Experiencias significativas en torno a la enseñanza-aprendizaje de las artes plásticas mediadas por tecnología
Significant experiences in the teaching-learning of visual arts mediated by technology
Abstract (en)
The academic exercise, which involves technological mediations in the teaching processes, has particularities that can enhance the learning and competences of future graduates who will face a world where virtuality has become a worldwide normality. Specifically, it addresses the methodological rethinking and results of the pedagogical strategies of two academic spaces of the Bachelor of Plastic Arts Teaching, which had to be redefined in the midst of the COVID-19global crisis, thus expanding its resources, tools and methods to reach those students who, due to the characteristics of the program (multicampus), were located in places far from urban centers, achieving, in turn, to close the gaps of exclusion by accessibility to knowledge.
Abstract (es)
El ejercicio académico, que implica las mediaciones tecnológicas en los procesos de enseñanza, tiene particularidades que pueden potenciar el aprendizaje y las competencias de futuros licenciados que se enfrentarán a un mundo donde la virtualidad se volvió una normalidad a nivel mundial. Específicamente, se aborda el replanteamiento metodológico y resultados de las estrategias pedagógicas de dos espacios académicos de la Licenciatura en Artes Plásticas, que tuvieron que redefinirse en medio de la crisis global del covid-19, ampliando así sus recursos, herramientas y métodos para alcanzar a aquellos estudiantes que, por las características del programa (multicampus), se encontraban en lugares apartados de los centros urbanos, logrando, a su vez, cerrar las brechas de exclusión por accesibilidad al conocimiento.
References
Arancibia, M. L., Cabero, J. y Marín, V. (2020). Creencias sobre la enseñanza y uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en docentes de educación superior. Formación universitaria, 13(3), 89-100.
Barberá-Catalán, M. (2020). Creación y gestión de talleres en un espacio de aprendizaje autodirigido [Tesis Maestría, Universidad Nacional de la Rioja] Repositorio reunir. https://reunir.unir.net/handle/123456789/10839
De Camilloni, A. R. (2010). La didáctica de las ciencias sociales: ¿disciplinas o áreas?. Revista de Educación, (1), 55-76.
Díaz-Barriga, A. (2007). Didáctica y curriculum - Convergencias en los programas de estudio. Paidós.
Díaz Morales, W. (2019). Análisis de la incidencia de las TIC en la práctica pedagógica de los profesores de posgrado de la Facultad de Derecho de la Universidad Santo Tomás [Tesis de maestría, Universidad Santo Tomás]. Repositorio USTA. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/17965/2019williamdiaz.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Lara Rodríguez, R. A. (2012). Creación de ambientes virtuales de aprendizaje. Fundación Universitaria del Área Andina. https://digitk.areandina.edu.co/bitstream/handle/areandina/515/Creacion%20de%20Ambientes%20Virtuales.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Lozano, R. (2011). De las TIC a las TAC: tecnologías del aprendizaje y del conocimiento. Anuario ThinkEPI, 5, 45-47. https://thinkepi.profesionaldelainformacion.com/index.php/ThinkEPI/article/view/30465/16032
Martínez Bonilla, C.y Tello, I. (2018). Liderazgo virtual del docente en educación superior: Nueva propuesta educativa. En Avances en democracia y liderazgo distribuido en educación: Actas del II Congreso internacional de liderazgo y mejora de la educación. Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME).
Ministerio de Educación. (2017). Competencias TIC para el Desarrollo Profesional Docente. [Imagen] https://www.alfabetizaciondigital.redem.org/competencias-tic-para-el-desarrollo-profesional-docente/
Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2021) Educación Virtual o Educación en Línea. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-196492.html?_noredirect=1
Mujica, R. (2018). Las TIC y TAC en el aula. Herramientas TIC, Innovación, Pedagogía, Tecnologías digitales. Magisterio. https://www.magisterio.com.co/articulo/Las-Tic-Y-Tac-En-El-Aula
Sampieri, R. H. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill México.
Unesco. (2014). Calidad educativa en el mundo. http://www.revista-critica.com/la-revista/actualidad-cultural/actualidad/527-la-formacion-docente-es-clave-para-la-calidad-educativa
Universidad Santo Tomás. (2016). Documento maestro de programa Licenciatura en Artes Plásticas.
How to Cite
License
Copyright (c) 2022 Universidad Santo Tomás

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors sign a transfer of rights so that Universidad Santo Tomás can publish the articles under the conditions described below. The authors, readers and other users are free to share, copy, distribute, perform and publicly communicate the work under the following conditions:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
CITAS is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).

Until 2019 the documents published in the magazine were under the Creative Commons Attribution-ShareAlike license (CC BY-SA), however, in order to guarantee the open and free distribution of the content published in the magazine, it was decided to change the type Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license (CC BY-NC-SA 4.0)




