Circulación, fluidez y libertad
Circulation, Fluidity and Freedom
Abstract (en)
Since the early 20th century, architectural space is basically driving space. Circulation goes from a difuse space organized inside the rooms to imposing its own logic in them. This process of expansion of the driving ield is part of what I call the “circulatory system”, which unlike the old regime based on a kinetic mechanism for iltering, it organizes tours through two basic mechanisms: pipeline and induction. This paper sets out some ideas taken from the architectural space and removes one of the few certainties that nourish the architectural knowledge of the last hundred years: that of the (apparent) virtuous association between freedom and luidity.
Abstract (es)
Desde inicios del siglo XX, el espacio arquitectónico es básicamente espacio motor, y la circulación pasa de ser un espacio difuso organizado en el interior de las habitaciones a imponer en estas su propia lógica. Este proceso de ampliación del campo motor se inscribe en lo que llamo “régimen circulatorio”, que a diferencia del antiguo régimen kinético basado en un mecanismo por filtración, organiza los recorridos mediante dos mecanismos básicos: canalización e inducción. El escrito expone algunos conceptos derivados del espacio arquitectónico en tanto soporte de los cuerpos en movimiento, para así desmontar una de las pocas certezas que nutren el saber arquitectónico de estos últimos cien años: la de la (aparente) asociación virtuosa entre libertad y fluidez.
References
Bentham, J. (1979). El panóptico. Madrid: La Piqueta.
Bergson (1983). La imagen-movimiento. Estudios sobre el cine. Barcelona: Paidós.
Certeau, M. de (1996). La invención de lo cotidiano. Buenos Aires: Icaria.
Cook, P. (1967). Arquitectura: planeamiento y acción. Buenos Aires: Nueva Visión.
Corona Martínez, A. (1990). Ensayos sobre el proyecto. Buenos Aires: CP67.com.
Deleuze, G. (1991). Post-scriptum sobre las sociedades de control. En Qu’est-ce que la philosophie? París: Minuit.
Foucault, M (1979). Microfísica del poder. Madrid: La Piqueta.
Guadet, J. (1902). Elements et théories. París: Librairie de la Construction Moderne.
Koyrè, A. (1979). Del mundo cerrado al universo ininito. México: Siglo XXI.
Le Corbusier (1930). Precisiones. Barcelona: Apóstrofe.
Le Corbusier (1936). Cuando las catedrales eran blancas. Barcelona: Poseidón.
Rancière, J. (2002). La división de lo sensible. Estética y política. Salamanca: Centro de Arte de Salamanca.
Sáez, J. (2011). Sensibilidad anibiológica y experiencia estética. Notas para una intervención crítica en el campo de la arquitectura. En L. Arenas y U. Fogué. Planos de [inter]sección. Materiales para un diálogo entre filosofía y arquitectura. Madrid: Lampreave.
Sennett, R. (1997). Carne y piedra. El cuerpo y la ciudad en la civilización occidental. Madrid: Alianza.
Virilio, P. (1995). La velocidad de la liberación. Buenos Aires: Manantial.
Virilio, P. (1996). El arte del motor. Aceleración y realidad virtual. Buenos Aires: Manantial.
Virilio, P. (1999). El cibermundo, la política de lo peor. Madrid: Cátedra.
Žižek, S. (1999). El espinoso sujeto. El centro ausente de la ontología política. Buenos Aires: Paidós.
How to Cite
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).




