Published
2006-06-01

Entre la hoguera y la sabiduría. Escritoras religiosas del mundo hispánico

Between the bonfire and wisdom. religious writers of the Hispanic world

DOI: https://doi.org/10.15332/s0120-8454.2006.0070.07
Betty Osorio

Abstract (en)

The feminine literature if we understand by it writing of women, it has been characterized to be hidden in many occasions alter the emporium of men. Clear example of this is writers George Sand and George Eliot who by their alias, hide their feminine being to participate of the literary World of the time. With Sor Juana Inés de la Cruz and Madre del Castillo we have, in the Hispanic world two clear examples of sharp consciences and with an outstanding intelligence that had to hide alter the fears of the inquisition. Their confessors will be the fundamental key that silences their thought vivacity and the manifestation of it in their writing. The nun Jerónima used, to safeguard her autonomy a little, some keys that ratify her perspicacity and intelligence; on the other hand, the Madre del Castillo, was silenced easily by the confessor. In this way, the present article seeks to sketch the problem the inquisition and the intelligence; “between the blaze and the wisdom”.

Abstract (es)

La literatura femenina; si entendemos por esto la escritura de mujeres,se ha caracterizado por ocultarse en muchas ocasiones tras la potestadde los hombres. Claro ejemplo de esto son las escritoras George Sandy George Eliot, que tras su seudónimo esconden su ser femenino paraparticipar del mundo literario de la época. Con Sor Juana Inés de laCruz y la Madre del Castillo tenemos, en el mundo hispano dos clarosejemplos de conciencias agudas y con una destacada inteligencia quese tenía que ocultar tras los temores de la inquisición. Sus confesoresirán a ser la clave fundamental que acalle su vivacidad de pensamientoy la manifestación de ello en su escritura. La monja jerónima empleó,para salvaguardar un poco su autonomía, algunas claves que ratificansu perspicacia e inteligencia; por su parte, la Madre del Castillo, fueacallada fácilmente por su confesor. Así, el presente artículo pretendeesbozar el problema de estas dos escritoras religiosas en un mundoque se debate entre la inquisición y la inteligencia; "entre la hogueray la sabiduría

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How to Cite

Osorio, B. (2006). Between the bonfire and wisdom. religious writers of the Hispanic world. Analisis, 70 (En-Di), 131-148. https://doi.org/10.15332/s0120-8454.2006.0070.07