La ontología formal del arte
The Formal Ontology of Art
Abstract (en)
This research raises the possibility conditions of aesthetic experience from the formalsetting of the art objects. Its articulation begins with the classical considerations about the problem of the constitution of reality. The point of the discussion begins with the powerful kantian intuitions about the concept of purpose. It brings into the discussion the paradoxical nature of the principle of identity and causality.We interpretthe classical and modern approaches from a phenomenological description. The main thesis of the paper will be: the intimate relationship between the mode of appearing of art objects and the appearance of the artwork. The convergence of this approacheswillshowthat contemporary aesthetic theoryhashighlightedthe critical relationships between logical, aesthetic form and artistic form. Thus we recover the requirement of a formal ontology in which the dynamisms of subjectivity and the way they shape the world are exhibited.Abstract (es)
La investigación que aquí les presentamos plantea las condiciones de posibilidad de la experiencia estética a partir de la configuración formal de los objetos del arte. Su articulación parte de las consideraciones clásicas en torno al problema de la constitución de la realidad. El eje central de la discusión tomará como referencia las potentes intuiciones kantianas sobre el concepto de finalidad, poniendo en juego la paradójica naturaleza del principio de identidad y de causalidad. Los planteamientos clásicos y modernos se interpretarán desde una descripción fenomenológica, en lo que será la tesis principal de la propuesta: la íntima relación entre el modo de aparecer de los objetos artísticos y la aparición de la obra de arte. La convergencia de los planteamientos expuestos mostrará que la teoría estética contemporánea ha puesto de manifiesto las relaciones críticas entre forma lógica, forma estética y forma artística, recuperando la exigencia de una ontología formal en la que se exhiben los dinamismos propios de la subjetividad y su forma de configurar el mundo.
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