Universidad, ciudadanía y TIC
University, citizenship and ICT
Abstract (en)
Is the twenty first world upside down? If we see the news from Mass Media and we analyze our social reality, the answer is YES. If the world is upside down this means that academy, which is part of this world, is also in that way. Eduardo Galeano says “(…) lead learns how to float and cork to sink. Vipers learn how to fly and clouds learn how to crawl” this means that the world is upside down. Why this introductory statement in order to talk about university, citizenship and new technologies? Because I consider that in today world’s situation, which is digital and pro technology in communicative areas, predator and blind in environmental issues, neoliberal and dictatorial in political fields, and capitalist and operator in economic areas, have a key role in the three main subjects of this article.Abstract (es)
¿Está el mundo del siglo XXI del revés? Si miramos las noticias que nos venden los medios masivos de difusión de noticias y si analizamos la realidad social que nos rodea, la respuesta es SÍ. Si el mundo está patas arriba significa que la escuela, que forma parte de ese mundo, también se encuentra así. Dice Eduardo Galeano que si “(…) el plomo aprende a flotar y el corcho, a hundirse. Las víboras aprenden volar y las nubes aprenden a arrastrarse por los caminos” es que el mundo definitivamente está al revés. ¿Por qué este planteamiento inicial para hablar de Universidad, de ciudadanía y de nuevas tecnologías? Porque considero que en la situación del mundo de hoy, digital y pro-tecnológico en lo comunicativo, depredador y ciego en lo medioambiental, neoliberal y dictatorial en lo político, y capitalista y explotador en lo económico, tienen un rol relevante los tres campos enunciados en el título del presente artículo.
References
Brecht, B. (1999). Poemas y canciones. Madrid: Alianza editorial.
Derrida, J. (1997). Las pupilas de la Universidad. El principio de razón y la idea de la Universidad. En Cómo no hablar y otros textos. Barcelona: Proyecto A. Edición digital en castellano. Disponible en http://www.jacquesderrida.com.ar/ textos/universidad.htm
Freire, P. (1981). Educación y cambio. Río de Janeiro: Paz y Tierra.
Galeano, E. (1999). Patas arriba. La escuela del mundo al revés. Madrid: Siglo XXI editores.
Giner, S. (s.f.). Ciudadanía pública y democracia participativa. Disponible en http:// www.alcoberro.info/V1/republica6 .htm
González, V., Posada, L., y Valencia, C. (2012). La enseñanza para la participación en el currículo de Ciencias Sociales en la educación obligatoria en Colombia. En Alba, N., García, F., y Santisteban, A. Educar para la participación ciudadana en la enseñanza de las ciencias sociales, (p. 126).
Gutiérrez, R. (2011). La encrucijada universitaria. Medellín: Asoprudea.
Hesse, H. (1981). Lecturas para minutos. Madrid: Alianza editorial.
Martín, J. (2013). Una agenda de comunicación para este país, conferencia inaugural del semestre 2013-2 de la Maestría en Comunicación, Desarrollo y Cambio Social de la Universidad Santo Tomás.
Robinson, K. (2006). Las escuelas matan la creatividad. En TED, Ideas worth spreading. Disponible en http://www.ted. com/talks/lang/es/ken_robin- son_says_schools_kill_creativity.html
Webgrafía
Centro Superior de Investigaciones Científicas (CSIC): http://www.webometrics. info/es/
Premios Nobel Alternativos: http://www.rightlivelihood.org/summary_spanish. html
Times Higher Education (THE): http://www.timeshighereducation.co.uk/ world-university-rankings/2012-13/world-ranking
Universidad Jiao Tong de Shanghai (SJTU) http://www.shanghairanking.com/ ARWU2012.html
How to Cite
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).