Diseño de herramientas pedagógicas mediadas por las TIC para fortalecer procesos de educación inclusiva: Centro de Servicios Financieros SENA
Design of ICT-mediated pedagogical tools to strengthen inclusive education processes: Centro de Servicios Financieros SENA
Abstract (en)
According to data from the Ministry of the Interior of the Republic of Colombia, currently more than 1,300,000 citizens have some kind of disability. However, attention to this population has not been a priority for the National Government, even more so when it comes to training in higher education centers. Consequently, the moral imperative of educators should be to ensure inclusive education. The main purpose of this paper is to design ICT-mediated pedagogical tools to strengthen inclusive education processes in the instructors of the Centro de Servicios Financieros del Servicio Nacional de Aprendizaje (SENA) (Financial Services Center of the National Learning Service – SENA, by its initials in Spanish). This methodology can be used as a guide in other organizations that need to implement inclusive education.
Abstract (es)
Según datos del Ministerio del Interior de la República de Colombia, en la actualidad más de 1 300 000 de ciudadanos presentan algún tipo de discapacidad. No obstante, no ha sido prioridad para el Gobierno Nacional la atención de dicha población, más aún cuando de formación en centros de educación superior se trata. En consecuencia, el imperativo moral de los educadores debe ser velar por la educación inclusiva. El presente trabajo tiene como objetivo principal diseñar herramientas pedagógicas mediadas por las TIC para fortalecer los procesos de educación inclusiva en los instructores del Centro de Servicios Financieros del Servicio Nacional de Aprendizaje (SENA). Esta metodología puede ser usada como guía en otras organizaciones que necesiten implementar la educación inclusiva.
References
Bernabeu, N. y Goldstein, A. (2016). Creatividad y aprendizaje: el juego como herramienta pedagógica. Narcea. http://otrasvoceseneducacion.org/wp-content/uploads/2018/09/Creatividad-y-aprendizaje_-El-juego-como-herramienta-pedago%CC%81gica-Natalia-Bernabeu-Andy-Goldstein.pdf
Bernal, C. A. (2010). Metodología de la investigación. Pearson. https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2019/02/El-proyecto-de-investigaci%C3%B3n-F.G.-Arias-2012-pdf.pdf
Dussan, C. P. (2010). Educación inclusiva: Un modelo de educación para todos. ISEES: Inclusión Social y Equidad en la Educación Superior, (8), 73-84.
Elliot, J. (2005). El cambio educativo desde la investigación-acción. Morata. http://chamilo.cut.edu.mx:8080/chamilo/courses/PLANEACIONYDISENOCURRICULAR/document/Elliot-El-Cambio-Educativo-Desde-La-IA.pdf
Gamboa, M.C, García, Y. y Beltrán, M. (2013) Estrategias pedagógicas y didácticas para el desarrollo de las inteligencias múltiples y el aprendizaje autónomo. Revista de investigaciones UNAD, 12(1). https://doi.org/10.22490/25391887.1162
Graham, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Morata.
Gutiérrez, M. (2011). Influencia de las Herramientas Pedagógicas en el Proceso de Enseñanza inglés. Fundación Universitaria Luís Amigó, 1-23. https://www.funlam.edu.co/uploads/facultadeducacion/51_Influencia-herramientas-pedagogicas.pdf
Herminda, L.A. y Mateos, L. (2010) Cuando las deficiencias se convierten en discapacidad. Prismasocial, (5), 1-32.
Hernández, R. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial Mc Graw Hill Education.
Latorre, A. (2005). La Investigación-acción: conocer y cambiar la práctica educativa. Grao.
Organización Mundial de la Salud [OMS]. (2019). La inclusión y la discapacidad. https://www.un.org/es/
Organista-Sandoval, J., McAnally-Salas, L. y Lavigne, G. (2013). El teléfono inteligente (smartphone) como herramienta pedagógica. Apertura, 5(1), 6-19.
Sarrionandia, G. E. (2017). Educación inclusiva. Sonrisas y lágrimas. Aula abierta, 46(2), 17-24.
Tomás, R. B. (1995). Estrategias y recursos didácticos en la escuela rural. Grao. https://www.grao.com/es/producto/estrategias-y-recursos-didacticos-en-la-escuela-rural
Unesco. (2019). Documento discusión del Foro Internacional sobre Inclusión y Equidad en la Educación “Todas y todos los estudiantes cuentan”. https://es.unesco.org/sites/default/files/2019-forum-inclusion-discussion-paper-es.pdf
Universidad Internacional de Valencia. (2015). Definición y características de la educación inclusiva según la Unesco. https://www.universidadviu.com/es/actualidad/nuestros-expertos/definicion-y-caracteristicas-de-la-educacion-inclusiva-segun-la-unesco#:~:text=La%20Organizaci%C3%B3n%20de%20las%20Naciones,aprendizaje%20y%20enriquezca%20sus%20vidas%C2%BB
How to Cite
License
Copyright (c) 2022 Universidad Santo Tomás

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors sign a transfer of rights so that Universidad Santo Tomás can publish the articles under the conditions described below. The authors, readers and other users are free to share, copy, distribute, perform and publicly communicate the work under the following conditions:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
CITAS is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).

Until 2019 the documents published in the magazine were under the Creative Commons Attribution-ShareAlike license (CC BY-SA), however, in order to guarantee the open and free distribution of the content published in the magazine, it was decided to change the type Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license (CC BY-NC-SA 4.0)




