Problemáticas de la infancia: orientaciones para su abordaje desde el buen trato y el uso de la tecnología
Childhood problems: guidelines for approaching them from the point of view of good treatment and the use of technology
Abstract (en)
This reflection article proposes some pedagogical and didactic orientations for the approach to childhood's problems, based on the review and analysis of the social problems presented by this group in the city of Bogota and the recognition of the educational value of technologies as pedagogical mediation for the participation and empowerment of children. In order to make this analysis, the starting point was to try to understand the problems as a category that needs to be approached from its complexity, and childhood, from a holistic vision that recognizes children as individuals who have a voice and who can, from their own actions, become agents of prevention of the multiple problems that afflict them. Therefore, it is proposed, from the use and appropriation of technologies, to highlight the role of childhood in the construction of empowerment and participation processes, reflecting on the alternatives of intervention to solve the problems that these actors experience in their daily lives.
Abstract (es)
Este artículo de reflexión propone algunas orientaciones pedagógicas y didácticas para el abordaje de las problemáticas de la infancia, a partir de la revisión y el análisis de los problemas sociales que presenta este grupo en la ciudad de Bogotá y el reconocimiento del valor educativo que tienen las tecnologías como mediación pedagógica para la participación y el empoderamiento de los niños y las niñas. Para realizar este análisis, se partió de intentar comprender a las problemáticas, como una categoría que requiere ser abordada desde su complejidad, y a la infancia, desde una visión holística que reconoce a los niños y a las niñas como sujetos que tienen voz y que pueden desde su propio accionar constituirse en gestores de prevención de los múltiples problemas que los aquejan. Por lo tanto, se propone desde el uso y apropiación de las tecnologías destacar el papel de la infancia en la construcción de procesos de empoderamiento y participación, reflexionando sobre las alternativas de intervención para resolver las problemáticas que viven estos actores en su cotidianidad.
References
Aguaded, I. y Sánchez, J. (2013). El empoderamiento digital de niños y jóvenes a través de la producción audiovisual. Adcomunica, (5), 175-196. https://core.ac.uk/download/pdf/83011045.pdf
Alzate, M. (2003). La infancia: concepciones y perspectivas. Editorial Papiro. http://repositorio.utp.edu.co/dspace/bitstream/handle/11059/3364/Concepciones%20de%20infancia.%20pdf.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Becker, H. (1963). Outsiders: Studies in the sociology of deviance. Free Press.
Boggino, N. (2011). Los problemas de aprendizaje no existen: propuestas alternativas desde el pensamiento de la complejidad. Homo Sapiens Ediciones. http://www.trabajosocial.unlp.edu.ar/uploads/docs/boggino__norberto_los_problemas_del_aprendizaje_no_existen__propuestas_alternativas_desde_el_pensamiento_de_la_complejidad_.pdf
Cabero, J. (2020). Tecnología y enseñanza: retos y nuevas tecnologías y metodologías. CITAS, 6(1). https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/citas/issue/view/573
Casas, F. (1998). Infancia. Perspectivas psicosociales. Ediciones Paidós.
Castiblanco. M. y Muñoz J. (2016). La magia de la tecnología: una propuesta didáctica para la transformación de realidades [trabajo de grado de especialización en Educación en Tecnología, Universidad Distrital Francisco José de Caldas]. Repositorio Institucional de la Universidad dISTRITALhttps://repository.udistrital.edu.co/bitstream/handle/11349/5113/CastiblancoMart%c3%adnezMarisol2016.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Castiblanco. M. y Muñoz. J. (2018). Actividades tecnológicas escolares y formación de sujetos: significados y relaciones aproximación teórica y práctica [Tesis Meritoria de maestría en Educación en Tecnología, Universidad Distrital Francisco José de Caldas] Repositorio Institucional de la Universidad Distrital. https://repository.udistrital.edu.co/handle/11349/14879
Cohen, S. (2010). Infancia maltratada en la posmodernidad. Teoría, clínica y evaluación. Ediciones Paidós.
Fernández, A. M. (2004). Historias de infancias. En C. I. García Suárez (Ed.), Hacerse mujeres, hacerse hombres: Dispositivos pedagógicos de género. Siglo del Hombre Editores. https://www.doi.org/10.4000/books.sdh.358. Pág. 25 - 46
Frigerio, A. (2006). La Construcción de los Problemas Sociales: Cultura, Política y Movilización. Boletín de Lecturas Sociales y Económicas, (6), 12-15. https://www.studocu.com/es-ar/document/universidad-nacional-de-lanus/seminario-de-situaciones-problematicas-y-territorio/otros/frigerio-problemas-sociales/8724693/view
Fundación Corona, El Tiempo, Pontificia Universidad Javeriana y la Cámara de Comercio de Bogotá. (2019). Primera Infancia en Bogotá: Balance de la última década. https://www.documentcloud.org/documents/6534861
García, L (2018, 25 de mayo). ¿Cuál es el panorama de la niñez en Colombia? ¿En qué deberá trabajar el próximo presidente? Radio Nacional de Colombia. https://www.radionacional.co/cultura/cual-es-el-panorama-de-la-ninez-en-colombia-en-que-debera-trabajar-el-proximo-presidente
Giraldo, X. (2016). Red del Buen Trato Localidad de Chapinero. Hojas y Hablas, (10), 97-107. http://revistas.unimonserrate.edu.co:8080/hojasyhablas/article/view/15
Guzmán, R. (2010). Escuela y concepciones de infancia. Editorial Magisterio.
Jiménez, A. (2012). Infancia: ruptura y discontinuidades de su historia en Colombia. Eco ediciones.
Ley 1098 de 2006, por la cual se expide el Código de la Infancia y la Adolescencia. Diario Oficial, (46), 446.https://www.oas.org/dil/esp/codigo_de_la_infancia_y_la_adolescencia_colombia.pdf
Organización de las Naciones Unidas. (s. f.). ¿Qué es el maltrato en el hogar? Naciones Unidas. https://www.un.org/es/coronavirus/what-is-domestic-abuse
Otálora Porras, N, Peña Rodríguez, F., (2018). Educación y tecnología. Pedagogía y Saberes, (48), 7-8.
Parsons, W. (2013). Políticas públicas: una introducción a la teoría y la práctica del análisis de las políticas públicas. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (Flacso).
Posada, L. Burban, R., Sierra, M. y López, A. (2013). Habilidades para la vida: análisis de las propiedades psicométricas de un test creado para su medición. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 4(2), 181-200.
Quiceno, H. (2003). Infancia en el proyecto curricular de la Licenciatura en Pedagogía Infantil. Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
Real Academia Española. (2005). Diccionario panhispánico de dudas. https://www.rae.es/dpd/
Real Academia Española. (s. f.). Problemático. En Diccionario de la lengua española. https://dle.rae.es/problem%C3%A1tico?m=form
Sánchez, A. (2002). Psicología social aplicada. Pearson Education.
Santana, C., Castiblanco, M., Hernández, E., y Hernández, C. (2016). Infancias, situaciones y contextos: un acercamiento a través del diálogo con los y las docentes. Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
Sarlé. P. (2006). Enseñar el juego y jugar la enseñanza. Ediciones Paidós.
Unicef. (2002). La niñez colombiana en cifras. Oficina de Área para Colombia y Venezuela. https://www.unicef.org/colombia/media/2356/file/Ni%C3%B1ez%20colombiana%20en%20cifras.pdf
Unicef. (2005). Estado mundial de la infancia amenazada 2005. https://www.unicef.cl/centrodoc/pdf/estados/sowc05_sp.pdf
Unicef. (2013). Informe anual 2013. https://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/Informe%20Anual%202013%20Colombia.pdf
How to Cite
License
The authors sign a transfer of rights so that Universidad Santo Tomás can publish the articles under the conditions described below. The authors, readers and other users are free to share, copy, distribute, perform and publicly communicate the work under the following conditions:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
CITAS is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
Until 2019 the documents published in the magazine were under the Creative Commons Attribution-ShareAlike license (CC BY-SA), however, in order to guarantee the open and free distribution of the content published in the magazine, it was decided to change the type Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license (CC BY-NC-SA 4.0)