Gamificación en el aula: estrategias pedagógicas para fortalecer la memoria en el aprendizaje de la multiplicación
Gamification in the classroom: teaching strategies to strengthen memory in learning multiplication
Abstract (en)
The purpose of this research is to design gamified teaching strategies aimed at strengthening the memory of third-grade elementary school students in learning multiplication, taking into account their different learning styles. The problem arises because a large part of the student population requires reinforcement in their memory processes, a key aspect for their academic performance in mathematics. The methodology used is based on a qualitative approach, articulated with a Participatory Action Research (PAR) design.
This approach not only allowed for active interaction between teachers and students, but also the implementation of three essential phases: planning, where students' difficulties in multiplication processes were identified, as well as their predominant learning styles, based on classroom observations and interviews with teachers. In the implementation phase, tools such as field journals, observation sheets, and checklists were used, along with gamified strategies designed to address the particular needs of different learning styles. Finally, the reflection phase allowed for the analysis of the results obtained, evaluating the effectiveness and impact of these strategies on memory and learning. The main objective of this research is to enhance memory as a cognitive process in the teaching of multiplication through gamified strategies that cater to different learning styles.
In this way, the aim is not only to facilitate learning but also to contribute to the comprehensive development of students. Likewise, it is evident that the use of gamified teaching strategies promotes more participatory and inclusive environments, improving teaching practices through the design of playful activities that stimulate memory processes and promote meaningful and lasting learning.
Abstract (es)
Esta investigación tiene como propósito el diseño de estrategias pedagógicas gamificadas orientadas a fortalecer la memoria de los estudiantes de tercer grado de primaria en el aprendizaje de la multiplicación, considerando sus diversos estilos de aprendizaje. El problema surge debido a que una gran parte de la población estudiantil requiere refuerzo en sus procesos memorísticos, aspecto clave para su desempeño académico en matemáticas. La metodología empleada se fundamenta en un enfoque cualitativo, articulado con un diseño de Investigación Acción Participativa (IAP).
Este enfoque no solo permitió una interacción activa entre docentes y estudiantes, sino también la implementación de tres fases esenciales: la planificación, donde se identificaron las dificultades de los estudiantes en los procesos multiplicativos, así como los estilos de aprendizaje predominantes, a partir de observaciones en el aula y entrevistas con los docentes. En la fase de implementación en la cual se aplicaron herramientas como el diario de campo, la ficha de observación y la lista de chequeo, junto con estrategias gamificadas diseñadas para atender las necesidades particulares de los diferentes estilos de aprendizaje.
Y finalmente, la fase de reflexión permitió analizar los resultados obtenidos, evaluando la efectividad y el impacto de dichas estrategias en el fortalecimiento de la memoria y el aprendizaje. El objetivo principal de esta investigación es potenciar la memoria como proceso cognitivo en la enseñanza de la multiplicación a través de estrategias gamificadas que atiendan los diversos estilos de aprendizaje. De este modo, se busca no solo facilitar el aprendizaje, sino también contribuir al desarrollo integral de los estudiantes. Asimismo, se evidencia que el uso de estrategias pedagógicas gamificadas promueve entornos más participativos e inclusivos, mejorando las prácticas docentes mediante el diseño de actividades lúdicas que estimulen los procesos memorísticos y favorezcan un aprendizaje significativo y duradero.
References
Anderson, C.A. y Dill, K.E. (2000). Video juegos y pensamientos agresivos, sentimientos y comportamiento en el laboratorio y en la vida. J Pers Soc Psychol, 78(4). 10.1037//0022-3514.78.4.772
Bai, H., y Wang, Z. (2020). Gamification in education: A review of literature. https://doi.org/10.1007/978-3-319-07293-7_39
Binda, N. U. y Balbastre-Benavent, F. (2013). Investigación cuantitativa e investigación cualitativa: buscando las ventajas de las diferentes metodologías de investigación. Revista de Ciencias económicas, 31(2), pp. 179-187. https://doi.org/10.15517/rce.v31i2.12730
Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R. y Nacke, L. (2011). From Game Design Elements to Gamefulness: defining "gamification" [Conferencia]. 10.1145/2181037.2181040
Gaona, S. García, L. y Villalobos, I. (2025). Estrategias pedagógicas gamificadas para el fortalecimiento de la memoria en la enseñanza de la multiplicación. [Tesis de maestría, Corporación Universitaria Iberoamericana].
Gee, J.P. (2003). Lo que los videojuegos tienen que enseñarnos sobre el aprendizaje y la alfabetización. Aljibe.
Kapp, K. M. (2012). The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies for Training and Education. Pfeiffer.
Miller, P. (2014). Usando la gamificación para mejorar el aprendizaje de los estudiantes. Uniandes, (19), 1-19
https://redalyc.org/journal/5646/564677294003/564677294003.pdf
Sanchidrián-Blanco, C. (2022) La pedagogía de Montessori y la formación de profesores. La importancia de la teoría. Pedagogía y Saberes, (58), pp. 9-22. https://doi.org/10.17227/pys.num58-17194
Taba, H. (2017, junio 1). Reflective 3 Taba Model of curriculum development efland theory cognitive. norhazwanishuib.wordpress.com https://norhazwanishuib.wordpress.com/2017/06/18/reflective-3-taba-model-of-curriculum-development-efland-theory-cognitive/
Zhang, M. (2018). La aplicación de la gamificación en la educación matemática: Un estudio de caso en la escuela primaria. Revista Latinoamericana de Innovación Educativa, 12(2), 45–60.
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 CITAS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors sign a transfer of rights so that Universidad Santo Tomás can publish the articles under the conditions described below. The authors, readers and other users are free to share, copy, distribute, perform and publicly communicate the work under the following conditions:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
CITAS is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).

Until 2019 the documents published in the magazine were under the Creative Commons Attribution-ShareAlike license (CC BY-SA), however, in order to guarantee the open and free distribution of the content published in the magazine, it was decided to change the type Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license (CC BY-NC-SA 4.0)




