Clases de costura, tejidos y puntadas
Sewing, knitting and stitching lessons. Perspectives in Humanities, Comprehensive Formation and Social Outreach
Resumen (es)
Este artículo da cuenta de los ejercicios pedagógicos que en una perspec- tiva epistemológica construccionista han sido planteados desde la unidad de Humanidades y Formación Integral de la Universidad Santo Tomás, Villavicencio, tejiendo narrativas entre estudiantes, docentes y ciudadanos. Construidos en lenguaje simbólico-narrativo, facilitan una hermenéutica pe- dagógica orientada a la comprensión de cuentos, relatos y narraciones, que a su vez interrogan y trasforman la realidad de los participantes. Se desarrolla en parques, plazas, iglesias, barrios, avenidas y monumentos, espacios abiertos a diferentes formas creativas y lúdicas, en las que cobra sentido la recolección de los saberes ancestrales, experiencias de vida y fábulas urbanas, que hacen del caminar del estudiante universitario un costurero único, apasionante y formativo, y proporcionan herramientas para que los estudiantes se apasionen por otros textos, otras lecturas, incluido el diálogo con las comunidades, cuyas experiencias y sueños apoyan esta reflexión pedagógica, invitándolos a comunicarse y releer su mundo desde diversas perspectivas epistemológicas.
Resumen (en)
This article accounts for pedagogical exercises that in a constructionist epistemological perspective have been presented from the unit of Humanities and Comprehensive Formation of the University of Santo Tomás, Villavicencio, weaving narratives among students, teachers and citizens. Built in symbolic narrative language, they provide a pedagogical hermeneutic oriented to the understanding of stories, tales and narratives, which in turn question and transform the reality of participants. It takes place in parks, squares, churches, neighborhoods, avenues and monuments, spaces open to different creative and playful forms, in which the collection of ancestral knowledge, life experiences and urban fables take on a meaning, which makes the walk of the college student a unique, exciting and formative sewing box, and provide tools for students to become passionate for other texts, other readings, including dialogue with communities, whose experiences and dreams support this pedagogical reflection inviting them to communicate with and reread their world from different epistemological perspectives.
Referencias
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