Hermenéutica y complejidad
Hermenéutica and complexity
Abstract (en)
Here we present the results of an investigation about relationships between Hermeneutic and Complexity. such investigation begun in1994 previous to the visit of Edgar Morin to Colombia. These results show a main category that allows a relation between Morin and serres in an hermeneutical perspective. such category is denominated dialogical comprehensionAbstract (es)
References
Apel, Karl Otto. (1985). La transformación de la ilosofía. Tomo i. Madrid: Taurus Ediciones.
Ceruti, Mauro. (1994). En el ojo del observador: contribuciones al constructivismo homenaje a Heinz Von Foerster. Barcelona: Gedisa.
Cuervos, luis santiago. (sin referencia). Estudios Filosóicos. Valladolid. Revista de Estudios Filosóicos.
Foucault, Michel. (1980). El orden del discurso. Barcelona: Tusquets Editores.
Gadamer, H.G. (1977). Verdad y método. salamanca: sígueme.
Gadamer, Hans Georg, (1986). Verdad y método II. Salamanca: Ediciones sígueme.
González, sergio. (2001). El acto creativo: un eslabón central de la investigación social. En: Rueda, serna (compiladores), Investigación, cultura y política. Bogotá: Universidad Distrital.
Habermas, Jurgen. (1987). Teoría de la acción comunicativa. Tomo i. Madrid: Taurus.
Heidegger, Martín. (1987). De camino al habla. Barcelona: Odós.
Maturana, Humberto. (1995). La realidad ¿objetiva o construida? i. Barcelona: Antrhopos.
Morin, Edgar, (1997). Cuidado con la inteligencia sospechosa. Bogotá:
Cooperativa Magisterio.
Morin, Edgar. (1982). Ciencia con conciencia, Madrid: Antropos.
Morin, Edgar. (1992). El paradigma perdido. Barcelona: Kairós.
Morin, Edgar. (1992). Las ideas. Madrid: Cátedra.
Morin, Edgar. (1993). Tierra patria. Barcelona: Kairos.
Morin, Edgar. (1994). El conocimiento del conocimiento, Madrid: Cátedra.
Morin, Edgar. (1995). Mis demonios. Barcelona: Kairos.
Morin, Edgar. (1995). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona:
Gedisa.
Morin, Edgar. (1998). Cuáles saberes enseñar en los liceos. París: Ministerio de Educación nacional, de la investigación y la Tecnología.
Ricoeur, Paul. (1985). Hermenéutica y acción. Buenos Aires: Ed. Docencia.
Rubio, Jaime, (1988). Historicidad del comprender. Bogotá: Mimeo
Rueda-serna. (2001). Investigación, cultura y política. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
Serres, Michael. (1991). El contrato natural. Valencia: Pre-textos.
Serres, Michael. (1995). Atlas. Madrid: Cátedra.
How to Cite
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).