Una breve historia de la educación contable en Colombia
A brief history of accounting education in Colombia
Abstract (en)
This document aims to address the issue of accounting education from the approach of skills and competencies in the process of training and professionalization in the framework of accounting knowledge. It proposes as perspective in the accounting discipline, strategic and global variables of research, critical and participative analysis with professional and competitive qualities, from missionary (and curricular) scenarios of formal and non-formal education institutions.
Abstract (es)
El presente documento pretende abordar el tema de la educación contable desde el enfoque de habilidades y competencias en el proceso de formación y profesionalización en el marco del conocimiento contable. Se propone como perspectiva en la disciplina contable variables estratégicas y globales de investigación, análisis crítico y participativo con calidades profesionalizantes y competitivas, a partir, de escenarios misionales (y curriculares) de las instituciones de educación formal y no formal.
References
Aguirre, O. (1996). Enciclopedia de auditoría. Madrid: Cultural de Ediciones.
AICPA. (2015). Horizontes CPA 2025 Recuperado de https://www.aicpa.org/ research/cpahorizons2025/cpahorizonsreport.html
ANFECA. (2014). Guía para la implementación de las normas de formación profesional en contaduría. México, D. F.: ANFECA, Instituto Mexicano de Contadores Públicos.
Congreso de la República de Colombia. (25 de abril de 2008). Ley 1188 de 2008). Por la cual se regula el registro calificado de programas de educación superior y se dictan otras disposiciones. D. O. 46.971. Recuperada de https://www. mineducacion.gov.co/1621/article-159149.html
IFAC. (10 de febrero de 2017). International Accounting Standards Board. Recuperado de https://www.iaesb.org
Monsalve, M. A., y Cardona, J. (2007). Educación contable: antecedente, actualidad y prospectiva. Medellín: Universidad de Antioquia.
Proyecto Tuning. (2007). Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina. Informe Final – Proyecto Tuning – América Latina 2004-2007. Bilbao: Publicaciones de la Universidad de Deusto. Recuperado de http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/ TuningLAIII_Final-Report_SP.pdf
Proyecto Tuning. (20 de 03 de 2017). Proyecto Tuning América Latina. Recuperado de http://tuning.unideusto.org/tuningal/
Sociedad Interamericana de Contabilidad. (15 de febrero de 2017). Asociación Interamericana de Contabilidad. Recuperado de http://www.contadores-aic. org/index.php?node=832
How to Cite
License
Authors retain the rights to the articles and are therefore free to share, copy, distribute, perform and publicly communicate the work under the following conditions:
Acknowledge credit for the work in the way specified by the author or licensor (but not in a way that suggests that they have his/her endorsement or that they support the use of his/her work).
Revista Activos is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license (CC BY-NC-SA 4.0).

Universidad Santo Thomas holds the economic rights (copyright) of the published works, and encourages and allows the reuse thereof under the above license.




