Formación democrática escolar: Perspectiva desde investigaciones en escenarios educativos
Democratic Schooling: Perspective from Research in Educational Settings
Formação democrática escolar: Perspectiva a partir de pesquisas em ambientes educacionais
Abstract (en)
Objective: this reflection outlines the categories of civic or democratic education with children and research methodologies based on articles published in high-impact scientific journals. Methodology: the exercise is based on a bibliographic review with a hermeneutic approach, using ATLAS.ti 22 for categorical analysis. Results and discussion: in the pursuit of school democratization, political, pedagogical and administrative challenges must be overcome. The pedagogical reflection analyzes formative conceptions, the role of the school, and the development of educational competencies for democracy. Conclusions: school democratization by law or decree does not guarantee or clarify community members’ participation. The democracy project is an ethical and moral commitment of education. Methodologies involving instruments and statistical and qualitative analysis are the best options to publish in high-impact education journals.
Abstract (es)
Objetivo: La siguiente reflexión describe las categorías de formación cívica o democrática en educación con niños y metodologías de investigación teniendo como base artículos publicados en revistas científicas de alto impacto. Metodología: El ejercicio está fundamentado en una revisión bibliográfica, con enfoque hermenéutico, que utiliza Atlas.ti 22 para el análisis categórico. Resultados y discusión: La escuela en procura de su democratización tiene que superar problemas políticos, pedagógicos y administrativos. La reflexión pedagógica analiza las concepciones formativas, el papel de la escuela y desarrollo de competencias educativas para la democracia. Conclusiones: La democratización de la escuela por ley o decreto no garantiza ni aclara la participación de los miembros de la comunidad. El proyecto de democracia es una apuesta ética y moral de la educación. Las metodologías con instrumentos y análisis estadístico y cualitativo son las mejores opciones para publicar en revistas sobre educación de alto impacto.
Abstract (pt)
Objetivo: a reflexão a seguir descreve as categorias de formação cívica ou democrática na educação com crianças e as metodologias de pesquisa com base em artigos publicados em revistas científicas de alto impacto. Metodologia: o exercício é baseado em uma revisão bibliográfica, com uma abordagem hermenêutica, usando o Atlas.ti 22 para a análise categórica. Resultados e discussão: a escola, em sua busca pela democratização, precisa superar problemas políticos, pedagógicos e administrativos. A reflexão pedagógica analisa as concepções formativas, o papel da escola e o desenvolvimento de competências educacionais para a democracia. Conclusões: a democratização da escola por lei ou decreto não garante nem esclarece a participação dos membros da comunidade. O projeto de democracia é um compromisso ético e moral com a educação. Metodologias com instrumentos e análises estatísticas e qualitativas são as melhores opções para publicar em revistas de educação de alto impacto.
References
Aguirre Antolínez, W. A. (2018). Mirada crítica a la democracia. Representativa colombiana: un análisis económico de la compra y venta de votos en el país. Revista de Estudiantes de Ciencia Política, 2(4), 69-86.
Anaya-Rodríguez, R. y Ocampo-Gómez, E. (2016). No Title. Reice. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(1), 5-35. https://doi.org/10.15366/reice2016.14.1.001
Belavi, G. y Murillo, F. J. (2020). Democracia y justicia social en las escuelas: dimensiones para pensar y mejorar la práctica educativa. Reice. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(3), 5-28. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.3.001
Carvajal, M. (2016). La pedagogía praxeológica como componente en el proceso de investigación para la formación ciudadana. Educ. Educ., 19(3), 416-436. https://doi.org/10.5294/edu.2016.19.3.6
Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2021). Panorama Social de América Latina, 2020. Cepal.
Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley 115. Por la cual se expide la Ley General de Educación. Diario Oficial 41214. https://bit.ly/3237N87
Cortina, A. (1997). Ciudadanos del mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía (3.a ed.). Alianza Editorial.
Del Tronco, J. y Monsiváis-Carrillo, A. (2020). La erosión de la democracia. Revista de Estudios Sociales, 74, 2-11. https://doi.org/10.7440/res74.2020.01
Dewey, J. (1998). Democracia y educación (3.a ed). Ediciones Morata.
Gajardo Espinoza, K. y Torrego Egido, L. (2022). Análisis de una experiencia de prácticas cotidianas de democracia en educación infantil. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 34(1), 139-165. https://doi.org/https://doi.org/10.14201/teri.25174
Garcés Meneses, J. A. (2017). El reto de las escuelas democráticas modernas. El caso colombiano. Diálogos sobre Educación. Temas Actuales en Investigación Educativa, 15, 1-15.
García Alonso, R. (2015). Representación política y democracia deliberativa. ¿Qué puede significar hoy la participación política? Estudios Políticos, 47, 47-66. https://doi.org/10.17533/udea.espo.n47a04
Giroux, H. (2013). La pedagogía crítica en tiempos oscuros. Praxis Educativa (Arg), XVII, 13-26. https://www.redalyc.org/pdf/1531/153129924002.pdf
González-Valencia, G. A. y Santisteban-Fernández, A. (2016). La formación ciudadana en la educación obligatoria en Colombia: entre la tradición y la transformación. Educ. Educ., 19(1), 89-102. https://doi.org/10.5294/edu.2016.19.1.5
Heather, D. (1990). Citizenship. Longmann.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M. (2010). Metodología de la investigación (5.a ed.). McGraw Hill.
Jaén Milla, S. (2022). Los conflictos bélicos y la formación en valores de ciudadanía democrática en las aulas. Estudio comparativo entre España y Francia. Revista Complutense de Educación, 33(3), 555-564.
Jurado Rojas, Y. (2005). Técnicas de investigación documental. Manual para la elaboración de tesis, monografías, ensayos e informes académicos. Thomson.
Ministerio de Educación de Colombia. (2011). Orientaciones para la institucionalización de las competencias ciudadanas. Cartilla 2.
Muñoz Rojas, H. A. (2016). La investigación cualitativa. Práctica desde Atlas.ti. Ediciones USTA. Universidad Santo Tomás de Aquino.
OEA. (2013). Paz seguridad democracia desarrollo. OEA. https://www.oas.org/docs/publications/OEA-Paz-Seguridad-Democracia-Desarrollo.pdf
Palacios, N. (2014). La democratización de la vida escolar. Sus orígenes, logros y limitaciones: un estudio de caso en Colombia. En P. Mata Benito, B. B. Ballesteros e I. Gil Jaurena (Eds.), Aprendizaje de la ciudadanía y la participación. Contextos múltiples de socialización y aprendizaje. Un análisis desde la etnografía de la educación (pp. 29-35). http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/%0Abibliuned:500383-IIICongresoEtnografi a-1040/Documento.pdf
Pino, J., Gallego, A. y López, J. (2019). Dinámica interna familiar como espacio educativo para la construcción de ciudadanía. Educación y Educadores, 22(3), 377-394. https://doi.org/https://doi.org/10.5294/edu.2019.22.3.3
Prada Dussán, M. y Nossa Caviedes, K. (2020). Impacto de las políticas de formación de maestros y evaluativas en el campo de la enseñanza de la filosofía en Colombia: 2014-2019. Cuadernos de Filosofía Latinoamericana, 41(123), 31-49. https://doi.org/https://doi.org/10.15332/25005375/5988
Puig Gutiérrez, M. y Morales Lozano, J. A. (2015). La formación de ciudadanos: conceptualización y desarrollo de la competencia social y cívica. Educación XX1, 18(1), 259-282. https://doi.org/10.5944/ educXX1.18.1.12332
Ramírez, S. (2019). Estrategias didácticas para fortalecer el pensamiento ciudadano en los estudiantes de noveno grado de la Institución Educativa Anna Vitiello. Zona Proxima, 30, 20-31. https://doi.org/10.14482/zp.30.373.18
Ravelo-Medina, M. y Radovic-Sendra, Y. (2018). Representaciones de lo político en estudiantes secundarios en Santiago de Chile: resignificando el sentido de la formación ciudadana. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 16(1), 389-402. https://doi.org/10.11600/1692715x.16124
Registraduría Nacional del Estado, Cedae (Centro de Estudios en Democracia y Asuntos Electorales) y Potificia Universidad Javeriana. (2018). Informe sobre la calidad de la ciudadanía en Colombia 2018. Ediciones Berea.
Registraduría Nacional del Servicio, Cedae (Centro de Estudios en Democracia y Asuntos Electorales) y Universidad Sergio Arboleda. (2013). Abstencionismo electoral en Colombia: Una aproximación a sus causas. Digiprint.
Rodríguez Rivas, C. (2018). Retos de la formación ciudadana en el Salvador: una perspectiva desde el sistema educativo. En C. Rodríguez Rivas (Ed.), Educación y democracia: formación ciudadana para la escuela de hoy (pp. 15-34). Instituto Nacional de Formación Docente del Salvador.
Rojas-García, I. (2020). Alfabetizar para la democracia. Zona Proxima, 32, 126-144.
Thoilliez, B. (2019). Vindicación de la escuela como espacio para el desarrollo de experiencias democráticas: aproximanción coneptual a la prácticas conceptuales morales de reconocimiento y respeto. Educación XX1, 22(1), 295-314. https://doi.org/10.5944/educXX1.21657
Varela Núñez, Y. (2021). Prácticas pedagógicas en lectura, escritura y ciudadanía. [Doctorado en Ciencias de la Educación, Rudecolombia - CADE Cartagena]. http://hdl.handle.net/11227/11956
Vargas-Rojas, S. M. (2021). La formación ciudadana y el modelo de educación por competencias en la política educativa en Colombia 2004-2017. Revista Colombiana de Educación, 1(81), 61-82. https://doi.org/10.17227/rce.num81-9906
Vergara, E. M., Montaño, N., Becerra, R., León-Enríquez, O. U. y Arboleda, C. (2011). Prácticas para la formación democrática en la escuela: ¿utopía o realidad? Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 1(9), 227-253. https://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/354
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).