Señor que no conoce la luna: la apuesta escéptica de Evelio Rosero Diago
Señor que no conoce la luna: : Evelio skeptical bet Rosero Diago
Abstract (en)
In Señor que no conoce la luna, Colombian writer Evelio Rosero Diago set up two confronted worlds in a relationship of power: dominators (dressed society) and dominated (naked community). The hero -a lucid naked- faced with degradation of the world where he lives, decides to take shelter inside a wardrobe. From this space, he assumes an attitude of skepticism opposite to the surrounding reality: a modern world where the Illustrated Project’s failure is noticed, being impossible the construction of a happy, free and autonomous individual. In an attempt to elucidate the axiological attitude assumed by Rosero Diago in Señor que no conoce la luna, in the present article an analysis of the meaning production present in the novel is carry out. For that, the notion of the axiological attitude assumed and the literary materialization of this, fundamental concepts inside the Pierre Bourdieu’s sociological proposal, related with the genesis of the novelAbstract (es)
References
Auerbach, E. (1979). Mímesis. La realidad en la literatura. México: Fondo de Cultura Económica.
Bajtin, M. (1989). Teoría y estética de la novela: trabajos de investigación. Madrid: Taurus.
Bauman, Z. (1996). Modernidad y ambivalencia. En J. Berian, Las consecuencias perversas de la modernidad: modernidad, contigencia y riesgo. Barcelona: Anthropos.
Bourdieu, P. (2000). Cuestiones de sociología. Madrid: Istmo.
Bourdieu, P. (1995). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama.
Bourdieu, P., & Wacquant, L. (1995). Respuestas. Por una antropología reflexiva. México: Grijalbo.
Brun, J. (1977). La desnudez humana. Vitoria: Magisterio Español.
Cirlot, J. (1969). Diccionario de símbolos. Barcelona: Siruela.
Douglas, M. (1973). Pureza y peligro: un análisis de los conceptos de contaminación y tabú. Madrid: Siglo XXI Editores.
Durand, G. (1981). Estructuras antropológicas del pensamiento. Introduccióna la arquetipología general. Madrid: Taurus.
Genette, G. (1989). Palimpsestos: la literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.
Goldmann, L. (1975). Para una sociología de la novela. Madrid: Ayuso.
Horkheimer, M. (1982). Historia, metafísica y escepticismo. Madrid: Alianza.
Lipovetsky, G. (2000). El crepúsculo del deber. La ética indolora de los nuevos tiempos democráticos. Barcelona: Anagrama.
Löwy, M. (1990). La escuela de Frankfurt y la modernidad: Benjamin y Habermas.
Revista Colombiana de Sociología - Nueva Serie.
Lukács, G. (1985). El alma y las formas. Teoría de la novela. México: Grijalbo.
Maffesoli, M. (1985). De la orgía. Una aproximación sociológica. Barcelona: Ariel.
Magris, C. (1993). El anillo de Clarisse. Tradición y nihilismo en la literatura moderna. Barcelona: Península.
Martínez, F. (1990). Sobre el lirismo. León: Universidad de León.
Platón (1998). Protágoras. Madrid: Alianza.
Rosero Diago, E. (1992). Señor que no conoce la luna. Bogotá: Planeta.
Sennett, R. (1978). El declive del hombre público. Barcelona: Península.
Touraine, A. (2000). Crítica de la modernidad. México: Fondo de Cultura Económica.
Vattimo, G. (1990). La sociedad transparente. Barcelona: Paidos.
How to Cite
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).




