Published
2012-07-01

Lo bueno y lo malo de ser hombre o de ser mujer: representaciones sociales de género en niños y niñas estudiantes de una institución educativa del área rural en el departamento del Meta

The Good and the Bad of Being a Man or a Woman: Gender Social Representations in Male and Female Students of an Educational Institution in the Rural Area of Meta Department

DOI: https://doi.org/10.15332/27113833.1997
Elsa Ruth Rodríguez Páez

Abstract (en)

This article shows the children 's comprehension about the positive and negative aspects of being man or woman, which were gathered in the development of the sexual education 's project from the Simon Bolivar educational institution in La Palmera town, municipality of San Carlos de Guaroa.
lt was made a comprehensive approach about the children 's comprehension of being man or woman. In order to make this work, it was u sed a population of 3 15 students from sixth to eleven grade. lts comprehension will let us contribute to the development of educational proposals materialized in teaching strategies that acknowledge the teaching communities particularities and the social actors involved and contribute to transformation to the gender cultural patterns influenced by the patriarchy, from which children and young people have built their identity. 

Keywords (en): gender, sex, identity, social representations

Abstract (es)

El presente artículo recoge las representaciones sociales de niños y niñas con respecto a lo bueno y lo malo de ser hombre o mujer, representacionesque fueron acopiadas en desarrollo del Proyecto de educación sexual en la institución educativa Simón Bolívar, inspección La Palmera del Municipio de San Carlos de Guaroa. Se realizó una aproximación comprensiva sobre las representaciones sociales acerca de ser hombre y ser mujer con una población de 315 estudiantes de sexto a once grado. Su comprensión nos permitirá contribuir al desarrollo de propuestas educativas materializadas en estrategias didácticas que reconocen las particularidades de las comunidades educativas y de los actores sociales que la conforman y que contribuyan a la transformación de los patrones culturales de género marcados por el patriarcado a partir de los cuales los niños, niñas y jóvenes construyen su identidad.
Keywords (es): género, sexo, identidad, representaciones sociales

References

Colás, P. y Villaciervos, P. (2007). La interiorización de los estereotipos de género en jóvenes y adolescentes. Revista de Investigación Educativa,Vol.25, ( I ),35-58.

Estrada, J., Sánchez, L., Pinilla, M., Suárez, C., Barbosa, R. y Barrios, M. (2010). Las violencias de género como problemas de salud pública: una lectura en clave ética. Bogotá: Legis.

Ortega, J. (2005). Simone de Beauvoir: su aportación a la discusión sobre el género. Barcelona: Ateneo Teológico.

PNUD. (2008). Estrategia Equidad de Género PNUD Colombia. En: http://www.pnud.org.co /img__upload/ l 96a01 0e5069f0db02ea92 l 8 I c5b 8aec/Estrategia%20de%20genero%20PNUD%2 0Colombia.pdf.

Tobón, D., Villa, C., Loaiza, D., Avendaño, C., Gómez, M. y Navia, M. (2007). Representaciones

sociales sobre la construcción del rol masculino en hombres adolescentes escolarizados en el municipio de Medellín. Medellín: Instituto de Ciencias de la Salud CES.

Dimensions

PlumX

Visitas

4323

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Rodríguez Páez, E. R. . (2012). The Good and the Bad of Being a Man or a Woman: Gender Social Representations in Male and Female Students of an Educational Institution in the Rural Area of Meta Department. Episteme. Revista De Estudios Socioterritoriales, 4, 78-90. https://doi.org/10.15332/27113833.1997