Published
2013-01-01

Autoevaluación organizacional basada en la norma ISO 9004:2009: percepciones, comparaciones, preguntas y acciones

Organizational self-assessment based on ISO 9004:2009 standard: perceptions, comparisons, questions and actions

DOI: https://doi.org/10.15332/s2145-1389.2013.0001.06
Bob Alisic

Abstract (en)

The self-assessment basedon Annex A of the ISO 9004:2009 standard is a very practical diagnostic tool and also very powerful for capturing the image of the organization quickly. It enables to have answers to questions suchas: what are the strengths and weakness of our organization? Do we have adequate processes, resources and competencies to reach our vision and goals? Are we measuring the parameters of importance or not? Do we communicate results adequately? Do we establish priorities to improve that which is aligned with the strategy?

On the other hand, like any tool, it has a series of limitations: perceptions of the various members of the organization canbe very different; average score can possibly say very little about the actual situation of the organization, without a careful and open discussion about the extreme perceptions.

From the results of 170 self-assessments made by organizations in Holland basedon ISO 9004:2009, some initial conclusions are reached about the application of self-assessment, analyzing the highest and lowest scores achieved.

Finally, a series of suggestions and advices are made onhow to prepare, execute and close a self-assessment act.

Keywords (en): Self-assessment, sustained success, quality management systems, ISO 9004, ISO 9001

Abstract (es)

La autoevaluación basada en el anexo A de la norma ISO 9004:2009 es una herramienta de diagnóstico muy práctica y también muy poderosa para capturar
la imagen de una organización de manera rápida. Permite obtener respuestas a preguntas como: ¿cuáles son los puntos fuertes y débiles de nuestra organización? ¿Tenemos procesos adecuados, recursos y competencias para alcanzar nuestra visión y objetivos? ¿Estamos midiendo los parámetros de importancia o no? ¿Comunicamos los resultados de una manera adecuada? ¿Establecemos prioridades para mejorar aquello que está alineado con la estrategia?

Por otro lado, como cualquier herramienta, tiene una serie de limitaciones: las percepciones de los diferentes miembros de una organización pueden ser muy diferentes; la puntuación promedio puede posiblemente decir muy poco sobre la situación verdadera de la organización, sin una discusión cuidadosa y abierta acerca de las percepciones extremas.

A partir de los resultados de 170 autoevaluaciones realizadas por organizaciones de Holanda con base en ISO 9004:2009, se obtienen algunas conclusiones iniciales sobre la aplicación de la autoevaluación, analizando las puntuaciones más altas y más bajas alcanzadas.

Finalmente, se presenta una serie de sugerencias y consejos sobre la forma de preparar, ejecutar y cerrar un acto de autoevaluación.

Keywords (es): autoevaluación, éxito sostenido, sistemas de gestión de la calidad, ISO 9004, ISO 9001

References

ALISIC, Bob y DOMÍNGUEZ, José. Sky-high pers- pective on new standards for hands-on managers.

En: ISO Management Systems. International Organization for Standardization. September – october, 2008; p. 15-22.

ALISIC, Bob y DOMÍNGUEZ, José. If we could go back in time. En: ISO Focus. International Standardization for Organization. July – august, 2009; p. 21-26.

INTERNATIONAL ORGANIZATION FOR STANDARDIZATION (ISO). Managing for the sustained success of an organization. A quality management approach. ISO 9004. Genève, 2009.

Dimensions

PlumX

Visitas

978

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Alisic, B. (2013). Organizational self-assessment based on ISO 9004:2009 standard: perceptions, comparisons, questions and actions. SIGNOS-Investigación En Sistemas De Gestión, 5(1), 105-120. https://doi.org/10.15332/s2145-1389.2013.0001.06