Los sistemas de información como generadores de valor en la gestión educativa: caso de una IES colombiana
Information systems as value generators in educational management: case of a Colombian higher education institution
Abstract (en)
The purpose of this article is to determine how information systems (IS) generate value in educational management in the case of a Colombian higher education institution (HEI). For this purpose, a description of the institution is made, the analysis matrix among the 17 IS and the different departments of the University is made, and then the value chain generated from the institutional dynamics is identified. The study was conducted with a cross-sectional qualitative approach. The findings demonstrate the relevance of optimizing computer resources to guarantee a better attention to the processes and procedures managed by the University, which allows generating efficiency and effectiveness in the interrelation that should exist between teaching, research, extension and internationalization.
Abstract (es)
El propósito de este ártículo es determinar cómo los sistemas de información (SI) generan valor en la gestión educativa para el caso de una institución de educación superior (IES) colombiana. Para ello, se parte de una descripción de la Institución, se efectúa la matriz de análisis entre los 17 SI y las diferentes dependencias de la Universidad; luego se identifica la cadena de valor generada a partir de la dinámica institucional. El estudio se realizó con un enfoque cualitativo de corte transversal. Los hallazgos demuestran la relevancia de optimizar recursos informáticos para garantizar una mejor atención de los procesos y procedimientos que maneja la Universidad, lo que permite generar eficiencia y eficacia en la interrelación que debe existir entre la docencia, la investigación, la extensión y la internacionalización.
References
Araya, S., Chaparro, J., Orero, A. y Joglar, H. (2007). Sistemas y Tecnologías de Información y su relación con el Desempeño de Instituciones Universitarias en el ámbito de Gestión Institucional: un estudio desde la Teoría de Recursos y Capacidades. International Conference on Industrial Engineering & Industrial Management - International Conference on Industrial Engineering & Industrial Management. http://adingor.es/congresos/web/uploads/cio/cio2007/information_systems_ict//1805_1816.pdf
Ávila-Guerrero, F. (2013). Aproximación al Objeto de Estudio de la Administración: Comprensiones en los Programas de Administración Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia - Duitama [Tesis de Maestría]. Universidad Nacional de Colombia. http://www.bdigital.unal.edu.co/11412/1/940791.2013.pdf
Mejía, C., Nagles, N., Chaparro, C., Yong, E. (2017). Evolución de la educación superior a distancia: desafíos y oportunidades para su gestión. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (50),81-105. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194250865006
Gómez, R., Zuluaga, A. y Hernández, J. (2015). Management estratégico en la era de la información. Escuela De Administración Y Mercadotecnia Del Quindío EAM, 7(7), 108-117.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6a. edición). McGrawHill.
López, S. (2016). Competitividad de la educación superior en cuatro países de América Latina: Perspectiva desde un ranking mundial. Revista De La Educación Superior, 45(178), 45-59. https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.02.003
Mirzaee, S. y Ghaffari, A. (2018). Investigating the impact of information systems on knowledge sharing. Journal of Knowledge Management, 22(3), 501-520. https://doi.org/10.1108/JKM-08-2017-0371
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. (2020). Informe de revisión por la dirección del sistema integrado de gestión SIG 2020. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
Velázquez, E., Cruz, M. y López, J. (2015). La dirección estratégica en la universidad pública: una investigación en las universidades tecnológicas de México en las universidades tecnológicas de México. Universidad & Empresa, 17(28), 1-19.
How to Cite
License
Copyright (c) 2022 Universidad Santo Tomás

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors sign a transfer of rights so that Universidad Santo Tomás can publish the articles under the conditions described below. The authors, readers and other users are free to share, copy, distribute, perform and publicly communicate the work under the following conditions:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
CITAS is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).

Until 2019 the documents published in the magazine were under the Creative Commons Attribution-ShareAlike license (CC BY-SA), however, in order to guarantee the open and free distribution of the content published in the magazine, it was decided to change the type Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license (CC BY-NC-SA 4.0)




