Materia dispuesta: entre la pirámide y el axolotl
Material arranged: between the pyramid and the axolotl
Abstract (en)
In this article it is showed an approach to the novel Materia Dispuesta, by the Mexican writer Juan Villoro. This analytical approach pretends to elucidate the connection between the literary piece and the environment in which it is created, likewise the historical moment represented in the novel’s anecdote (the earthquake happened in Mexico City in 1985). The above-mentioned has the objective of establishing the author’s aesthetic proposal in this piece and its relationship with the vision that Materia Dispuesta builds on the processes of Modernity and Post modernity in Latin America. For that purpose, it will appeal to the literary and sociological investigations by Mijail Baltin, Zigmunt Baugman, Carlos Monsivais and Octavio Paz between othersAbstract (es)
En este artículo se presenta un acercamiento a la novela Materia dispuesta, del escritor mexicano Juan Villoro. En esta aproximación analítica se pretende dilucidar la conexión entre la obra literaria y el medio en el que se gesta, así como con el momento histórico recreado en la anécdota de la novela (el terremoto ocurrido en Ciudad de México en 1985); lo anterior con el objetivo de establecer la propuesta estética del autor en esta obra y su relación con la visión que construye Materia dispuesta sobre los procesos de Modernidad y Postmodernidad en Latinoamérica. Para tal propósito se recurrirá a las investigaciones literarias y sociológicas de Mijail Bajtín, Zigmunt Bauman, Carlos Monsiváis y Octavio Paz, entre otros.
References
Bajtin, M. (1985). Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI.
Bauman, Z. (2006). Modernidad líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Dussel, S., & Morales, J. (s.f.). Pirámide, axalote y “crack” en la arquitectura mexicana reciente. Obtenido de www.mexartes-berlin.de/esp04/dussel-morales.html.
García Canclini, N. (1990). Culturas híbridas: estrategias para entrar y salir de la modernidad. México: Grijalbo.
Grüner, E. (2002). El fin de las pequeñas historias: de los estudios culturales al retorno (imposible) de lo trágico. Buenos Aires: Paidos.
Marina, J. A. (2000). Crónicas de ultramodernidad. Barcelona: Anagrama. Mihály, D. (2005). Revista de Cultura Lateral. Recuperado el 2006, de www. lateral-ed.es.
Monsivais, C. (2001). Entrada libre: crónicas de la sociedad que se organiza. México: Era.
Mosivais, C. (2003). Amor perdido. México: Era.
Paz, O. (2005). El laberinto de la soledad, Posdata, Vuelta al laberinto de la soledad. México: Fondo de Cultura Económica.
Pérgolis, J. C. (1995). Express: arquitectura, literatura y ciudad. Bogotá: Universidad Católica de Colombia.
Villoro, J. (2006). Espectros de la ciudad. En Número (50).
Villoro, J. (1990). Iguanas y dinosaurios: América Latina como utopía del
atraso. En El Malpensante (15).
Virilio, P. (1999). La inseguridad del territorio. Buenos Aires: La Marca.
How to Cite
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).




