Conocer y reconocer al estudiante lasallista para promover la equidad y la inclusión en la Universidad
Knowing and recognizing the Lasallian student in order to promote equity and inclusion in the University
Abstract (en)
The research seeks to identify the multidimensional diversity of Lasallian students and the programs that favor their inclusion in the university. Thus, it identifies the living conditions and particular needs of the students and the way in which the recognition of student diversity is translated into support and assistance programs. Additionally, the way in which some strategies have been restructured in the face of the new outlook generated by the current health emergency is presented. This research takes as input surveys applied to students and information gathering meetings with institutional participants, key in these programs, which allow to evidence cultural, socioeconomic, gender and age differences, as well as the development of support programs for identified minority groups that have been reinvented to favor the support processes in this scenario of education mediated by information and communication technologies.
Abstract (es)
La investigación busca identificar la diversidad multidimensional de los estudiantes lasallistas y los programas que favorecen su inclusión en la universidad. Así, se identifican las condiciones de vida y necesidades particulares de los estudiantes y la forma como el reconocimiento de la diversidad estudiantil se traduce en programas de apoyo y acompañamiento. Adicionalmente, se presenta la manera como se han reestructurado algunas estrategias frente al nuevo panorama que ha generado la emergencia sanitaria actual. Esta investigación toma como insumo encuestas aplicadas a los estudiantes y encuentros de recolección de información con actores institucionales, clave en dichos programas, que permiten evidenciar diferencias culturales, socioeconómicas, de género y etarias, así como el desarrollo de programas de acompañamiento a grupos minoritarios identificados que se han reinventado para favorecer los procesos de apoyo en este escenario de educación mediada por tecnologías de información y comunicación.
References
Banco Mundial. (2006). Informe sobre el Desarrollo Mundial. Mundi-Prensa y Mayol Ediciones, S.A. https://documentos.bancomundial.org/es/publication/documents-reports/documentdetail/233841468337796448/informe-sobre-el-desarrollo-mundial-2006-equidad-y-desarrollo
CEPAL. (2000). Equidad, desarrollo y ciudadanía: versión definitiva. https://www.cepal.org/es/publicaciones/2686-equidad-desarrollo-ciudadania-version-definitiva
CEPAL. (2012). Las tecnologías digitales frente a los desafíos de una educación inclusiva en América Latina: algunos casos de buenas prácticas. https://www.cepal.org/es/publicaciones/21658-tecnologias-digitales-frente-desafios-educacion-inclusiva-america-latina-algunos
Hopenhayn, M. (2008). Inclusión y exclusión social en la juventud latinoamericana. Pensamiento Iberoamericano, (3), 49-71.
Ministerio de Salud. (2020). Salud mental, uno de los principales retos de la pandemia. https://www.minsalud.gov.co/Paginas/Salud-mental-uno-de-los-principales-retos-de-la-pandemia.aspx#:~:text=Indic%C3%B3%20que%20todos%20estos%20efectos,%2C%20el%20alcohol%2C%20entre%20otras
Organización Mundial de la Salud [OMS]. (2019, 9 de septiembre). Cada 40 segundos se suicida una persona. https://www.who.int/es/news/item/09-09-2019-suicide-one-person-dies-every-40-seconds
Organización Panamericana de la Salud [OPS]. (2020, 8 de octubre). No hay salud sin salud mental. https://www.paho.org/es/noticias/8-10-2020-no-hay-salud-sin-salud-mental
Presidencia de la República. (2017, 29 de agosto). Decreto 1421 de 2017. Por el cual se reglamenta en el marco de la educación inclusiva la atención educativa a la población con discapacidad. http://es.presidencia.gov.co/normativa/normativa/DECRETO%201421%20DEL%2029%20DE%20AGOSTO%20DE%202017.pdf
RELAL. (2020). Declaración sobre la misión educativa lasallista. Desafíos, convicciones y esperanzas. Casa Generalicia.
Unicef. (2014). Conceptualización de la educación inclusiva y su contextualización dentro de la misión de UNICEF. Australian Aid.
Universidad de La Salle. (2008). Enfoque Formativo Lasallista (EFL). Ediciones Unisalle.
Universidad de La Salle. (2018). Librillo 66. Sistema de Acompañamiento Integral (SAI). Ediciones Unisalle.
Universidad de La Salle. (2020a). Utopía. https://www.utopia.edu.co/wcm/connect/503e94a9-55b7-4c65-ab7a-d35f91c48884/Caso+Proyecto+Utop%C3%ADa+2020.pdf?MOD=AJPERES&CVID=noMwlaE
Universidad de La Salle. (2020b). ¿Cómo ha afectado el covid-19 a nuestros estudiantes? Universidad de La Salle. Observatorio de la Vida Universitaria.
https://ciencia.lasalle.edu.co/observatorio_vida_universitaria/4/
Universidad de La Salle. (2021). Todos somos Unisalle Solidaria, juntos hacemos la diferencia. https://www.lasalle.edu.co/la-universidad/donaciones/unisalle-solidaria
How to Cite
License
Copyright (c) 2022 Universidad Santo Tomás

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors sign a transfer of rights so that Universidad Santo Tomás can publish the articles under the conditions described below. The authors, readers and other users are free to share, copy, distribute, perform and publicly communicate the work under the following conditions:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
CITAS is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).

Until 2019 the documents published in the magazine were under the Creative Commons Attribution-ShareAlike license (CC BY-SA), however, in order to guarantee the open and free distribution of the content published in the magazine, it was decided to change the type Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license (CC BY-NC-SA 4.0)




