Hacia una estética de las nuevas tecnologías como proyecto educativo
Towards an Aesthetics of New Technologies as an Educational Project
Abstract (en)
This article begins with a description of the change of era taking place right now,by analyzing social orderlevelsinculture, communication andtechnology. Fromthere are extracteda series of challengesfacedby any contemporary education project. In this framework, some key points from the aesthetic theory by Theodor Adorno are discussed. What we attempt to propose is an aesthetic conception of assumed as conceptual mediation the subject’s experience with its environment.Thisisthe firststep to build an educational project that meets one of its most pressing challenges: reducing the gap between technological development and itsrespective cultural mediations.Abstract (es)
Este artículo parte de la descripción de un cambio de época en curso, analizado en los niveles del orden social, la cultura, la comunicación y las tecnologías. De ahí se extraen una serie de retos a los que se enfrenta cualquier proyecto de educación contemporáneo. En este marco problémico, se examinarán algunos puntos fundamentales de la teoría estética de Theodor Adorno. Lo que se intenta proponer es una concepción de la estética asumida como mediación conceptual de la experiencia del sujeto con su entorno. Este será el primer paso para consolidar un proyecto educativo que resuelva uno de sus retos más urgentes: reducir la brecha entre el desarrollo tecnológico y sus correspondientes mediaciones culturales.
References
Adorno, T. (2006). Correspondencia (con Thomas Mann) 1943-1955. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Alexander, J. (1994). Las teorías sociológicas desde la segunda guerra mundial. Barcelona: Gedisa.
Alexander, J. (2000). Sociología cultural: formas de clasificación en las sociedades complejas. España: Anthropos-FLACSO.
Alexander, J. (2004). Cultural Pragmatics: Social Performance Between Ritual and Strategy. En Sociological Theory. Volume 22, Issue 4, pp. 527-573.
Alexander,J. (2007). La economía Long Tail: de los mercados de masas al triunfo de lo minoritario. Argentina: Tendencias.
Ardévol, E. et ál. (2010). Prácticas creativas y participación en los nuevos media. Quaderns del CAC, 34, pp. 27-38.
Casquete, J. (2001). Elsociólogo como desvelador de paradojas. En Melucci, Alberto. Vivencia y convivencia. Teoría social para una era de la información. Madrid: Trotta.
Castells, M. (1997). La era de la información. Vol. 1. La sociedad red. Madrid: Alianza.
Castells, M. (1998). La era de la información. Vol. 2. La sociedad red. Madrid: Alianza.
Castells, M. (1998). La era de la información. Vol. 3. Fin de milenio. Madrid: Alianza.
Castells, M. (2000). Entrevista a Manuel Castells en Citilab. Parte II. http://www.youtube.com/watchv=tYUm7e2Jxrk&NR=1. (Consultado 15-09-2010).
Castells, M. (2008). Communication Technology as Material Culture; Internet and autonomy building in the network society. USC Anneberg School for Communications. http://www.youtube.com/watch?v=EHT9f4hoW0A (Consultado 16-09-2010).
Castells, M. (2010). Network Theories of Power. In the International Seminar on Network Theory. March. USC Anneberg School for Communications. http://www.youtube.com/watch?v=skcUYhRaEas&feature=related(Consultado 16-09-2010).
Cobo, C. & Pardo, H. (2007). Planeta web 2.0. Inteligencia colectiva o medios fast food. Grup de Recerca d´Interaccions Digitals, Universitat de Vic. Barcelona, México D.F.: Flacso México.
Gutiérrez, A. (2005). El concepto fenomenológico de la estética dialéctica de Adorno. En Revista Pensamiento, vol. 61, pp. 287-31.
Habermas, J. (1968). Wissenschaft und Technik als “Ideologie”.
Luhmann, N. (2000). La realidad de los medios de masas. México: Anthropos.
Martín Barbero, J. (1987). De los medios a las mediaciones. Barcelona: Gustavo Gil.
Melucci, A. (2001). Vivencia y convivencia. Teoría social para una era de la información. Madrid: Trotta.
Molinuevo, J.L. (2004). Humanismo y nuevas tecnologías. Madrid: Alianza. Molinuevo, J.L. (2007). Hacia un lenguaje de la ciudadanía en las nuevas tecnologías. En Argumentos de Razón Técnica, No. 10, pp. 43-54.
Ousdoorn, N. & Pinch, T. (eds.) (2003). How Users Matter. The Co-construction of Users and Technology. Cambridge: The MIT Press.
Thompson, J. (1998). Los media y la modernidad. Barcelona: Paidós.
Touraine, A. (1980). The Voice and the Eye: On the Relationship Between Actors and Analysts. En Political Psychology, Vol. 2, No. 1 (Spring, 1980), pp. 3-14.
Touraine, A. (1998). Social transformations of the twentieth century. Paris: First Interim Meeting ofthe IntergovernmentalCouncil ofthe Management of Social Transformations Programme (MOST), 7-10 march 1994. UNESCO.
Touraine,A. (2000). A Method for Studying Social Actors. En Journal of WorldSystems Research, VI, 3, fall/winter, pp. 900-918. Special Issue: Festchrift for Immanuel Wallerstein, Part II.
Touraine, A. (2003a). Sociology without Societies. Current Sociology, March 2003, Vol. 51(2): pp. 123–13.
Touraine, A. (2003b). The Decline of the Social. En Comparative Sociology, Volume 2, issue 3, pp. 463-474, EBSCO.
Touraine, A. (2004). Un nuevo paradigma para comprender el mundo de hoy. Barcelona: Paidós.
Touraine, A. (2007). Sociology after Sociology. En European Journal of Social Theory. No. 10, p. 184.
Wolton, D. (2000). Internet, ¿y después? Una teoría crítica de los nuevos medios de comunicación. Barcelona: Gedisa.
How to Cite
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).