywords (en): derechos humanos, pedagogía de la literatura, literatura infantil, Proyecto Educativo Institucional

Abstract (es)

El presente es un artículo de investigación desarrollado en Santiago de Cali con niños de cuarto grado de primaria de la Institución Educativa Nariño ubicada en Vallegrande, comuna 21.

El propósito de este texto es resaltar la importancia que tiene la educación de derechos humanos en el hombre, especialmente en los niños, que forjan la cultura, con un pensamiento crítico de los mismos, convirtiéndose en gestores que los divulgan y los protegen en la casa, la escuela, la calle, etc. Para lo anterior, se desarrolló una estrategia consistente en la pedagogía de la literatura infantil, donde a través del cuento, la fábula y otros se da la enseñabilidad de los derechos humanos de una manera agradable y lúdica. El impacto que tuvo el presente trabajo fue, primero, lograr que se diera apertura al diálogo por parte de la comunidad educativa en general sobre temas relacionados con la promoción y defensa de los derechos humanos, y segundo, que a partir del trabajo de investigación se hicieran reformas al Proyecto Educativo Institucional en relación con los proyectos transversales relacionados con los derechos humanos.

Keywords (es): derechos humanos, pedagogía de la literatura, literatura infantil, Proyecto Educativo Institucional
Vanezza Andrea Lara Jiménez, Alcaldía Municipal de Yumbo, Colombia
Social Worker, University of Valle. Specialist in Human Rights Education from the Lumen Gentium Catholic University Foundation - UNICATÓLICA. Secretary of peace and civic coexistence of the Municipality of Yumbo, Colombia. Mailing address: 76001, Cra. 122 # 12 - 459, Cali, Colombia. Email: [email protected]
Norma Constanza Soto Chicangana, Institución Educativa Nariño, Colombia
Graduate in Linguistics and Literature, University of the Amazon. Specialist in Human Rights Education from  the Lumen Gentium Catholic University Foundation - UNICATÓLICA. Academic coordinator of the school Nariño, Cali, Colombia. Mailing address: 76001, Cra 122 # 12 - 459, Cali, Colombia. Email: [email protected]
Luis Alfredo Pareja Santa, Fundación Universitaria Católica Lumen Gentium, Colombia
Graduate in Social Sciences, University of Valle. Master’s Degree in Public Law, University of Santiago de Cali. Professor of the Specialization in Human Rights Education at the Lumen Gentium Catholic University Foundation - UNICATÓLICA, Cali, Colombia. Mailing address: 76001, Cra. 122 # 12 - 459, Cali, Colombia. [email protected]

References

Amnistia Internacional (2009). Educación en Derechos Humanos. Sección española. Recuperado de https://www.es.amnesty.org.

Bajour, C. (2013). Tiempo de leer 6. Bogotá: Ediciones SM.

Bassedas, E. C. (1990). Evaluación y seguimiento en parvulario y ciclo inicial. Pautas de observación. Madrid: Editorial Antonio Machado.

Cárdenas, A. (2004). Elementos para una Pedagogía de la Literatura. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

De Naveda, C. (1979). Reflexiones y crítica en torno a la literatura infantil. Bogotá: Losada Editores.

Durkheim, E. (1925). La Educación Moral. Buenos Aires: Losada Editores. Escalante, D. T, y Caldera, R. V. (2008). Literatura para Niños: Una forma natural de aprender a leer. EDUCERE, 12(43),669-678

Gamboa de Vitelleschi, S. (2005). Juego resilencia - resilencia juego para trabajar con niños, adolescentes y futuros docentes. Buenos Aires: Editorial Bonum.

García F., M., Ibáñez, J., y Alvira, F. (Coomp.) (1993). El análisis de la realidad social: métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza Editorial.

García, D. B., & Muñoz, M. R. (2009). Victimas invisibles, conflicto armado y resis- tencia civil en Colombia (Vol. 1). Huygens Editorial.

Hernández Sampieri, R. H. (2010). Metodología de la investigación. México: MC Graw Hill.

Hevia Bernal, D. (s. f.). Arte y Pedagogía. Recuperado de http://www.sld.cu/ galerias/pdf/sitios/williamsoler/arte_y_pedagogia.pdf

Huizinga, J. (2003). Homo Ludens: A Study of the Play - Element in Culture. Londres: Routledge.

Humanium (s. f.). Declaración de los Derechos del Niño, 1959. Recuperado de

www.humanium.org/es/declaracion-1959/

López Díaz, I. C. (2008). Educar en derechos humanos: un camino a la paz. Bogotá: Magisterio.

MEN (1994). Ley 115 de 1994. Ley general de educación. Bogotá D.C., Colombia: Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de http://www.alcaldiabo- gota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=292

MEN (2014). El juego en la educación inicial. Documento No. 22. Bogotá: Panamericana Formas e Impresos, S.A.

MEN (s. f.). Plan nacional de educación en derechos humanos. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

Morin, E. (2003). Educar en la era planetaria. Recuperado de www.edgarmorin.org

Robledo, B. H. (2012). Todos los danzantes... Panorama histórico de la literatura infantil y juvenil colombiana. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario.

Sánchez, L. (1995). Literatura Infantil y Lenguaje Literario. Barcelona: Ediciones Paidós, SAICF.

Sastry, D. H., Luton, M. J., & Jonas, J. J. (1974). Stacking fault energy and its influence on high-temperature plastic flow in Zr-Sn alloys. Philosophical Magazine, 30(1), 115-127.

UNESCO (2016). Derecho a la Educación. Recuperado de http://www.unesco. org/new/es/education/themes/leading-the-international-agenda/ right-to-education/

UNICEF (s. f.). La infancia tiene derechos. Recuperado de https://www.unicef.org/spanish/why/why_rights.html

Dimensions

PlumX

Visitas

1806

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Lara Jiménez, V. A., Soto Chicangana, N. C., & Pareja Santa, L. A. (2017). Education in human rights based on children’s literature at the Nariño school in Santiago de Cali: a pedagogical proposal. Analisis, 49(91), 337-357. https://doi.org/10.15332/s0120-8454.2017.0091.04