Sistematización de la experiencia “Jóvenes formadores de jóvenes responsables y autónomos con su sexualidad”: empoderamiento y liderazgo en torno a la toma de decisiones sobre salud sexual y reproductiva en el Colegio el Jazmín I.E.D.
Systematization of the experience "Young trainers of responsible and autonomous young people with their sexuality": empowerment and leadership around decision-making on sexual and reproductive health at Colegio el Jazmín I.E.D.
Abstract (en)
One alternative research proposals in the social sciences area is the systematization of experiences as participatory modality of production of knowledge about educational and social practices, after ordering and classifying an experience, it goes through an exercise of analysis, interpretation and critical reflection with the purpose to give it sense and meaning.
This research focuses in the systematization of experiences, and its object is to characterize the strategy “pair leaders” which is part of Sex Education Project (SEP), in The District Educational Institution (FDI), Jazmin, headquarter A, day morning, directed by Doris Forero psychologist since 2012.
This experience focuses in a permanent dialogue of knowledges with students from eighth to eleventh grades, this with the purpose to know the context and interpret the reality in which the teenagers are involved, all this in the context of the sexual and reproductive rights, the meanings that the students as fellows give their own feelings, emotions, thoughts and actions with respect to their sexuality and others´sexuality.
After the different training strategies that the psychologist does in the Jazmin (FDI), emerges a group of students leaders and empowered in themes of sexual and reproductive health and who have the purpose to be the multipliers of these themes to their pairs, so emerging, the “pair leaders” strategy.
Abstract (es)
Una de las propuestas investigativas alternativas, en el campo de las ciencias sociales, es la sistematización de experiencias, como modalidad participativa de producción de conocimientos sobre las prácticas educativas y sociales, en la cual, después de ordenar una experiencia y clasificarla, se pasa a un ejercicio de análisis, interpretación y de reflexión crítica con el fin de darle un sentido y significado. Esta investigación se enfoca en la sistematización de experiencias, y su objeto es caracterizar la estrategia “líderes pares” que hace parte del Proyecto de Educación Sexual (PES), en La Institución Educativa Distrital (I.E.D.), El Jazmín, sede A, jornada de la mañana, dirigido por la Orientadora Doris Forero desde el año 2012. La experiencia se centra en un diálogo permanente de saberes con los estudiantes de los grados octavo a undécimo, esto con el fin de conocer el contexto e interpretar la realidad en la que los jóvenes están inmersos, todo ello en el marco de los derechos sexuales y reproductivos, y de los significados que los estudiantes como sujetos le dan a sus propios sentimientos, emociones, pensamientos y acciones con respecto a su sexualidad y a la de los demás. Después de las diferentes estrategias de capacitación que realiza la Orientadora en el Jazmín I.E.D., se consolida un grupo de estudiantes líderes, empoderados en temas de salud sexual y reproductiva, quienes tienen el propósito de ser los multiplicadores de estos temas a sus pares, lo que dio origen así a la estrategia “líderes pares”.
References
Alcaldía Mayor de Bogotá. (2014). Educación para la ciudadanía y la convivencia. Documento Marco. Secretaría de Educación Distrital.
Bautista, N. (2011). Proceso de la investigación cualitativa. Epistemología, metodología y aplicaciones. Bogotá: Manual Moderno.
Bolívar, A., Domingo, J., & Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.
Cendales, L. (2004). “La metodología de la sistematización una construcción colectiva”. En:
Revista Aportes. N° 57. Bogotá: Dimensión educativa.
Jara, O. (1996). “Tres posibilidades de sistematización: Comprensión, aprendizaje y teorización”. En: Aportes. N° 44. Sistematización. Recientes búsquedas. Bogotá: Dimensión Educativa.
Kant. I. (1785). Fundamentación de la metafísica de las costumbres. Editorial Eudeba.
Kant, E. (1987). Filosofía de la historia. México: Editorial Fondo de Cultura Económica.
Martínez Sánchez, A. (1995). La investigación como fundamento de la intervención social. En P.
González, Y. Medina y S. De la Torre (Coords.). Didáctica general: modelos y estrategias para la intervención social. Madrid: Universitas. (págs. 37-82).
Martinic, S. (1987). La reflexión metodológica en el proceso de sistematización de experiencias de educación popular. Santiago: CIDE.
Ministerio de Educación Nacional. (2003). Estándares Básicos de Competencias Ciudadanas. Guía N° 6.
Ministerio de Educación Nacional. (1993). Resolución Número 3353.
Padrón, M., Fernández, L., Infante, A., & París, A. (s.f). Libro Blanco sobre Educación Sexual de la provincia de Málaga. Centro de Ediciones de la Diputación de Málaga.
Sampieri, Fernández & Baptista. (2010). Metodología de la investigación. México: Mc. Graw Hill. Quinta Edición.
Secretaría de Educación Distrital. (2014). Documento Marco, Proyecto de educación para la ciudadanía y la convivencia. Bogotá.
Trilla, J., & Novella, A. (2005). “Educación y participación social de la infancia”.
Revista iberoamericana de educación. N. 26. Organización de estados Iberoamericanos.
Unicef. (2006). Desarrollo de capacidades para el ejercicio de la ciudadanía. Cuadernillo 5.
Buenos Aires: Edupas.
Visitas
Downloads
How to Cite
License
The authors sign a transfer of rights so that Universidad Santo Tomás can publish the articles under the conditions described below. The authors, readers and other users are free to share, copy, distribute, perform and publicly communicate the work under the following conditions:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
CITAS is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
Until 2019 the documents published in the magazine were under the Creative Commons Attribution-ShareAlike license (CC BY-SA), however, in order to guarantee the open and free distribution of the content published in the magazine, it was decided to change the type Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license (CC BY-NC-SA 4.0)