Cientificismo, analogía y humanidades
Scientism, analogy and humanities
Abstract (en)
We present a criticism of scientistic positions, especially in the social sciences and humanities, emphasizing the value of epistemology as a critical tool and prudential positions. It describes the successes of physics in the Scientific Revolution in order to contextualize and properly assess the development of natural sciences, but especially the scientific method, the conditions under which it generally applies and its limitations, even in the study of natural phenomena, in which it is now recognized as very complex, but never equal to that of social phenomena or to study in the humanities.Abstract (es)
Se realiza una crítica a las posiciones cientificistas, especialmente en las ciencias sociales y en las humanidades, destacando el valor de la epistemología como herramienta crítica y de las posiciones prudenciales. Se describen los éxitos de la física desde la Revolución científica con el objetivo de contextualizar y valorar adecuadamente el desarrollo de las ciencias naturales, pero sobre todo del método científico, las condiciones en que se aplica de manera general y sus limitaciones, incluso en el estudio de los fenómenos naturales, en los que se reconoce actualmente una gran complejidad, pero nunca igual a la de los fenómenos sociales o a los estudiados en las humanidades.
References
Beuchot, M. (1993-1994). Reflexiones sobre la Retórica desde la Hermenéutica. Acta Poética, (14-15).
Beuchot, M. (1994). Naturaleza y Operaciones de la Hermenéutica según Paul Ricoeur. Pensamiento, 50 (196).
Beuchot, M. et al. (1995) Los márgenes de la interpretación: hacia un modelo analógico de la hermenéutica. Universidad Iberoamericana. Cuadernos de Filosofía, (25).
Cereijido, M. (1996). Del Caos de los Demonios al Caos de los Biólogos. Revista Universidad de México, 1, 3-7.
D'Abro, A. (1951). The rise of the new physics. New York, EE. UU.: Dover Publications.
Dancy, J. (1993). Introducción a la epistemología contemporánea. Madrid, España: Tecnos.
Daston, L. (1988). Classical probability in the enlightment. Princeton, EE. UU.: Princeton University Press.
Feyerabend, P. (1999). Ambigüedad y armonía. Barcelona, España: Paidós.
Foucault, M. (1991). La arqueología del saber, México: Siglo XXI.
Gadamer, H. G. (1991). Verdad y método. Salamanca, España: Sígueme.
Gleick, J. (1987). Chaos: making a new science. New York, EE. UU.: Penguin Books.
Jara, S. (2009). La ciencia prudencial de Robert Boyle. Morelia, Michoacan de Ocampo, México: Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.
Kuhn, T. (1979). La función del dogma en la investigación científica. Valencia, España: Teorema.
Laudan, L. (1996). Beyond positivism and relativism. Theory, method, and evidence. Boulder, Colorado, EE. UU.: Westview Press.
Moulines, C. U. (1975). La Génesis del Positivismo es su Contexto Científico. Dianoia: anuario de filosofía, (21), 31-49.
Prigogine, I. (1983). ¿Tan sólo una ilusión? Barcelona, España: Tusquets Editores.
Prigogine, I. y Stengers, I. (1990). La nueva alianza, metamorfosis de la ciencia. Madrid, España: Alianza.
Roy, A. (1997). The god of small things. New York, EE. UU.: Random House.
Stewart, L. (1992). The rise of public science. Cambridge: Cambridge University Press.
Vattimo, G. (1991). Ética de la interpretación. Barcelona, España: Paidós.
How to Cite
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).