GrupIREF: pensar con el cine
GrupIREF: thinking with cinema
Abstract (en)
While 3/18 Philosophy´ project (Philosophy for Children or filosofía para niños) begings mainly with literature as a source for philosophical reflection, over time we have been introducing new languages. The GrupIREF, an association in Catalonia is responsible for training and dissemination of the project,which started 25 years ago. Pioneering schools have been part of the project for some years and we thought that to complement the narrative materials along with the film reading, based on the same objectives and with the same methods, would have been a way to enrich the project and give it a new look.Abstract (es)
Si bien el proyecto Filosofía 3/18 (Philosophy for Children o Filosofía para niños) parte fundamentalmente de la literatura como fuente para la reflexión filosófica, con el tiempo hemos ido introduciendo nuevos lenguajes. El GrupIREF, asociación que en Cataluña se ocupa de la formación y difusión del proyecto, nació hace 25 años. Las escuelas pioneras llevan por lo tanto unos cuantos años en el proyecto y nos pareció que complementar los materiales narrativos con la lectura cinematográfia, partiendo de los mismos objetivos y con los mismos métodos, era una forma de enriquecer el proyecto y darle un nuevo aire . Y es que el cine no es sólo un gran montaje técnico y estético o un puro espectáculo de domingo por la tarde, es también una industria potente y un medio generador de valores. Genera valores tanto en el fondo como en la forma: reproduce mundos, nos hace de espejo de realidades que no veríamos, a veces, dentro del mundo más puramente convencional, y otras, desde perspectivas más innovadoras y más críticas.
References
Cabrera, J. (1999): Cine: 100 años de filosofía. Una introducción a la filosofía a través del análisis de películas. Barcelona: Gedisa.
How to Cite
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).