Club Penguin de Disney: los nuevos modos de construcción social de la infancia
Disney Club Penguin: new modes of social construction of childhood
Abstract (en)
Product of certain historical ambiguity about the place of children in society, in the twentieth century a notion of childhood associated with promoting safe spaces for their personal, social and educational development was built. In this context. The media emporium Disney arises which aims in the new millennium to new horizons. The MMO (Massively Multiplayer Online) for children. Proof of this was the acquisition by that company, of Club Penguin, a platform that has over 12 million registered users. In this paper, the construction of reality that children do in Club Penguin is analyzed, and their ways of interacting and communicating in a virtual world mediated by consumption, control and multiple conceptions of territory. Similarly, the study addresses how parents understand cyberspace and why Disney is configured as a synonym of trust or protection for their children. The Club Penguin analysis is done from a critical stance in order to demonstrate the degree of penetration of the Disney speech in an early age, which is masked in a MMO that despite offering a high degree of security against dangers such as cyberbullying, also broadcasts ideological components that can become harmful.Abstract (es)
Producto de cierta ambigüedad histórica respecto del lugar de los niños en la sociedad, en el siglo XX se edificó una noción de infancia asociada a la promoción de espacios seguros para su desarrollo personal, social y educativo. En ese contexto, surge el emporio mediático Disney, el cual apunta en el nuevo milenio a nuevos horizontes: las MMO (Massively Multiplayer Online) para niños. Prueba de ello ha sido la adquisición, por parte de dicha compañía, del Club Penguin, una plataforma que posee más de 12 millones de usuarios registrados. En el presente trabajo, se analiza la construcción de realidad que hacen los niños en Club Penguin, así como sus formas de interactuar y comunicarse en un mundo virtual mediado por el consumo, el control y múltiples concepciones de territorio. De igual forma, el estudio aborda cómo los padres de familia entienden el ciberespacio y por qué Disney se configura como un sinónimo de confianza o de protección para sus hijos. El análisis del Club Penguin se hace desde una postura crítica, con el objetivo de evidenciar el grado de penetración del discurso Disney en edades tempranas, el cual se enmascara en una MMO que pese a ofrecer altos grados de seguridad ante peligros como el ciberacoso, también transmite componentes ideológicos que pueden llegar a ser nocivos.
References
Adorno, T., y Morín, E. (1967). La industria cultural. Buenos Aires, Argentina: Galerna.
Ariès, P. (1962). Centuries of childhood: A Social History of Family Life. New York, USA: Vintage Books.
Barnes, B. (2 de agosto de 2007). Disney Acquires Web Site for Children. The New York Times. Disponible en http://andromeda.rutgers.edu/~aristim/conver- gence2007/DisWeb4Children.pdf
Belli, S., y López, C. (2008). Breve historia de los videojuegos. Athenea Digital, (14). ISSN 15788946. Universidad Autónoma de Barcelona. Disponible en http://psicologiasocial.uab.es/athenea/index.php/atheneaDigital/article/ viewDownloadInterstitial/570/437
Berger, P. y Luckmann T. (1966). La construcción social de la realidad. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu Editores.
Blumer, H. (1969). El Interaccionismo Simbólico: Perspectiva y método. Barcelona, España: Editorial Hora.
Buenaventura, D. (1998). Historia de la infancia. Barcelona, España: Editorial Ariel. 1a edición enero de 1998.
Deutscher, I. (1973). What we say/what we do: Sentiments & acts.
Dorfman, A., y Mattelart, A. (1973). Para leer al Pato Donald: comunicación de masas y colonialismo. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI editores.
Freud, S. (1921). Psicología de las masas y análisis del yo. Traducción de José L. Etcheverry. Amorrortu Editores, 18. Buenos Aires, Argentina.
Giroux, H. (2001). El ratoncito feroz: Disney o el fin de la inocencia. Traducción de Alberto Jiménez. Fundación Germán Sánchez Ruipérez. Madrid, España.
Jiménez, P., García S., y Maroto, E. (mayo de 1999). Tradición oral y cuentos, influencia anglo-germana. España: Facultad Ciencias de la Educación. Universidad de Málaga.
Montessori, M. (1936). El niño el secreto de la infancia. México: Editorial Diana. Shaw, C. (1931). The natural history of a delinquent career. Chicago: The University of Chicago Press.
Steinkuehler, C. (2005). The New Third Place: Massively Multiplayer Online Gaming in American Youth Culture. Journal of Research in Teacher Education, (3), 16. Disponible en http://130.239.57.135/presentation/publikationer/lof/ lofu_nr3_2005.pdf#page=16
Taylor, S., y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investiga- ción: La búsqueda de significados. Barcelona: Editorial Paidós.
Watts, S. (1997). The Magic Kingdom, Walt Disney and the American way of life. New York, USA: Houghton Mifflin Company.
How to Cite
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).




