Published
2017-09-15

Familia y escuela: dos contextos comprometidos con la formación en ciclo III de la educación básica

Family and School: two environments commited to development by the IIIrd cycle on the public education system

DOI: https://doi.org/10.15332/s0120-8454.2017.0091.02
Alexandra Patricia Pedraza http://orcid.org/0000-0002-2164-0854
Claudia Patricia Salazar Moreno
Arsenio Enrique Robayo
Emerson Arturo Moreno

Abstract (en)

following article is about diverse reflections on the perceptions in the relation that both, family and school have in children of cycle III of basic education. Thus, it seeks to deeper into the different nuances of the relationships between parents and teachers and how these interactions may strengthen or contradict school success. The school is an institution whose essential object is the formation of the human being; however, this mission cannot be consolidated without the proactive participation of the family institution, or without the determined support of the state and society. So, around these questions and what the students said in different interviews, a network of concepts that try to elucidate the conjunctures that appear inside the homes and the fluctuations that characterize the complex family and school relationship are woven.
Keywords (en): education, participation, family-school, school success

Abstract (es)

El presente artículo se circunscribe en torno a las reflexiones que sobre las percepciones de la relación familia y escuela tienen niños que cursan el ciclo III de educación básica. Se pretende profundizar en los diferentes matices de las relaciones entre padres y docentes y en cómo dichas interacciones fortalecen o contradicen el éxito escolar. La escuela es una institución cuyo objeto esencial es la formación del ser humano, pero dicha misión no puede consolidarse sin la participación proactiva de la institución familiar ni sin el apoyo decidido del estado y la sociedad. En torno a dichos cuestionamientos y a lo que manifiestan los estudiantes entrevistados, se teje una red de conceptos que tratan de dilucidar las coyunturas que se presentan al interior de los hogares y los vaivenes que caracterizan a la compleja relación familia y escuela.

Keywords (es): educación, participación, familia-escuela, éxito escolar
Alexandra Patricia Pedraza, University of La Sabana
Psychologist from the University of Santo Tomas, specialist in Educational Management and Master's Degree in Education of the University of La Sabana. Professor and researcher at the University of La Sabana, University El Bosque, Military University Nueva Granada and University Foundation of the Andean Area, Colombia. Researcher, teacher and coordination assistant at pre-school, primary, secondary and higher education levels. Mailing address: Campus del Puente del Común, Km. 7 Autopista Norte. Chia, Cundinamarca, Colombia. Email: [email protected].
Claudia Patricia Salazar Moreno, Secretariat of Education, Bogota, Colombia
Graduated in Pre-school Education from the Monserrate University Foundation. Teacher of the Back to School Program (Basic Processes Classroom). Participation in the implementation of the pedagogical proposal for the Back to School classrooms program in Bogotá, Secretariat of Education and Dividendo Por Colombia Foundation, 2012. E-mail: clau- [email protected]
Arsenio Enrique Robayo, University Foundation Juan de Castellanos, Tunja, Colombia
Master’s Degree in Education from the Javeriana University, specialist in Social Management from the Higher School of Public Administration. Professor and research adviser University Foundation Juan de Castellanos Tunja (Boyacá). Teacher director of the Secretariat of Education Bogotá D.C. Email: [email protected]
Emerson Arturo Moreno, Secretariat of Education, Bogota, Colombia
Graduate in Psychology and Pedagogy, emphasis on learning problems. National Pedagogical University. School Teacher from the Higher School Nuestra Señora de la Paz. Teacher, psychologist and counselor of the Secretariat of Education, Bogotá D.C. Email: [email protected]

References

Bourdieu, P., y Passeron, J. C. (1990). Reproduction in education, society and culture (Vol. 4). Newcastle: Sage.

Díez, J. J. (1998). Familia-escuela: una relación vital. Madrid: Narcea.

Fernández, C. J. (2006). Educación familiar y alumnos con alto rendimiento. Revista española de pedagogía,64(234), 273-299.

Forest, C., y Bacete, F. J. G. (2006). Comunicación cooperativa entre la familia y la escuela (Vol. 1). Valencia: Nau Llibres.

García, F. C. (1997). Ideas de los padres respecto al aprendizaje y rendimiento escolar. Revista de Psicología de la Educación (22), 23-35.

Garreta, J. (Ed.). (2007). Relación familia-escuela. Lleida: Universitat de Lleida.

Gimeno, J. B. (1984). El fracaso escolar en la enseñanza primaria: medios para com- batirlo: Estudio comparativo internacional. París: Unesco.

González, R. A. M. (1992). Factores familiares que intervienen en el progreso académico de los alumnos. Aula abierta, (60), 23-40.

Marchesi, Á, y Martín, E. (1998). Calidad de la enseñanza en tiempos de cambio. Madrid: Alianza editorial.

Martínez González, R. A., y Álvarez Blanco, L. (2005). Fracaso y abandono escolar en Educación Secundaria Obligatoria: implicación de la familia y los centros escolares. Aula Abierta, 85, 127-146. Martiñá, R. (2003). Escuela y familia: una alianza necesaria. México: Editorial Pax. Molero, D. (2003). Estudio sobre la implicación de las familias en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 14 (1), 61-82.

Ordóñez Sierra, R. (2005). Medios para mejorar la relación entre la familia y la escuela. Kikiriki. Cooperación educativa (78), 38-42.

Pérez-Díaz, V., Rodríguez, J. C., y Ferrer, L. S. (2001). La familia española ante la educación de sus hijos. Madrid: Fundación” la Caixa”.

Ruiz de Miguel, C. R. (2001). Factores familiares vinculados al bajo rendimien- to. Revista complutense de educación, 12(1), 81-113.

Ruiz, C., y García, M. (2001). Propuesta de un modelo estructural de la influencia familiar en los resultados escolares del niño. En Aidipe (Comp.), X Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa (pp. 93-98).

Sarramona López, J. (1999). La educación en la familia y en la escuela. Madrid: Educar.

Secretaría de Educación Pública de México (2009). Antología de Gestión Escolar. Programa Nacional de Carrera Magisterial. México: SEP.

Vila, I. (1998). Familia, escuela y comunidad. Barcelona: ICE Universitat Barcelona.

Dimensions

PlumX

Visitas

3339

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Pedraza, A. P., Salazar Moreno, C. P., Robayo, A. E., & Moreno, E. A. (2017). Family and School: two environments commited to development by the IIIrd cycle on the public education system. Analisis, 49(91), 301-314. https://doi.org/10.15332/s0120-8454.2017.0091.02